2023-11-07, 10:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Fortfarande "vanligt folk" som driver hvb, de har sällan egen verksamhet al á Bert Karlsson, utan är anställda av en AG som har skydlighet att följa upp boendet samt status hos klienterna (hemmet samt dess boende) min uppfattning av saken är att de avvikit just den kvällen p.g.a. en konflikt som nått en punkt bortom räddning.
Hot om våld fick BO att lämna varpå GM sökte upp. Den situationen har man som ansvarig för hvb-hemmet inte en suck att råda över, men det kom sannolikt inte som en blixt från klar himmel...

HVB-Hem drivs av s.k. Välfärdsföretag, SiS-Hem drivs oficiellt av staten.

Så jag undrar vad du menar med drivs av "vanligt folk"....

Kan det vara Rebeckahemmet de kom ifrån? Men det är väl "bara" ett SiS-hem.....

Socialtjänsten ska ansvara för en trygg miljö när de "placerar" barnen på hem!!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-11-07 kl. 11:01.
Citera
2023-11-07, 11:03
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
HVB-Hem drivs av s.k. Välfärdsföretag, SiS-Hem drivs oficiellt av staten.

Så jag undrar vad du menar med drivs av "vanligt folk"....

Kan det vara Rebeckahemmet de kom ifrån? Men det är väl "bara" ett SiS-hem.....

Socialtjänsten ska ansvara för en trygg miljö när de "placerar" barnen på hem!!
Hvb hem anställs allt som oftast av företag ex v. Attendo som förmedlar klienter och betalar ut till hvb-hemmet. Tror du majoriteten av alla hvb är specialanpassade institut med 40 platser?
Citera
2023-11-07, 11:08
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Hvb hem anställs allt som oftast av företag ex v. Attendo som förmedlar klienter och betalar ut till hvb-hemmet. Tror du majoriteten av alla hvb är specialanpassade institut med 40 platser?

Det tror jag inte alls, jag har en hel del dåliga erfarenheter av dessa totalt värdelösa HVB-Hem. Men det var en del år sedan....

Det finns ett i Södertäljetrakten också, om det nu finns kvar.
Citera
2023-11-07, 11:40
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det tror jag inte alls, jag har en hel del dåliga erfarenheter av dessa totalt värdelösa HVB-Hem. Men det var en del år sedan....

Det finns ett i Södertäljetrakten också, om det nu finns kvar.
Det finns 40talet i södertäljetrakten, några hundra hvb hem i Stockholm, är du körd i pallet?
Edit: utspritt på varje kommun så finns det drygt 13hvb hem i varje kommun (nu tvivlar jag på att de med 1400 invånare har många hvb dock). Är det något av denna information som är oklar för dig?
Senast redigerad av psykoshippien 2023-11-07 kl. 11:44.
Citera
2023-11-07, 13:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Vad är det du svamlar om???

"HVB-Hem anställs oftast av företag ex. Attendo..."???
Citera
2023-11-07, 13:17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Odds baserade på vad?
På min systerdotters högstadie har det varit problem med ett tjejgäng som trakasserar och rånar andra. Det är tre vita tjejer från ett överklassområde.
Säger inte emot din rangordning, men att oddsen för svenskar skulle vara så höga är osannolikt.

Det är märkligt att just DU alltid har dessa historier - men ingen annan har hört talas om dom.
Du får gärna hänvisa till en artikel eller FUP.

Ont: Jag reagerade också när jag såg artikeln.
För hur fasen har dom lyckats få tag på förövarna på ett tåg så snabbt efter. Offret måste känna till förövarna och var det var påväg.
Citera
2023-11-07, 13:26
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är märkligt att just DU alltid har dessa historier - men ingen annan har hört talas om dom.
Du får gärna hänvisa till en artikel eller FUP.

Jag outar inte mig själv och mina anhöriga.

Men du ber inte fanskapet som presenterade odds tagna ur röven att presentera VARIFRÅN han har fått dom oddsen. Det säger mer om din bias än om min.

Jag kan dock leda dig till ett liknande fall. En man lurades på Dumpenliknande sätt till en öde plats i Solna och slogs ihjäl, de flesta av förövarna var svenskar ledda av en flicka.
Citera
2023-11-07, 13:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttisen1984
Dom visste vilka gärningsmannen var.. polisen visste vilka dom letade efter

Jo men hur visste polisen vilket pendeltåg de satt på och att de skulle stoppa dem i Solna?
Citera
2023-11-07, 13:52
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jo men hur visste polisen vilket pendeltåg de satt på och att de skulle stoppa dem i Solna?

Men finns det bara ett signalement så kollar väl de där på Trygghetscentralen sina kameror?

Eller har jag kanske sett för mycket på programmet Tunnelbanan?
Senast redigerad av halaltarzan 2023-11-07 kl. 13:55.
Citera
2023-11-07, 13:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag outar inte mig själv och mina anhöriga.

Men du ber inte fanskapet som presenterade odds tagna ur röven att presentera VARIFRÅN han har fått dom oddsen. Det säger mer om din bias än om min.

Jag kan dock leda dig till ett liknande fall. En man lurades på Dumpenliknande sätt till en öde plats i Solna och slogs ihjäl, de flesta av förövarna var svenskar ledda av en flicka.

Hans odds är ju uppenbarligen dragna ur röven - det fattar vem som helst.

Kan ge dig fler liknande fall med svenskar som ditt nya exempel. Men kan inte ge dig något fall där 3 svenska tjejer misshandlar och rånar folk konstant i en skola.
Citera
2023-11-07, 13:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men finns det bara ett signalement så kollar väl det där Trygghetscentralen sina kameror?

Eller har jag kanske sett för mycket på programmet Tunnelbanan?

Jag vet inte hur de gör. Är bara förundrad över att polisen larmas till Humlegården på Östermalm där en förbipasserande hittat en misshandlad flicka och sen kan de stoppa ett pendeltåg i Solna och gripa tre misstänkta.
Undrade om de kunde spåra hennes mobil om de stulit den? Hur vet de annars att de tre sitter på just det pendeltåget?

Akilov kunde ju meja ner några människor mitt på blanka dagen på Drottninggatan. Sedan promenerar ner i T-centralen och ta pendeltåget till Märsta utan att någon fattade nånting. Han dök ju upp självmant på en bensinmack och sa Jag har gjort det.
Citera
2023-11-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hans odds är ju uppenbarligen dragna ur röven - det fattar vem som helst.

Kan ge dig fler liknande fall med svenskar som ditt nya exempel. Men kan inte ge dig något fall där 3 svenska tjejer misshandlar och rånar folk konstant i en skola.

Funnits flera sådana tjejgäng under min skolgång, inte fan fick de en artikel eller något. Vette fan varför du förväntar dig något sådant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in