2023-11-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Ska snart på anställningsintervju hos en större familjerättslig byrå. Tjänsten avser reception och administration. Nu funderar man på klädvalet. Känns som att kostym och slips är lite overkill (?). Vad är rimlig klädsel?

Håller med ovanstående, skippa slipsen. Ett tips kan vara att kolla ifall byrån har filmat från kontoret på sociala medier, för att försöka se vilken vibe det är. Det har varit min strategi nu när jag planerat kläder inför mina intervjuer.
Citera
2023-11-08, 22:11
Medlem
TheWeights avatar
Hur står sig praktik på en av de större revisionsbyråerna som merit i förhållande till praktik på byrå? Fått erbjudande om praktik på skatteavdelningen, men kommer då inte kunna genomföra någon uppsatspraktik på byrå. Optinojjar jag bara eller eller bör jag bida min tid? Ska sägas att det i dagsläget ändå lutar mot att jag vill jobba med skatterätt efter examen.
Citera
2023-11-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWeight
Hur står sig praktik på en av de större revisionsbyråerna som merit i förhållande till praktik på byrå? Fått erbjudande om praktik på skatteavdelningen, men kommer då inte kunna genomföra någon uppsatspraktik på byrå. Optinojjar jag bara eller eller bör jag bida min tid? Ska sägas att det i dagsläget ändå lutar mot att jag vill jobba med skatterätt efter examen.

Troligen är svaret att om du vill jobba på byrå så är uppsatspraktik mer meriterande, medan om du vill jobba på just den revisionsbyrån så är den praktiken nog bättre. För jobb på andra revisionsbyråer är jag mer osäker, men vet att de värderar uppsatspraktik på byrå ganska högt så jag hade nog själv satsat på det.
Citera
2023-11-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Vet inte hur det är i år, men förra året skiljde sig lönen med någon tusenlapp. MSA hade 22, DLA 24, Vinge där någonstans mittemellan tror jag. Sen skiljer väl sig hur många veckor det är + hur mycket evenemang man får gå på.

Den enda avstickaren är Roschier med 30
Citera
2023-11-12, 14:57
Medlem
Hur funkar det när man har jobbat några år på en byrå och vill byta till en annan? Om man jobbar 3 år och är i fråga för senior associate - blir man då direkt senior associate på den byrån man byter till eller måste man "börja om" eller någonting där emellan?
Citera
2023-11-12, 16:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
Hur funkar det när man har jobbat några år på en byrå och vill byta till en annan? Om man jobbar 3 år och är i fråga för senior associate - blir man då direkt senior associate på den byrån man byter till eller måste man "börja om" eller någonting där emellan?
Om du kollar med byråerna så direktanställer de ibland senior associates. Det beror alltså på byråns behov för tillfället om de anställer bara nya, bara seniora, eller båda.
Citera
2023-11-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du kollar med byråerna så direktanställer de ibland senior associates. Det beror alltså på byråns behov för tillfället om de anställer bara nya, bara seniora, eller båda.

Aa men det vet jag! Tänkte mer om vägen att bli senior associate är längre om man byter byrå halvvägs. Har nämligen sett någon som jobbar 3 och ett halvt år på en byrå som associate, som sedan gått vidare som associate på en annan byrå. Hur lång tid tar det så att bli befordrad? Vid det där laget i sin karriär hade jag annars tänkt mig att man bör vara senior associate redan?
Citera
2023-11-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Centrum för rättvisa har sommarnotarietjänst (avlönad) och inte sommarpraktik. De erbjuder uppsatspraktik (och i viss mån har man tidigare erbjudit praktik genom fördjupningskurser) som dock är oavlönad.

I sann ordmärkande juristanda vill jag också påtala att det är en stiftelse och inte en byrå. Därutöver så arbetar man enbart med fri- och rättighetsfrågor och tar sig enbart an mål med prejudikatvärde och jobbar alltid pro bono åt sina klienter. Dvs man är helt skild från en humanjuridisk byrå såväl till organisation som inriktning. Finns inget vinstsyfte utan ett utpräglat syfte att driva fri- och rättighetsfrågor till HD och HFD och om det krävs till Europadomstolen.

CFR:s sommarnotarietjänster är bland landets mest sökta per plats, så det är en oerhört fin merit. Rekommenderas varmt

Vet du på ett ungefär vad det ställs för krav på betyg för de som får sommarjobb där? Enklare/Svårare än på en affärsjuridik byrå där man i princip måste ha AB?
Citera
2023-11-18, 11:30
Medlem
Hur har det gått för alla med sommarnotariat? Tycker alltid det är intressant att se vem som kom in och med vilka meriter
Citera
2023-11-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikkswede
Hur har det gått för alla med sommarnotariat? Tycker alltid det är intressant att se vem som kom in och med vilka meriter

Hade läst fyra terminer när jag sökte, 75% AB och 25 % BA. Inga direkt relevanta meriter men har ett par års arbetserfarenhet sedan innan jag började plugga. Sökte typ de tio största byråerna, fick två intervjuer och nej från resterande. Fick ett erbjudande från den ena byrån som jag sedan tackade ja till innan jag hann få besked från den andra.
Citera
2023-11-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himlafenomen
Hade läst fyra terminer när jag sökte, 75% AB och 25 % BA. Inga direkt relevanta meriter men har ett par års arbetserfarenhet sedan innan jag började plugga. Sökte typ de tio största byråerna, fick två intervjuer och nej från resterande. Fick ett erbjudande från den ena byrån som jag sedan tackade ja till innan jag hann få besked från den andra.

Snyggt, grattis till sommarnotariat! Dina resultat är ungefär det jag hört från andra med 75% AB. Bra odds till sommarnotarie på en schysst byrå om man har någorlunda bra personligt brev och inte luktar illa på intervjun.

Jag har en polare som ligger på 50% AB som inte blev kallad till en enda intervju, och fick till och med svar från en byrå att han checkade alla boxar men att de har ett krav på 75%. Det är läskigt hur stor skillnad en enstaka AB kan göra (för studenter som har terminsbetyg)..
Citera
2023-11-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikkswede

Jag fick sommarnotariat för ca 1 vecka sedan på en av de största affärsjuridiska byråerna. Hyfsat förvånad då jag inte anser mig ha särskilt bra betyg jämfört med vad jag hört här på FB krävs för sommarnotarieplats (85,5 hp AB, 72 hp BA, 7,5 hp B).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in