2023-11-06, 14:49
Medlem
Hej, som rubriken lyder.

Jag ska pendla ca 4-5 mil om dagen samt använda bilen under helgerna.
Kör idag en stor suv som inte funkar som pendlarbil.

Tittar på bmw 5 serie, passat, v90, v60, e klass OSV. 2014 och framåt mot 2018-19.
Miltal spelar ej roll kan köpa en som gått 20k om den är välskött.

Bensinförbrukning aktuellt samt gärna Euro 6 om det är en diesel, verkar finnas mest sånt på marknaden och bensinbilarna verkar vara dyrare.

Erfarenhet av att placera hund bak i dessa bilar? Ca 25kg hund.
Jag har en "bur" redan som är uttagbar och går att vika ihop så jag behöver ej sätta in någon ny.

Vad är era erfarenheter?

MVH
Citera
2023-11-06, 15:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joseff2
Hej, som rubriken lyder.

Tittar på bmw 5 serie, passat, v90, v60, e klass OSV. 2014 och framåt mot 2018-19.

Bensinförbrukning aktuellt samt gärna Euro 6 om det är en diesel, verkar finnas mest sånt på marknaden och bensinbilarna verkar vara dyrare.

Jag har en "bur" redan som är uttagbar och går att vika ihop så jag behöver ej sätta in någon ny.

Vad är era erfarenheter?

MVH
Mercedes e-klass åker du kungligt i.
En w212 får du till bra pris nu. Även riktigt stor kombi, störst bland konkurrenterna när den kom, men bilen känns ändå inte stor och klumpig att köra.
Äger en själv, 2012, 220 cdi fullutrustad. Har aldrig ägt en bil så lägen som den här.
Den är för bra för att göra sig av med
Citera
2023-11-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Mercedes e-klass åker du kungligt i.
En w212 får du till bra pris nu. Även riktigt stor kombi, störst bland konkurrenterna när den kom, men bilen känns ändå inte stor och klumpig att köra.
Äger en själv, 2012, 220 cdi fullutrustad. Har aldrig ägt en bil så lägen som den här.
Den är för bra för att göra sig av med

Härligt, några speciella svagheter på motor, dylikt?

Får ju definitivt in hunden i en sån, är det euro 6 redan från -12 på de modellerna?
Skatten ligger på ungefär?

MVH
Citera
2023-11-06, 18:03
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Härligt, några speciella svagheter på motor, dylikt?

Får ju definitivt in hunden i en sån, är det euro 6 redan från -12 på de modellerna?
Skatten ligger på ungefär?

MVH
Min diesel kostar 2700 i skatt.
Tror det är Euro 5 på den.
0,53 blandad förbrukning (enligt spec).
7 växlad automat på 170 hk.

Min har gått 18.000 mil och jag har inte haft några stora fel och tror inte det är något som brukar strula.
Jag har bytt fjärdar fram och fästena för dämpningen bak och de är väl standard efter ca 15.000 mil. Även på många andra bilar. Tror jag betalade någon tusenlapp på ej auktoriserad verkstad för det.
Annars en kabelbrott till luftfjädringen, också standardfel. Kostar några tior att laga.
Luftfjädringen kan va problem (också som på många andra bilar), att den sjunker om den inte används.
Min sjunker om det varit blött ute och bilden står över natten. Ingen jag brytt mig om att fixa. Då det fungerar när bilen är igång.
Annars har jag bara kör på.

Har haft både Rottweiler och nu Cane Corso (ca 50kg/st) i bakluckan, tillsammans med annan packning utan problem
Modellen efter är också trevlig men då börjar bagaget bli mindre.
Citera
2023-11-07, 00:03
Medlem
Citat:
Min diesel kostar 2700 i skatt.
Tror det är Euro 5 på den.
0,53 blandad förbrukning (enligt spec).
7 växlad automat på 170 hk.

Min har gått 18.000 mil och jag har inte haft några stora fel och tror inte det är något som brukar strula.
Jag har bytt fjärdar fram och fästena för dämpningen bak och de är väl standard efter ca 15.000 mil. Även på många andra bilar. Tror jag betalade någon tusenlapp på ej auktoriserad verkstad för det.
Annars en kabelbrott till luftfjädringen, också standardfel. Kostar några tior att laga.
Luftfjädringen kan va problem (också som på många andra bilar), att den sjunker om den inte används.
Min sjunker om det varit blött ute och bilden står över natten. Ingen jag brytt mig om att fixa. Då det fungerar när bilen är igång.
Annars har jag bara kör på.

Har haft både Rottweiler och nu Cane Corso (ca 50kg/st) i bakluckan, tillsammans med annan packning utan problem
Modellen efter är också trevlig men då börjar bagaget bli mindre.

