• 1
  • 2
2023-11-04, 17:16
Medlem
hakro807s avatar
Låt oss anta att jag ordnar med bordellverksamhet i min egna 100 procent betalda villa. Får polisen då beslagta den eftersom den varit ett hjälpmedel i samband med brott?
Citera
2023-11-04, 17:31
Medlem
NollFemNollFems avatar
Har för mig att enbart föremål får tas i beslag. Alltså ej fast egendom.
Polisen kan dock spärra av en brottsplats och egendom kan genom domslut förverkas (för fast egendom tror jag dock att belopp motsvarande värdet förverkas)
Citera
2023-11-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Låt oss anta att jag ordnar med bordellverksamhet i min egna 100 procent betalda villa. Får polisen då beslagta den eftersom den varit ett hjälpmedel i samband med brott?

Skattmasen får om du inte betalat skatt.
Citera
2023-11-04, 18:25
Medlem
m4ver1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Nja, Skatteverket kan begära versktällighet hos Kronofogden som då kan utmäta fastigheten genom att sälja den på exekutiv auktion. Lite skillnad.
Citera
2023-11-04, 18:59
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Som användaren m4ver1ck är inne på, så är Kronofogden den enda myndigheten med befogenhet att beslagta fastigheter.
Citera
2023-11-04, 19:09
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Som användaren m4ver1ck är inne på, så är Kronofogden den enda myndigheten med befogenhet att beslagta fastigheter.
Fast om jag inte tagit betalt av sexsäljarna då utan bara upplåtit lokalen? Exempelvis av rent ideologiska skäl, för att jag vill ge de prostituerade en trygg miljö att jobba i.
Citera
2023-11-04, 19:20
Medlem
Nä kronofogden lär inte beslagta fastigheten, så länge du har råd med kostnaderna som uppstår då du sitter inne.
Citera
2023-11-04, 21:24
Medlem
Citat:

Nej den räknas inte som ett brottsredskap.
Har du däremot köpt den med svarta pengar kan den förverkas.
Citera
2023-11-04, 21:26
Medlem
Citat:
Fast om jag inte tagit betalt av sexsäljarna då utan bara upplåtit lokalen? Exempelvis av rent ideologiska skäl, för att jag vill ge de prostituerade en trygg miljö att jobba i.

Även främjande av prostitution räknas som koppleri.

12 § Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.
Citera
2023-11-04, 21:51
Medlem
bunjackens avatar
Intressant fråga ts är nog inne på förverkande utav föremål och dylikt

Som i tex detta fallet jag går ut och fiska utan fiskekort med metspö och fisketillsynsmannen kommer då får jag som regel böter men utöver detta blir jag av med fiskespö och liknande då detta är förklarat förverkat

Det ts anger i scenariot är att hans egna betalda villa används i brott rätt grovt sånt kan då staten förutom att ts straffas ta bostaden ifrån ts på den grunden då den använts för brott.
Citera
2023-11-05, 18:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Även främjande av prostitution räknas som koppleri.
Jag vet att det är olagligt med bordellverksamhet, frågan är dock om staten kan beslagta en villa bara för att man där haft en bordell.
Citera
2023-11-05, 18:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Det ts anger i scenariot är att hans egna betalda villa används i brott rätt grovt sånt kan då staten förutom att ts straffas ta bostaden ifrån ts på den grunden då den använts för brott.
Det känns dock som om detta skulle utnyttjats väldigt ofta. Om jag exempelvis förvarar stulna cyklar i bostaden, kan bostaden då beslagtas? Om jag kokar hembränt hemma? I bägge dessa fall var ju bostaden en viktig aspekt i hur brottet genomfördes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in