2023-11-06, 22:06
Medlem
Gäller ju dock att skatteverket behandlar flyttanmälan raskt, vilket jag inte tror kommer hända. Kommer garanterat sluta med att folk inte får genom sin flyttanmälan i tid. Som när man hyr ny bostad så ska då den gamla hyresgästen godkänna, annars blir det väntan för nya hyresgästen. Och den där behandlingstiden myndigheter har brukar ju inte vara världens snabbaste även om allt är grönt.

Idén är bra, men majoriteten av flyttanmälan är såklart genuina som nu ska hamna i en process hos skatteverket.
Citera
2023-11-06, 22:27
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den här regeringen kommer att falla av just den här senfärdigheten. Problemen är så pass allvarliga att en skyndsamhet ska vara prio ett på samma sätt som att ambulansen inte gör en utredning om de ska rycka ut vid en bilolycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Speciellt som Tuffe Uffe faktiskt gick till val på att undvika långdragna utredningar.

Jag håller också med om att saker och ting tar väldigt lång tid. Men ni måste ha i åtanke att detta land är i riktigt dåligt skick nu. Det kanske inte är fullt synligt på utsidan, men det är nästan helt ruttet inuti. Detta kommer ta årtionden att återställa någorlunda. Att återställa till hur det var tidigt 2000-tal, eller 90-tal kommer ta årtionden. Att återställa till hur det var ännu längre bak i tiden, kommer ta ännu längre tid. Allt går ej ens att återställa.

Man måste nog tyvärr ha is i magen, även om man hade önskat att allt var klart på en vecka.

Tyvärr är L en rejäl bromskloss också... det måste man ha i åtanke.
Citera
2023-11-06, 22:48
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja tydligen är du det! Inte så konstigt att du själv råkat illa ut av id-kapningar!
Det är varken hjälpsamt eller trevligt att fråga om nån har otur när den tänker! Att svära brukar tyda på dåligt ordörråd, serru! Friskar upp ditt minne med din efterblivna kommentar:
Tycker du att det är trevligt att kalla någon efterbliven..? Tja, det finns faktiskt forskning som visar att personer som svär ofta uppvisar egenskaper som tyder på rejäl intelligens. Inte nog med det - dom brukar kunna stava till "ordförråd" också. 😂 Vem sa för övrigt att det var jag själv som råkat ut för ID-kapning? Jag skrev bara "inom familjen".
Citera
2023-11-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Tycker du att det är trevligt att kalla någon efterbliven..? Tja, det finns faktiskt forskning som visar att personer som svär ofta uppvisar egenskaper som tyder på rejäl intelligens. Inte nog med det - dom brukar kunna stava till "ordförråd" också. 😂 Vem sa för övrigt att det var jag själv som råkat ut för ID-kapning? Jag skrev bara "inom familjen".
Ja precis inom familjen. Men om du är så smart som du påstår borde du ju kunnat förhindra det eller ? Visst ja, du var visst inte så smart Svär nu lite till så alla kan se hur intelligent du är!
Citera
2023-11-06, 23:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag håller också med om att saker och ting tar väldigt lång tid. Men ni måste ha i åtanke att detta land är i riktigt dåligt skick nu. Det kanske inte är fullt synligt på utsidan, men det är nästan helt ruttet inuti. Detta kommer ta årtionden att återställa någorlunda. Att återställa till hur det var tidigt 2000-tal, eller 90-tal kommer ta årtionden. Att återställa till hur det var ännu längre bak i tiden, kommer ta ännu längre tid. Allt går ej ens att återställa.

Man måste nog tyvärr ha is i magen, även om man hade önskat att allt var klart på en vecka.

Tyvärr är L en rejäl bromskloss också... det måste man ha i åtanke.

Att allting inte går att återställa direkt är en sak. Om alla som har majoritet är överens (i detta fallet verkar man ju t.om vara överens över blockgränserna), men man ändå inte har för avsikt att implementera de nya reglerna förrän efter nästan ett år så är det en helt annan. Men när det gäller hjärtefrågor för regeringen (NATO och den nya övervakningslagen) så utreddes det antingen väldigt snabbt eller inte alls. Det handlar helt enkelt om att det inte är tillräckligt viktigt för regeringen eftersom de ändå inte drabbas. Om någon skulle försöka skriva sig hos Tuffe Uffe i Sagerska Palatset så skulle både SÄPO och Skatteverket reagera omgående.
Citera
2023-11-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUBSCRIBE
Intressant att regeringen börja agera, som Svantesson säger, borde har gjorts för flera år sedan.

Kanske blir lite ordning på folkbokföringen med den nya tjänsten?