Inte så farlig i skatt ändå, trodde det skulle ligga högre med euro 5.
Bra förbrukning för en sån stor bil, har du dragit husvagn/släp med den?
Ja man får alltid räkna med slitage, men har de flesta luftfjädring i kombimodellen?
Har sett flera som sjunkit dock genom åren, en del har låtit fixa det & andra skitit i det.
Så länge det funkar i drift.
Sneglat lite 12-16, ser prisvärt ut (förutom att andrahandsmarknaden har skjutit i höjden och priserna därefter för tillf)

Ja då vet du hur det är när man ska välja bil iaf, med hund.
Får se kanske lutar mot e-klass, haft andra som säger bra saker med.
Citera
2023-11-07, 12:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Inte så farlig i skatt ändå, trodde det skulle ligga högre med euro 5.
Bra förbrukning för en sån stor bil, har du dragit husvagn/släp med den?
Ja man får alltid räkna med slitage, men har de flesta luftfjädring i kombimodellen?
Har sett flera som sjunkit dock genom åren, en del har låtit fixa det & andra skitit i det.
Så länge det funkar i drift.
Sneglat lite 12-16, ser prisvärt ut (förutom att andrahandsmarknaden har skjutit i höjden och priserna därefter för tillf)

Ja då vet du hur det är när man ska välja bil iaf, med hund.
Får se kanske lutar mot e-klass, haft andra som säger bra saker med.
Jag kör släpr lite då och då.
Husvagn har jag personligen inte dragit men vet andra som gör det och det är så klart inga problem.
220 är dessutom en väldigt bra motor och med 7 växlade lådan går den väldigt fint.
Motorn går att köra snålt men är ändå relativt pigg.
Sen har du ju C-klass också men då blir den ju mindre och e-klassen har ju lite bättre komfort,
Mercedes är ju Mercedes, men visst finns de säkert andra premium märken som också kan va bra.
Så länge du skippas beg VW så är de nog inga problem. BMW kan ha fått gå lite hårdare ofta men är ju också bra bilar.

Jag tror att dom flesta har luftfjädring men är inte helt säker. Förr va ju bälgarna svindyra att byta men idag är de så vanligt att de inte brukar kosta så mycket.
Ofta är det något läckage på någon slang, dock hittar ja inget på min och så länge de inte strular mer än sänks när den stått parkerad bryr jag mig inte.
En kompis bytte bälgar, slangar och nåt med kompressorn på sin E-klass och jag tror han gav ca 5000kr på Meca.
En annan kompis skulle byta på sin BMW och skulle få ge det dubbla, så han avstod och kör med bilen sene på ena sidan Dumt men ganska risig bil i övrigt också.

Utrymmen har du i w212 i alla fall.
Och fäller du baksätet kan du i princip bo i bilen

Jag är galet nöjd med min Mercedes och skulle annars bytt för flera år sedan. Max 5 år har jag ägt samma bil innan, nu är jag på 11 år med denna

Andrahandsmarknaden har blivit galen. Men de är vad det är.
Köpte en Volvo C30 D3 -11 till sambon i våras. Den hade gått upp nästan 30.000 i andrahandsvärde.
Dock en ganska populär och lite halvt svår bil att få tag på med låga mil.
Men det är bara att betala

Hoppas du hittar något bra.
Lycka till!
Citera
2023-11-08, 16:50
Medlem
Citat:
Jag kör släpr lite då och då.
Husvagn har jag personligen inte dragit men vet andra som gör det och det är så klart inga problem.
220 är dessutom en väldigt bra motor och med 7 växlade lådan går den väldigt fint.
Motorn går att köra snålt men är ändå relativt pigg.
Sen har du ju C-klass också men då blir den ju mindre och e-klassen har ju lite bättre komfort,
Mercedes är ju Mercedes, men visst finns de säkert andra premium märken som också kan va bra.
Så länge du skippas beg VW så är de nog inga problem. BMW kan ha fått gå lite hårdare ofta men är ju också bra bilar.

Jag tror att dom flesta har luftfjädring men är inte helt säker. Förr va ju bälgarna svindyra att byta men idag är de så vanligt att de inte brukar kosta så mycket.
Ofta är det något läckage på någon slang, dock hittar ja inget på min och så länge de inte strular mer än sänks när den stått parkerad bryr jag mig inte.
En kompis bytte bälgar, slangar och nåt med kompressorn på sin E-klass och jag tror han gav ca 5000kr på Meca.
En annan kompis skulle byta på sin BMW och skulle få ge det dubbla, så han avstod och kör med bilen sene på ena sidan Dumt men ganska risig bil i övrigt också.

Utrymmen har du i w212 i alla fall.
Och fäller du baksätet kan du i princip bo i bilen

Jag är galet nöjd med min Mercedes och skulle annars bytt för flera år sedan. Max 5 år har jag ägt samma bil innan, nu är jag på 11 år med denna

Andrahandsmarknaden har blivit galen. Men de är vad det är.
Köpte en Volvo C30 D3 -11 till sambon i våras. Den hade gått upp nästan 30.000 i andrahandsvärde.
Dock en ganska populär och lite halvt svår bil att få tag på med låga mil.
Men det är bara att betala

Hoppas du hittar något bra.
Lycka till!

Okej!
Jag har börjat titta lite och läsa på om w212, det börjar luta mer åt det hållet, känns prisvärt i längden med.
Främst för utrymmena samt motorn o lådan du skriver om.
Det kommer nog bli mellan den och en 5 serie, först ska jag jämföra de båda noga samt provköra och därefter blir det ett beslut.

Jag tackar för feedback det har varit givande, när jag bestämt mig skriver jag en rad och återkopplar om vad det blev

Tack!
Ha det gott
MVH
Citera
2023-11-10, 00:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Hej, som rubriken lyder.

Vad är era erfarenheter?

MVH

Vi har haft flera Mercedes E-klass kombi (nu utbytt mot BMW 5-serie kombi), men eftersom du redan har en stor SUV och vill ha en mindre pendlarbil, så skulle jag kikat på en liten eller mellanstor elbil.

Blir grymt låga drivmedelskostnader, och inga problem även för de små elbilarna att klara 5 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in