Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-21, 14:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Märkligt är det. Det är inte direkt den typen av människor som man tänka sig i bråk och med dödlig utgång. Kanske rent av första gången i Sverige som det händer att två lärare är inblandade i något sån't här?

Kanske finns tecken på våld för att det varit visst våld men inte dödligt? Larmet kom väl in som misstänkt hjärtfel

Låt säga att det blev tjafsigt, om BO har "dåligt ölsinne" och börjar ösa ovett och elakheter till värden MGM som försöker fösa/dra ut honom och BO segnar ned. Då finns säkert blåmärken fast skadorna kanske bara är ytliga, som nypt tag i armarna för att dra ut honom?
Citera
2023-11-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske finns tecken på våld för att det varit visst våld men inte dödligt? Larmet kom väl in som misstänkt hjärtfel

Låt säga att det blev tjafsigt, om BO har "dåligt ölsinne" och börjar ösa ovett och elakheter till värden MGM som försöker fösa/dra ut honom och BO segnar ned. Då finns säkert blåmärken fast skadorna kanske bara är ytliga, som nypt tag i armarna för att dra ut honom?

Det är väl det mest troliga att det är så det har gått till. Jag kan inte se framför mig att dessa farbröder har gått en blodig 12 ronders match om mästartiteln.
Citera
2023-11-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är väl det mest troliga att det är så det har gått till. Jag kan inte se framför mig att dessa farbröder har gått en blodig 12 ronders match om mästartiteln.

Fast skulle man hävda nödvärn då? Nödvärn tyder väl på att man direkt har orsakat döden på den drabbade tänker jag? Det som beskrivs här är ju att man exempelvis försökt få ut BO och då har sjukdom uppstått.

Men jag kan ha fel angående min uppfattning av nödvärn. Min spontana tanke då jag hör det är att mgm kämpat för sitt liv och det var enda utvägen för att själv slippa bli bragd om livet.
Citera
2023-11-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carduh
Fast skulle man hävda nödvärn då? Nödvärn tyder väl på att man direkt har orsakat döden på den drabbade tänker jag? Det som beskrivs här är ju att man exempelvis försökt få ut BO och då har sjukdom uppstått.

Men jag kan ha fel angående min uppfattning av nödvärn. Min spontana tanke då jag hör det är att mgm kämpat för sitt liv och det var enda utvägen för att själv slippa bli bragd om livet.

Jag tänker att nödvärn kanske bara åberopas som ett bemötande av en uttalad anklagelse/misstanke, som är uppkommen på ett tidigt stadium utifrån att man sett att det varit något slags bråk på plats eller/och på BO (kanske även på MGM?). Vet inte hur lång tid de behöver för en djupare undersökning på rättsmedicin för att få klart om skador och dödsorsak.
Typ: "jag har inte dödat honom men om han skulle dött av ett agerande av mig så är det nödvärn".
Om han har slagit till, knuffat eller dragit i BO så vore det lite ogörligt att låtsas som att det inte skett även om den uppriktiga tanken när han ringde efter hjälp var att det skulle varit hjärtsvikt.

Men ja, principiellt har du rätt. Våldet i nödvärn ska inte vara mer än att få angreppet att upphöra och proportionerligt till hur grovt angreppet är. Fast låt säga att man ger en örfil för att försöka mota bort någon som börja puckla på en. Normalt dör ingen av en örfil, fast tänk om personen råkar få en stroke just då, inte så mycket av örfilen kanske men av sin egen ilska? Att våldet som använts är ganska ringa och väl inom vad som kan ses som befogat men något mer oturligt inträffar med BO?

Eller att man försöker mota ut någon från ens hem?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-21 kl. 20:50.
Citera
2023-11-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Kvinna eller man?

Den döde kan inte ha haft uppenbara skador i alla fall om mgm såg det som rimligt att ringa in hjärtstopp (Omni)

Det ska ha varit en till man om ryktet stämmer, har hört från flera olika håll angående detta rykte så någon viss sanning känns det som att det finns i det, men jag vet inte. Undrar däremot varför den eventuellt tredje personen isåfall inte verkar vara anhållen/häktad eller skriven om i media, om det nu stämmer.
Citera
2023-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabkungens
Det ska ha varit en till man om ryktet stämmer, har hört från flera olika håll angående detta rykte så någon viss sanning känns det som att det finns i det, men jag vet inte. Undrar däremot varför den eventuellt tredje personen isåfall inte verkar vara anhållen/häktad eller skriven om i media, om det nu stämmer.

Märkligt. Om det stämmer kan man undra om MGM skyddar denne. Och om det inte stämmer, hur, och framför allt varför, uppkommer ett sådant rykte?
Eller om det är någon som sett någon rusa i relativ närhet geografiskt och tidsmässigt till händelsen men personen inte kom därifrån?
Eller att personen är namngiven och hörd, och inte misstänkt, kanske blev rädd och drog, något bråk verkar ju förevarit mellan MGM och BO?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-21 kl. 23:19.
Citera
2023-11-23, 16:14
Medlem
Någon som har FUP?
Citera
2023-11-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtcamkklo
Någon som har FUP?

Finns väl inte än? Förundersökning pågår väl fortfarande?
Citera
2023-11-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Märkligt. Om det stämmer kan man undra om MGM skyddar denne. Och om det inte stämmer, hur, och framför allt varför, uppkommer ett sådant rykte?
Eller om det är någon som sett någon rusa i relativ närhet geografiskt och tidsmässigt till händelsen men personen inte kom därifrån?
Eller att personen är namngiven och hörd, och inte misstänkt, kanske blev rädd och drog, något bråk verkar ju förevarit mellan MGM och BO?
Om det finns en gnutta sanning så gissar jag att den var med på umgänge tidigare under kvällen, och gick medan allt var lugnt och fridfullt.
Senast redigerad av GBskaina 2023-11-24 kl. 22:30.
Citera
2023-11-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtcamkklo
Någon som har FUP?
Du tänker att den existerar?
Citera
2023-12-01, 13:56
Medlem
Tystnaden börjar bli frustrerande. Inget nytt 😑
Citera
2023-12-13, 11:50
Medlem
"Hej
I bedömningen av om det är lämpligt att skicka en handling via e-post ska hänsyn bland annat tas till om handlingen innehåller personuppgifter och det på grund av uppgifternas art (till exempel känsliga eller integritetskänsliga personuppgifter), struktur, antal eller någon annan särskild omständighet finns anledning att befara att utlämnandet i förlängningen kan leda till integritetsrisker. Förundersökningar är typexempel på sådan handling varför tingsrätten anser att det inte är lämpligt att skicka dem elektroniskt."

Dom vill göra det svårt för oss och hänvisar till att skicka med post mot en avgift på 452 kr 😑

Edit; Ser nu att jag råkat lägga denna i fel tråd. I detta fall är nog inte ens åtal väckt ännu.
Senast redigerad av Carduh 2023-12-13 kl. 12:30. Anledning: Felaktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in