2023-11-05, 13:25
Medlem
B3cks avatar
.

DEN SVENSKA TINDERSVINDLAREN

Namn: K Sigge Qasim (Även kallad Sajjad Aljed och Sadde)
Bilder: https://www.bildtagg.se/bild/ejam3lbpkrjonx4qw76eqo
Född: April 1997.
Hemmahörande i: Uppsala
Brotten skedde i: Skåne, Småland, Halland, Västra Götaland och Jönköping.
Dömd för: 5 fall av grovt bedrägeri och 1 fall av bedrägeri.
Dömdes 2023-10-24 till: 2 års fängelse och skadestånd på ca 2,1 miljon (+ ränta)
Mål: Helsingborgs TR B 3376-23
Länk till FUP och dom: https://gofile.io/d/KByCMU
Lyssna på rättegången: Del 1 och Del 2

Via dejtingappen Tinder (och även sociala medier såsom instagram) inledde Sadde relationer med 6 stycken kvinnor. Han påstod sig vara född 95 (istället för 97), var väldigt charmig och lyckades få tjejerna att tro att han ville ha ett nytt och bättre liv. När man lyssnar på rättegången verkade många tycka väldigt synd om honom och han framställde sig som mjuk och sårad. Men när tjejerna väl fallit för honom började han be dem om stora summor pengar.

Han påstod att hans konto var spärrat och visade upp falska kontoutdrag där det såg ut som att han hade över en miljon, vilket fick tjejerna att tro att han faktiskt hade medel att kunna betala tillbaka när hans konto blivit upplåst igen.

Några anledningar han använde sig av när han sa att han behövde låna pengar var att hans släkting utomlands var sjuk och behövde pengar till det eller att han eller någon av ungarna han var kontaktperson till blev utpressade och skulle dö om de inte betalade. Han kunde ju inte ta av sina egna pengar eftersom "kontot var spärrat" och på något sätt manipulerade han tjejerna att tro att just de var de enda som kunde hjälpa honom.

I detta fall åtalades 10 personer för inblandning. Tingsrätten friade 6 av dem, men 4 stycken blev dömda penningtvätt och grov penningtvätt. En av kvinnorna som själv blev lurad av Sadde hjälpte honom senare att lura andra.

Artiklar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zwp5q/den-svenska-tindersvindlaren-doms-lurade-kvinnor-pa-miljonbelopp

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/tindersvindlare-bedrog-6-kvinnor-pa-miljonbelopp

.
Citera
2023-11-05, 13:29
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Han har ju allt svenska kvinnor drömmer om, utseende, charm, samma värdegrund, välutbildad, en massa cash.

"Han har fått låna pengar i en svår situation och han har all avsikt att betala tillbaka. Samtidigt vill han understryka att han är tacksam för den hjälp han har fått. "

Låter som killen kanske är oskyldig dessutom.

Oskyldigt dömd, ännu mer garn till offerkoftan.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2023-11-05 kl. 13:37.
Citera
2023-11-05, 13:32
Avstängd
Han ör ju inte svensk?

Är de han de är dokumentär om på tv4play?
Citera
2023-11-05, 13:38
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Han ör ju inte svensk?

nej det är inte samma person.
Citera
2023-11-05, 13:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Svenska kvinnor som ger bort sina pengar till araber... Ja vad ska man säga?
Citera
2023-11-05, 13:47
Medlem
Automatvapens avatar
Samtliga målsägande bör tilldelas god man eller förmyndare
Citera
2023-11-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Svenska kvinnor som ger bort sina pengar till araber... Ja vad ska man säga?

ja som han R*bin Bill*ck/Svenss*n eller hur
Citera
2023-11-05, 13:53
Medlem
ljudupptagning från rättegången finns på prime crime
Citera
2023-11-05, 14:13
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Han ör ju inte svensk?

Nej, det är en annan:
https://www.flashback.org/t3562398
Citera
2023-11-05, 14:16
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adinik
ljudupptagning från rättegången finns på prime crime

Japp, direktlänkar till YT-videorna finns i sammanfattningen i trådens första inlägg.

- - -

Kan tillägga att rättegången även finns att lyssna på i Rättegångsappen för de som är medlemmar (där även FUP/dom finns att ladda hem).
Citera
2023-11-05, 23:19
Medlem
Kanon med en egen tråd om (sigge alt sadde.)
Killen är såklart intresant som fenomen och hans motiv är glasklara.
1 lura tjejerna på pengar.
2 Få sex av dom.
Som kille kan man tänka att det är det bästa av 2 världar.
Som det låter så har han lyckats med båda sakerna.
Har dock inte koll på perioderna har var igång men det låter som han kan ha träffat fler tjejer samtidigt.
Är det så?.
Det man har förstått har han i perioder träffat någon för att sen försvinna några dagar alt veckor för att sen återkomma.
Var han då med andra tjejer eller sysslade han med något helt annat.
Han lade ner mycket tid på facetime under tiden han var borta och hur funkar det om han underhåller och manipularerar en annan samtidigt.
Hur hade sigge/sadde trott att detta skulle sluta?.
Det måste vara en tidsfråga innan luftslottet spricker.
Kan det varit så att det fick bära eller brista och innan dess så fick han mycket kärlek och sex av lurade tjejer/kvinnor.
Nu till frågorna om tjejerna/kvinnorna.
1 Hur många var dom totalt och under vilken tidsperiod.
2 vilka åldrar var dom i.
3 finns fotografi så man kan se hur dom såg ut.

Sen undrar jag om det är så lätt att lura folk på tinder och anledningen till min undran är att jag inte känner till vilka typer av människor och anledningen till att man söker kontakt just via tinder.
Min lite amatörmässiga uppfattning är följande men jag kan ha fel i detta fall.
Som kille i detta fall sigge/sadde måste rimligtvis hade svajvap på väldigt många och fiskat med det stora nätet om tanken är hitta offer som han kan lura på pengar.
Då undrar man om han tar hänsyn till utseende överhuvudtaget om det finns tankar om " falsk" kärlek och sex som sen ska leda till att få loss pengar.
Tjejerna tar jag för givet svajpat höger och vänster beroende på olika faktorer men gällande sigge/sadde sett något som tilltalar dom som ex utseende , bilen och smycken mm.
Kan man då som bedragare räkna med att med lite charm och med rätta komplimanger ha halva inne om ni ursäktar uttrycket både gällande samliv men också som en del i bedrägeriet.
Min fråga är då om det finns många fler han träffat denna väg och har haft ett samliv med men som han inte lyckats lura på pengar.
Antar att dessa då inte blir föremål för detta åtal.
Många frågor blir det och jag har många fler men det får räcka som en start.😁
Citera
2023-11-06, 03:25
Medlem
Om ni inte orkar svara på mitt långa inlägg har jag en kortare fråga.
När man lyssnar på YT så finns en tjej med dialekt i slutet på det långa avsnittet.
Där säger hon att hon blev kontaktad av honom på messenger efter att han sett henne på en biltvätt.
Vem är hon?.
Har läst igenom alla fuppar men kan inte hitta att detta står.
Alla säger att dom träffats via tinder.
Det som framkommer är att hon har barn.
När det gäller Sadde/Sigge så ser han en tjej/kvinna på en biltvätt och kontaktar henne på messenger.
Hur går det till.
Såklart via bilregistret och man får fram namn och adress .
Men hennes messenger och är det inte fräckt att kontakta någon som inte bett om att bli kontaktad dessutom.
Men från detta inleder dom ett förhållande/samliv och han lurar henne på pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in