2023-11-05, 00:10
Medlem
auto-fellatios avatar
Försökte hitta en tråd men endast väldigt gamla träffar. Ber om ursäkt om jag postat fel.

Det jag undrar är om en Telia tv-box fungerar överallt där det finns Internet, eller om den bara funkar hemma via Telia som ISP?

Verkar som man ska kunna resa med den. Isf är det någon tidsbegränsning och efter ett tag blockeras det?

Hur är det över VPN? Någon obligatorisk trafik som inte tar sig förbi VPN?

Mitt use case är att jag befinner mig i Nordamerika. Har dock ett telia-abbonemang i sverige och en router som kör all trafik över VPN till dit.

Skulle jag kunna skaffa en tv-box från Telia och koppla in i min router här som kör all trafik över VPN till Sverige?

Jag är lite dåligt uppdaterad vad för teknik som är standard nu. Vet att förr så var det separata kanaler för TV. Minns jag rätt så har fiberdosan en speciell port där man ska koppla tv-dosan. Är dock ip-only så kanske bara gäller vissa ISP.

Tack på förhand!
Citera
2023-11-05, 00:17
Medlem
JustTrollings avatar
Använd Telia Play som app istället.
Citera
2023-11-05, 03:54
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Använd Telia Play som app istället.

Är det exakt samma utbud som om man har boxen? Har för mig att när jag kollade var det med vissa begränsningar. Antar att det är geoblockat iaf?

Finns Telia play till annat än telefon? Typ Roku och sånt?

Någon som vet hur det funkar rent tekniskt med boxen när man lämnar hemadressen? Lite nyfiken på om det skulle gå.
Citera
2023-11-05, 05:23
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Skulle jag kunna skaffa en tv-box från Telia och koppla in i min router här som kör all trafik över VPN till Sverige?

En Chromecast med Google TV kostar väl bara $30 i USA. Jag använder den istället för Telias TV-Box.

Det går att använda vilken TV-box som helst, under förutsättning att det är Android 7 eller senare.
Citera
2023-11-05, 06:21
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Är det exakt samma utbud som om man har boxen? Har för mig att när jag kollade var det med vissa begränsningar. Antar att det är geoblockat iaf?

Finns Telia play till annat än telefon? Typ Roku och sånt?

Någon som vet hur det funkar rent tekniskt med boxen när man lämnar hemadressen? Lite nyfiken på om det skulle gå.
Du får ju installera appen på en smart-TV som stödjer appen eller en enhet med Google TV, typ den nyare Chromecast, Mi Box, Nvidia Shield, etc.. Sedan kopplar du den enheten med VPN till din internetuppkoppling i Sverige så det ser ut till Telia som att du är i Sverige. Som du skrev i trådstarten.

En Arris-box kan du inte ta med till USA eller Kanada och koppla in till internet.
Citera
2023-11-05, 07:08
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Jag är lite dåligt uppdaterad vad för teknik som är standard nu. Vet att förr så var det separata kanaler för TV. Minns jag rätt så har fiberdosan en speciell port där man ska koppla tv-dosan. Är dock ip-only så kanske bara gäller vissa ISP.

Jag hade tidigare en tjänstefördelare från Telia, men den har inte behövts på länge med deras TV-Box. Jag använder numera en Chromecast med Google TV plus Telia Play. Den fungerar överallt så länge det finns bredband. Jag har inte testat med VPN, men det går att installera i enheten.
Citera
2023-11-05, 13:53
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du får ju installera appen på en smart-TV som stödjer appen eller en enhet med Google TV, typ den nyare Chromecast, Mi Box, Nvidia Shield, etc.. Sedan kopplar du den enheten med VPN till din internetuppkoppling i Sverige så det ser ut till Telia som att du är i Sverige. Som du skrev i trådstarten.

En Arris-box kan du inte ta med till USA eller Kanada och koppla in till internet.

Vet du varför det inte går med arris? Jag har alltså en separat dedikerad router där all trafik går över VPN till sverige. Är det nån mystisk typ av nätverkstrafik som inte funkar så bra över VPN?

Tackar.
Citera
2023-11-05, 13:56
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag hade tidigare en tjänstefördelare från Telia, men den har inte behövts på länge med deras TV-Box. Jag använder numera en Chromecast med Google TV plus Telia Play. Den fungerar överallt så länge det finns bredband. Jag har inte testat med VPN, men det går att installera i enheten.

Är det exakt samma utbud via appen som med boxen? Kanske jag som drömt att vissa kanaler saknades i appen.

Så box ger inget extra alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in