• 1
  • 2
2023-11-05, 11:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvaeljerdinorder
1. EQ-Test gjorda av personer
med både högt IQ och EQ. EQ test för 15 år sedan kunde en med genomsnittligt IQ få höga poäng på, dom med lika hög EQ som föregående men med hög IQ uppfattade nästan dom där EQ-testen som ett skämt.
2. Godkänt resultat på ett "riktigt" EQ-Test.
3. Man gör ett "riktigt" EQ-Test med godkänt resultat.

Känns spontant som ganska intetsägande och irrelevant hur väl en person klarar av att ta hand om ett djur baserat på personens uppmätta EQ.

Det går utmärkt att ha en hög EQ och samtidigt vara helt oförstående för ett djurs behov. EQ handlar om egna och andras känslor (människors) och då djur vanligen inte är särskilt känslostyrda (De styrs mer av instinkt, faktiska behov och hormonella drifter.) kan det snabbt bli helt fel om man utgår ifrån att djur och människor har samma känsloliv. Kan vara bra att inte blanda in Disneyfiering i vad som ska ligga till grund för saker och ting i den verkliga världen.

Personligen tror jag att faktiska kompetenskrav baserade på aktuell vetenskap och förvärvad kunskap är betydligt bättre indikatorer för att använda som urvalskriterier för lämplighetsintyg. Men det är ju min syn på det hela.
Citera
2023-11-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Inte kriminell, klarat gymnasiet, har körkort för bil, har minst medelinkomst och fast jobb typ samma krav som många vill ha på invandrare.
Klarar man alla krav får man en licens.

Djurplågare ska inte få har djur på livstid.

/SS
Så du menar att man måste ha bil?
Kan man inte vara pensionär då?
Om jag tjänar 20.000 kr i månaden får jag inte ha katt?
Idiot!
Citera
2023-11-05, 12:19
Medlem
Citat:
med både högt IQ och EQ. EQ test för 15 år sedan kunde en med genomsnittligt IQ få höga poäng på, dom med lika hög EQ som föregående men med hög IQ uppfattade nästan dom där EQ-testen som ett skämt.
Idiot.
För att ha en utekatt.
Vilken otrolig apparat.
Citera
2023-11-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Känns spontant som ganska intetsägande och irrelevant hur väl en person klarar av att ta hand om ett djur baserat på personens uppmätta EQ.

Det går utmärkt att ha en hög EQ och samtidigt vara helt oförstående för ett djurs behov. EQ handlar om egna och andras känslor (människors) och då djur vanligen inte är särskilt känslostyrda (De styrs mer av instinkt, faktiska behov och hormonella drifter.) kan det snabbt bli helt fel om man utgår ifrån att djur och människor har samma känsloliv. Kan vara bra att inte blanda in Disneyfiering i vad som ska ligga till grund för saker och ting i den verkliga världen.

Personligen tror jag att faktiska kompetenskrav baserade på aktuell vetenskap och förvärvad kunskap är betydligt bättre indikatorer för att använda som urvalskriterier för lämplighetsintyg. Men det är ju min syn på det hela.
Många tror att tex katter, gillar att vara i sällskap ofta, och att dom äter, dricker, pissar och skiter, och dom är inte helt fel ute, men dig uppfattar jag som ganska fel ute. Dom som inte är lika fel ute som dig, kan handskas med (självklarheter och bagateller) allt du nämner, men ja det är din syn på det hela, och du uppfattas inte som dom 3 vassaste knivarna bland 10 knivar.
Citera
2023-11-05, 12:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Många tror att tex katter, gillar att vara i sällskap ofta, och att dom äter, dricker, pissar och skiter, och dom är inte helt fel ute, men dig uppfattar jag som ganska fel ute. Dom som inte är lika fel ute som dig, kan handskas med (självklarheter och bagateller) allt du nämner, men ja det är din syn på det hela, och du uppfattas inte som dom 3 vassaste knivarna bland 10 knivar.

Och på vilket sätt är något av det du tar upp ovan relevant för ämnet i tråden?

Citera
2023-11-05, 15:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag har just provat 4 olika test på nätet.
Vilken test menar du skulle vara adekvat - och varför.
Citera
2023-11-05, 15:54
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inte klarat gymnasiet. Så jag ska inte få ha djur? Jag skulle inte klara något EQ-skit heller.

Jag förstår inte vad TS vill. Förstår inte inlägget.

Har alltid haft djur, mest katt och nu hund.

Det finns redan regler, t ex för hur många vuxna djur du får ha i lägenheten, lagar mot djurmisshandel. Man kan få djurförbud.
Citera
2023-11-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har just provat 4 olika test på nätet.
Vilken test menar du skulle vara adekvat - och varför.
Mycket gamla test som inte finns på nätet längre, glöm dom, nyare test kanske är bättre.
Citera
2023-11-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur fungerar fast jobb med det allmänrådande uppfattningen att djur inte skall vara ensamma hemma?

Vad har skolutbildning med lämplighet att handa djur att göra? De är knappast beroende av att man kan engelska och räkna matte. Eller ens att man kan läsa en bok.

Vad klassar du som djurplågeri med hänsyn till de krav du tycker är relevanta?
Du har tydligen en bra åsikt om vad som är en bra husdjursägare, vad krävs för att man ska vara en bra husdjursägare, Alltså vilken eller vilka egenskaper ska man ha för att ha bra hand om djur, ska man slå djuret på nosen så fort djuret hoppar upp på matbordet och slickar på maten eller klöser dig lindrigt? eller ska man låta djuret springa helt fritt utom på påslagna spisplattor? vilket av ovanstående tror du gör djurets
mående bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in