Citat:
Ursprungligen postat av
knight1056
Nej, det tror jag inte. SPD är splittrat och inväntar utredningen. Olaf Schultz har ju uttalat sig mot prostitution men han är väl på väg ut. Dorothea Bär är teknikminister så prostitutionsfrågan ligger inte alls på hennes bord. Vad jag förstår är prostitutions-frågan splittrad mellan olika departement så som arbetsmarknads- och socialministern Bärbel Bas (SPD), Ministeriet för kvinno-, familje och utbildningsfrågor Karin Prien (CDU) & Hälsoministeriet Nina Warken (CDU). Ingen av de tre senare har vad jag kan hitta någon känd åsikt om prostitution.
Nej, SPD är inte splittrat i frågan om prostitution. SPD är för den nuvarande Prostitutionskyddslagen och emot ett sexköpsförbud. Det är mycket osannolikt att SPD röstar emot sin egna lagstiftning som de införde tillsammans med de Gröna.
Olaf Schultz har lämnat politiken så han har inget inflytande längre över partipolitiken. Leni Breymaier som var en av de få förespråkarna för den nordiska modellen inom partiet har lämnat alla sina politiska uppdrag i Bundestag.
Utöver detta är det viktigt att understryka att AfD, Gröna och Linke inte stödjer CDU/CSU:s förslag. Det saknas majoritet för ett sexköpsförbud i Bundestag.
Däremot finns det en risk att det kan bli en skärpning av lagstiftningen om utredningen i juli kommer fram till att det behövs åtgärder för att minska förekomsten av exploatering och människohandel.