Regeringen har gett Skatteverket i uppdrag att införa en tjänst som underrättar
dig när någon försöker registrera sig på din adress. Syftet med förslaget är att öka den
grundläggande tryggheten i samhället och motverka att felaktig folkbokföring utnyttjas
för välfärdsbrottslighet.
https://www.regeringen.se/pressmedde...ll-din-adress/

Uppdraget ska redovisas senast den 5 augusti 2024.
Kriminaliteten breder ut sig i samhället och folk känner sig inte trygga i sina
egna hem längre. Samtidigt finns det personer som medvetet vill fuska med folkbokföringen
för att missbruka välfärdsförmåner. En korrekt folkbokföring är en nyckel för att minska fusket
i välfärdssystemen och bekämpa kriminaliteten. Regeringen tar därför nu nya steg för att
förbättra folkbokföringen.
– Många av våra system bygger på tillit.
Vi har under lång tid varit naiva i det och det här borde ha gjorts för flera år sedan.
Uppdraget är en liten del i en stor palett av åtgärder vi gör för att minska fel och fusk
i folkbokföringen, säger finansminister Elisabeth Svantesson.

– Fusket med folkbokföringsuppgifter är en avgörande faktor i den organiserade brottslighetens
verksamhet. Detta är ett steg i rätt riktning för staten att bekämpa välfärdsbrottsligheten och
återta kontrollen över folkbokföringen, säger justitieutskottets ordförande Richard Jomshof.

– Det är bra att denna ändring görs, eftersom felaktiga registreringar på senare år visat sig vara
ett problem. Självklart ska var och en ha rätt att veta om någon vill registrera sig på din bostad,
säger Martin Melin, skattepolitisk talesperson för Liberalerna.

Uppdraget innebär att Skatteverket ska underrätta den person som är folkbokförd på en viss
fastighet, och i förekommande fall lägenhet, om att en annan person har anmält flytt dit. Den
redan folkbokförda personen ska sen kunna lämna synpunkter på flyttanmälan innan Skatteverket
fattar ett beslut. Det bidrar till en ökad trygghet och en högre kvalitet på bosättningsuppgifter
folkbokföringen.

Man borde kunna låsa sin adress så ingen kan skriva sig på denne. Har haft två tattare skrivna på min adress för några år sedan ... efter mkt tjafs fram och tillbaka är dom nu skrivna på min granne ... där dom inte heller bor.
Citera
2023-11-07, 00:42
Medlem
nickeh84s avatar
Går väl redan nu att lägga in spärrar och att bli notifierad om någon skriver sig på ens adress m.m, detta utan kostnad dessutom. Är folk för lata för att fixa detta så får dom ändå skylla sig själva.
Citera
2023-11-07, 02:10
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
utmärkt! Tack SD!

För ingen regering som inte behövt lyssna till SD har någonsin gjort någon sådan här vettig förbättring! Trots att de haft möjlighet!

SD är som en klok vuxen i rummet, bland en massa snoriga ungar (Uffe mfl) där på regeringskansliet!
Ja det är helt sjukt egentligen att sossarna anser att det är en kränkning att lägga sig i folkbokföringsbrotten och man ska få folkbokförda sig var man vill som en rättighet.
Citera
2023-11-07, 07:12
Medlem
Redan 2017 registrerade jag på Skatteverket att ingen ska kunna skriva sig på min adresse utan mitt godkännande /bank id.

Så vad är nytt ?
Citera
2023-11-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Redan 2017 registrerade jag på Skatteverket att ingen ska kunna skriva sig på min adresse utan mitt godkännande /bank id.

Så vad är nytt ?
Hur är det möjligt att du och så många andra helt missuppfattat det där? Inte ens nu förstår ni vad ni läser. Jättekonstigt.
Senast redigerad av dundersnyting 2023-11-07 kl. 07:37.
Citera
2023-11-07, 07:46
Citat:
Ursprungligen postat av SUBSCRIBE
Kan inte vara så svårt att lägga in en spärr i systemet så bara den som verkligen äger kontraktet
bestämmer vad.
Det är inte registrerat hos Skatteverket vem som står på kontraktet. Det är en sak mellan hyresvärd och hyresgäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Så vad är nytt ?
Länk till den tjänsten?
Citera
2023-11-07, 07:49
Medlem
Tjänsten beräknas vara klar 1 juli 2024. (enligt skatteverket)

Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att utveckla en tjänst för att underrätta den
som är folkbokförd på en fastighet och lägenhet när någon annan anmält flytt dit.

https://www.skatteverket.se/omoss/pr...d07c38914.html

– Den som redan är folkbokförd ska ha möjlighet att lämna synpunkter redan innan Skatteverket
fattar beslut om folkbokföring, för att öka tryggheten och förebygga fel, säger Cajsa Toresten,
verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Underrättelsen ska ske digitalt till personer som har elektronisk brevlåda och via fysiskt brev till
de personer som inte har elektronisk brevlåda. Totalt är det cirka 1,5 miljon personer som flyttar
varje år. Ingen underrättelse kommer dock att ske om de hittills boende redan själva gjort en
flyttanmälan därifrån. Därför blir antalet underrättelser färre. Handläggningstiden för anmälan om
flytt förlängs något i de fall en underrättelse skickas ut. Fördröjningen bedöms som motiverad
mot bakgrund av intresset att förhindra felaktiga beslut.

– Vår bedömning är att underrättelserna kommer att bidra till ökad trygghet och till högre kvalitet
på de bosättningsuppgifter som är registrerade i folkbokföringsdatabasen. De kan också bidra till
att stärka medvetenheten och kunskapen om folkbokföringsuppgifter och belysa vikten av aktualitet
och korrekthet, säger Cajsa Toresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in