2023-11-07, 15:16
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men finns det bara ett signalement så kollar väl de där på Trygghetscentralen sina kameror?

Eller har jag kanske sett för mycket på programmet Tunnelbanan?
Snodd telefon? Annars går väl tågen sisådär en gång i halvtimmen så dags på dygnet?

Edit: Tidtabell https://www.trainoclock.com/sv-SE/ta...-marstastation

Lite beroende på när de stack från platsen. Är det en timme innan flickan hittades så är det en gång i halvtimmen, blir tätare övertid. Borde finnas kameraövervakning på Centralen.
Senast redigerad av Thisistheend 2023-11-07 kl. 15:22.
Citera
2023-11-07, 16:02
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag vet inte hur de gör. Är bara förundrad över att polisen larmas till Humlegården på Östermalm där en förbipasserande hittat en misshandlad flicka och sen kan de stoppa ett pendeltåg i Solna och gripa tre misstänkta.
Undrade om de kunde spåra hennes mobil om de stulit den? Hur vet de annars att de tre sitter på just det pendeltåget?

Akilov kunde ju meja ner några människor mitt på blanka dagen på Drottninggatan. Sedan promenerar ner i T-centralen och ta pendeltåget till Märsta utan att någon fattade nånting. Han dök ju upp självmant på en bensinmack och sa Jag har gjort det.

Stal de mobilen så kan det ju ha funnits en "Find Me" app (eller vad det heter) på den.....min man använder en sådan, typ en gång i timmen, hahaa.

Sedan så går det inte sååå många pendeltåg vid den tiden heller, och enligt en uppgift i tråden så bor/bodde alla tjejerna på samma HVB-Hem......
Citera
2023-11-07, 16:10
Medlem
halaltarzans avatar
För vi har väl inte sån tur att de har börjat med ansiktsscanning på Trygghetscentralen?

Citera
2023-11-07, 23:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vad är det du svamlar om???

"HVB-Hem anställs oftast av företag ex. Attendo..."???
Vad är din fråga? Om hvb bara tar emot genom direktkontakt från socialtjänsten? Nej.
Edit: eller vet du inte vad anställa betyder? Jag förstår verkligen inte vad du försöker dumförklara mig kring.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-11-07 kl. 23:13.
Citera
2023-11-07, 23:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Behöver ju inte vara en Östermalmstjej? Vore dock jävligt fint om polisen kunde berätta så att folk kunde vidta lämpliga åtgärder. Är det sånt här man hittar i en fup?

För allmän information så bör det tilläggas att Östermalm är Sveriges bäst beväpnade stadsdel. Varannan bostad har ett vapenskåp (vilket ofta blir en punkt att förhandla om vid överlåtelse av bostadsrätt). En arg pappa därifrån bör förövarna inte bortse ifrån…

Jag tror inte att offret är hemmahörande i stadsdelen eftersom förövarna fortfarande är i livet.
Citera
2023-11-08, 08:54
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
För allmän information så bör det tilläggas att Östermalm är Sveriges bäst beväpnade stadsdel. Varannan bostad har ett vapenskåp (vilket ofta blir en punkt att förhandla om vid överlåtelse av bostadsrätt). En arg pappa därifrån bör förövarna inte bortse ifrån…

Jag tror inte att offret är hemmahörande i stadsdelen eftersom förövarna fortfarande är i livet.
Som att varna i skolorna osv.
Citera
2023-11-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Grillning kan bero på speciella yrkanden från åklagaren. Samt att det inte råder eldningsförbud i länet.

Grov stöld är väl på grund av med vilken nivå av våld som användes vid stölden.
Och grovt olaga tvång var det väl inte fråga om.

Edit: jag har inte kollat vad som står i respektive lagar utan killgissar bara.
Är du feminist har jag antagligen, per definition, fel.

Grillning skulle vara grov, får ursäkta min autocorrect. Grov misshandel är väl högre straff eller?
Citera
2023-11-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Grillning skulle vara grov, får ursäkta min autocorrect. Grov misshandel är väl högre straff eller?
Nu är inte jag jurist och kan inte straffsatser.
Grov misshandel borde rimligtvis ha högre straffvärde än "vanlig" misshandel.
Döms de för Grov misshandel, grov stöld och olaga tvång så blir straffet högre än om de bara döms för grov misshandel (har jag för mig, men är fortfarande ingen jurist).
Citera
2023-11-08, 11:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Döms de för Grov misshandel, grov stöld och olaga tvång så blir straffet högre än om de bara döms för grov misshandel (har jag för mig, men är fortfarande ingen jurist).
Grov misshandel har ett högre straffvärde än normalgraden av misshandel.
Men oavsett så är det mycket luft i straffskalan.
Citera
2023-11-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Grov misshandel har ett högre straffvärde än normalgraden av misshandel.
Men oavsett så är det mycket luft i straffskalan.
Har jag rätt angående att man lägger ihop straffvärden om man döms på flera åtalspunkter?
Citera
2023-11-08, 11:35
Medlem
Citat:

Men de misstänktes väl inte för grov misshandel?
Citera
2023-11-08, 11:38
Medlem
Citat:
Varför blir det grillning stöld och grovt olaga tvång av en grov misshandel?

Citat:
Men de misstänktes väl inte för grov misshandel?
Det var du som skrev grov misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in