2023-11-06, 19:20
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Att man såklart skulle få frågan och informationen: att någon vill bokföra sig på din adress och man själv först måste godkänna det! Efter godkännandet från husägarn kan skatteverket gå vidare med ärendet. Var det så svårt att förstå ?? Är du så efterbliven att du inte kan räkna ut en såhär enkel sak ??
Ja, jag är något alldeles kolossalt efterbliven. T o m så efterbliven att jag skrev en vänlig och hjälpsam kommentar här på Flashback. Stackars mej!
Citera
2023-11-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Bukowski-
Tar inte bort det verkliga problemet med "målvakter", eller har jag missförstått?
Att folk kan skriva sig hos mig utan att jag gett lov till det är ju också ett problem, men givetvis finns det många fler problem som kräver åtgärder.
Citera
2023-11-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker det är lite löjligt; extremt långsamt samt att det borde i över huvud taget inte vara möjligt för någon att skriva sig på ens adress. Det borde krävas samtycke med bank ID från den som sedan bor där.
Ja, ägaren till adressen borde ju vara den som godkänner flytten. Det underlättar ju också för hyresvärdar att ha koll på hur många som faktiskt är skrivna på lägenheterna.
Citera
2023-11-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Jag har ytterst trista erfarenheter av ID-kapning inom familjen - hur tänkte du att man skulle få reda på sådant här "innan det är gjort"? Med kristallkula, kanske? Problemet uppstår ju för fan "efter det är gjort"! Har du kanske lite otur när du tänker?
Det är väldigt enkelt i det här fallet. Idag måste man uppge lägenhetsnummer när man folkbokför sig om det finns flera bostäder i fastigheten. Allt som behövs är en kvittens från fastighetsägaren eller nyttjanderättshavaren till aktuell bostad på den aktuella adressen.
Citera
2023-11-06, 19:48
Medlem
Vad är största problemet ? Om man får en massa okända brev i brevlådan kan man elda upp dom, och låtsas att man inte fått dom.
Citera
2023-11-06, 19:53
Medlem
Det är väl gratis och ingår som standard om man inte avsäger sig tjänsten och vill vara ovetandes?

Men har för mig att de alltid skickat ut brev till brevlådan när någon skrivit sig på adressen? Men visst kan lådan vittjas ibland.
Citera
2023-11-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUBSCRIBE
Intressant att regeringen börja agera, som Svantesson säger, borde har gjorts för flera år sedan.

Kanske blir lite ordning på folkbokföringen med den nya tjänsten?

Regeringen har gett Skatteverket i uppdrag att införa en tjänst som underrättar
dig när någon försöker registrera sig på din adress. Syftet med förslaget är att öka den
grundläggande tryggheten i samhället och motverka att felaktig folkbokföring utnyttjas
för välfärdsbrottslighet.
https://www.regeringen.se/pressmedde...ll-din-adress/

Uppdraget ska redovisas senast den 5 augusti 2024.
Kriminaliteten breder ut sig i samhället och folk känner sig inte trygga i sina
egna hem längre. Samtidigt finns det personer som medvetet vill fuska med folkbokföringen
för att missbruka välfärdsförmåner. En korrekt folkbokföring är en nyckel för att minska fusket
i välfärdssystemen och bekämpa kriminaliteten. Regeringen tar därför nu nya steg för att
förbättra folkbokföringen.
– Många av våra system bygger på tillit.
Vi har under lång tid varit naiva i det och det här borde ha gjorts för flera år sedan.
Uppdraget är en liten del i en stor palett av åtgärder vi gör för att minska fel och fusk
i folkbokföringen, säger finansminister Elisabeth Svantesson.

– Fusket med folkbokföringsuppgifter är en avgörande faktor i den organiserade brottslighetens
verksamhet. Detta är ett steg i rätt riktning för staten att bekämpa välfärdsbrottsligheten och
återta kontrollen över folkbokföringen, säger justitieutskottets ordförande Richard Jomshof.

– Det är bra att denna ändring görs, eftersom felaktiga registreringar på senare år visat sig vara
ett problem. Självklart ska var och en ha rätt att veta om någon vill registrera sig på din bostad,
säger Martin Melin, skattepolitisk talesperson för Liberalerna.

Uppdraget innebär att Skatteverket ska underrätta den person som är folkbokförd på en viss
fastighet, och i förekommande fall lägenhet, om att en annan person har anmält flytt dit. Den
redan folkbokförda personen ska sen kunna lämna synpunkter på flyttanmälan innan Skatteverket
fattar ett beslut. Det bidrar till en ökad trygghet och en högre kvalitet på bosättningsuppgifter
folkbokföringen.

”Vi har under lång tid varit naiva..”

”Ni” kanske har varit det - ”vi” har påpekat det gör länge sedan redan..

Sen har ju var och en rätt att veta vem som är folkbokförd i ens adress. Det är bara att googla på Ratsit eller liknande. Problemet är att inget händer om man anmäler felaktig folkbokföring till Skatteverket.

De hänvisar till polisen - som har ju händerna fulla av alla skjutningar och sprängningar..
Citera
2023-11-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det trodde jag oxå, var tvungen att kolla, så här är det:
Med Skatteverkets e-tjänst Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. I tjänsten väljer du att Skatteverket bara ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation. Detta minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.
Å andra sidan lär man väl märka om det kommer en massa andra personers brev till ens brevlåda, om man nu bor där själv dvs.

Breven hår till en digital brevlåda så man behöver inte märka ett skit
Citera
2023-11-06, 20:41
Medlem
Såvitt jag vet är det den boende som har det juridiska ansvaret för en korrekt bokföring. Fastighetsägaren eller lägenhetsinnehavaren har för närvarande inget juridiskt ansvar för veto på felaktiga grunder. Kanske borde vi övergå till en variant av det thailändska systemet med huspapper, fast i digital form. Husägaren blir ansvarig för att lista alla i huset boende.
Citera
2023-11-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ja, jag är något alldeles kolossalt efterbliven. T o m så efterbliven att jag skrev en vänlig och hjälpsam kommentar här på Flashback. Stackars mej!
Ja tydligen är du det! Inte så konstigt att du själv råkat illa ut av id-kapningar!
Det är varken hjälpsamt eller trevligt att fråga om nån har otur när den tänker! Att svära brukar tyda på dåligt ordörråd, serru! Friskar upp ditt minne med din efterblivna kommentar:

Citat:
Jag har ytterst trista erfarenheter av ID-kapning inom familjen - hur tänkte du att man skulle få reda på sådant här "innan det är gjort"? Med kristallkula, kanske? Problemet uppstår ju för fan "efter det är gjort"! Har du kanske lite otur när du tänker?
Citera
2023-11-06, 21:56
Medlem
Har själv av en slump kommit på att någon skrivit sig på min adress. Lyckades dock få dem ändra sig innan legala åtgärden
Citera
2023-11-06, 22:00
Medlem
otellos avatar
Bra, på tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in