2025-10-08, 18:07
Medlem
Den morddömde förlorar lärarlegitimationen fast det kanske inte spelar så stor roll i praktiken. Han är i pensionsåldern när han väl har suttit av tiden i fängelset.

Citat:
Den 57-årige läraren från Kalix dömdes till 12 års fängelse för mord på sin kollega för snart två år sedan. Nu dras hans lärarlegitimation in. "Hans lämplighet att verka som lärare kan ifrågasättas", skriver Lärarnas ansvarsnämnd.
.
.
Skolinspektionen har yrkat att Lärarnas ansvarsnämnd återkallar 57-åringens legitimation och nämnden har nu beslutat att göra det. Läraren motsätter sig detta och har i sitt yttrande till nämnden hävdat att han aldrig under sina 20 år som lärare brustit i sin yrkesroll. "Jag har skött mitt uppdrag klanderfritt och har varit omtyckt av både lärarkollegor och elever i alla mina anställningar", skriver han.

Läraren har hela tiden hävdat att han agerat i nödvärn och att han är oskyldigt dömd. Han lider inte av någon psykisk störning och inte heller något missbruk.

Han hänvisar också till Kriminalvårdens bedömning att det inte finns någon påtaglig risk för att han skadar sig själv eller någon annan. Därmed bör han få behålla sin lärarlegitimation.

Lärarnas ansvarsnämnds bedömning är att brottet som läraren dömts för är så allvarligt att hans lämplighet som lärare kan ifrågasättas. Brott som kan leda till indragen legitimation är just grova våldsbrott, sexualbrott och narkotikabrott.

https://www.nsd.se/nyheter/kalix/artikel/morddomde-lararen-i-kalix-forlorar-legitimation-/rk38v7zl
Citera
2025-10-08, 19:46
Medlem
Henkeeee-s avatar
Någon som sitter på FUP fortfarande?
Citera
2025-10-08, 20:08
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Någon som sitter på FUP fortfarande?