Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Nej, jag är medveten om att lagen är ny. Likaså att mitt exempel inte är jämförbart eftersom fastigheten som skulle användas som bordell skulle vara köpt med legala medel.
Om villan är betald med 100% legala pengar och motsatsen inte når upp till beviskraven så finns inget självständigt förverkande.
Verksamheten som sådan måste ju upphöra, och troligen blir du dömd för koppleri. Men det ena har inte med det andra att göra.
En problematisk struktur skulle vara om man körde Nya Zealand-modellen (nu är det över 10 år sedan jag läste detta, så ursäktar om info är utdaterad) där varje hora har samäganderätt i villan jämte dig såsom bordellpappa/mamma. För sälja sex är inte illegalt. Pengarna är skattepliktiga inkomster och momspliktigt. Men sköta en verksamhet i organiserade former är illegalt, och faller inom koppleri.
En särskilt problematisk struktur skulle vara där ingen kan pekas ut som organisatör, och där alla horor äger lika mycket i villan. Jag tror inte det skulle gå att fälla någon för brott eller få villan förverkad då.