• 1
  • 2
2023-11-05, 21:17
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det känns dock som om detta skulle utnyttjats väldigt ofta. Om jag exempelvis förvarar stulna cyklar i bostaden, kan bostaden då beslagtas? Om jag kokar hembränt hemma? I bägge dessa fall var ju bostaden en viktig aspekt i hur brottet genomfördes.

Ja det låter riktigt absurt nu går jag kanske något offtopic men fortfarande relavant och det är om ts hyrt en lägenhet ja då kan hyresvärden vräka ts pga att bostaden använts för brott men krävs en hel del där med om jag inte har fel

Men villan som ts köpt och äger går ju inte bli vräkt ifrån för störningar osv då personen äger villan rätt logiskt ts har ingen hyresvärd han är sin egen hyresvärd kan man säga
Citera
2023-11-06, 13:39
Medlem
Citat:
Det känns dock som om detta skulle utnyttjats väldigt ofta. Om jag exempelvis förvarar stulna cyklar i bostaden, kan bostaden då beslagtas? Om jag kokar hembränt hemma? I bägge dessa fall var ju bostaden en viktig aspekt i hur brottet genomfördes.
Det görs en skälighetsbedömning vid förverkandebeslut. Staten nöjer sig antagligen med att förverka dina brottsvinster och mindre värda hjälpmedel, t.ex. mobiltelefoner.
Citera
2023-11-07, 20:16
Medlem
I allrahärvan förvarstog väl åklagare en bostadsrätt. Något liknande borde gå att göra med fastigheter som akut åtgärd.
Det blir väl efter det möjligen kvarstadsbeläggning och sedermera utmätning innan det kan säljas någonting.
Om polisen kan ta i beslag var intressant fråga, kanske i steget innan förvar möjligen?
Citera
2025-10-10, 08:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det görs en skälighetsbedömning vid förverkandebeslut. Staten nöjer sig antagligen med att förverka dina brottsvinster och mindre värda hjälpmedel, t.ex. mobiltelefoner.
Vi fick ju nyligen ett fall där en villa förverkades men där var ju frågan annorlunda då åklagaren ansåg att den köpts med pengar som införskaffats på olaglig väg.
Citera
2025-10-10, 09:01
Medlem
Citat:
Vi fick ju nyligen ett fall där en villa förverkades men där var ju frågan annorlunda då åklagaren ansåg att den köpts med pengar som införskaffats på olaglig väg.

Ja, och dem lagen (om självständigt förverkande) fanns inte 2023 när den här tråden skrevs.
(Och behövs inte visas att den köpts med olagligt införskaffade pengar, bara att köparen inte kunnat köpa den för sina lagligt införskaffade pengar)
Citera
2025-10-10, 09:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, och dem lagen (om självständigt förverkande) fanns inte 2023 när den här tråden skrevs.
(Och behövs inte visas att den köpts med olagligt införskaffade pengar, bara att köparen inte kunnat köpa den för sina lagligt införskaffade pengar)
Nej, jag är medveten om att lagen är ny. Likaså att mitt exempel inte är jämförbart eftersom fastigheten som skulle användas som bordell skulle vara köpt med legala medel.
Citera
2025-10-10, 13:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej, jag är medveten om att lagen är ny. Likaså att mitt exempel inte är jämförbart eftersom fastigheten som skulle användas som bordell skulle vara köpt med legala medel.
Om villan är betald med 100% legala pengar och motsatsen inte når upp till beviskraven så finns inget självständigt förverkande.

Verksamheten som sådan måste ju upphöra, och troligen blir du dömd för koppleri. Men det ena har inte med det andra att göra.

En problematisk struktur skulle vara om man körde Nya Zealand-modellen (nu är det över 10 år sedan jag läste detta, så ursäktar om info är utdaterad) där varje hora har samäganderätt i villan jämte dig såsom bordellpappa/mamma. För sälja sex är inte illegalt. Pengarna är skattepliktiga inkomster och momspliktigt. Men sköta en verksamhet i organiserade former är illegalt, och faller inom koppleri.

En särskilt problematisk struktur skulle vara där ingen kan pekas ut som organisatör, och där alla horor äger lika mycket i villan. Jag tror inte det skulle gå att fälla någon för brott eller få villan förverkad då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in