2023-11-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Du får nog kolla en extra släng på ditt kort för det är inget vanligt bankkorto utan ett kreditkort. Finns ingenting på deras hemsida att de tillhandahåller bankkort.

Du har helt rätt. Det är ett kreditkort. Tänkte inte på skillnaden då jag använder det som reservkort när Skandiabanken krånglar.
Citera
2023-11-04, 01:37
Medlem
Citat:
Först ska de debitera avgiften för bankkortet månadsvis istället för årsvis samtidigt som de höjer avgiften från 275 kr till 300 kr per år. Dvs lika dyrt som storbankerna. LF är ingen nischbank som försöker sticka ut längre med att hålla lägre avgifter än de stora de har gett upp verkar det som.

Finns det några fördelar med Länsförsäkringar längre? För knappt ett år sedan hade de gratis kortavgift om man var guldkund nu höjer de lite varstans i smyg utan att svenson märker av det.
Handelsbanken ligger på samma pris men övriga storbanker är dyrare. Swedbank och Nordea tar 39 kr/mån och SEB 50 kr/mån för sina motsvarande "paket" med kort, betalningar etc.

En höjning på 25 spänn/år är knappast så mycket att bråka om i jämförelse med alla andra prishöjningar. Trodde faktiskt de skulle ha satt på priset mer när jag såg att de skulle gå över till att debitera per månad istället. Hade dock hellre sett att de fortsatte dra det en gång om året istället så man hade sluppit bli påmind om att man betalar för skiten varje månad. Jag använder aldrig ens mitt debitkort från LF men jag har för mig man måste ha det för att vara guldkund.

För LF Skåne var det många år sen man fick gratis kort om man var guldkund. 25 % rabatt på försäkringarna och återbäring gör det dock värt det för mig att vara kvar som kund.
Citera
2023-11-04, 13:40
Medlem
svampdamps avatar
Jag har LF och har aldrig någonsin betalat någon kortavgift.
Citera
2023-11-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har LF och har aldrig någonsin betalat någon kortavgift.
Olika LF har olika villkor. Kollade nu och det finns några LF som fortfarande har kvar gratis debitkort för guldkunder, b.la. LF Blekinge och LF Jämtland. Även rabatten man får på försäkringarna varierar, vissa har bara 15 %, andra 20 % och någon har 25 %.
Citera
2023-11-04, 14:40
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Du får nog kolla en extra släng på ditt kort för det är inget vanligt bankkorto utan ett kreditkort. Finns ingenting på deras hemsida att de tillhandahåller bankkort.
Klarar du dig inte utan bankkort?
Citera
2023-11-04, 15:03
Medlem
Citat:

Har fortfarande försäkring där jag har rabatt men har sedan en tid tittat på andra banker. Skandiabanken är de billigaste med 20kr/mån för bankkkort. Norwegian bank har bara kreditkort inga vanliga bankkkort tyvärr.
Helt rätt med båda ovanstående som även jag haft i MÅNGA år utan strul !
MEN man ska passa sig för att missa inbetalningen till Norwegians kreditkort bara, annars blir man skinnad..
Att kreti inte lämnat gammebankerna ännu, är en gåta för mig..
Man GER bort ränta istf att nischa och få bortåt 4,35% på 1åringen t ex..
Och som jag även tjafsat om innan.. man skänker bort 1%+ på alla fonder oavsett hur det går eftersom man inte orkar sätta sig in i handeln..
Citera
2023-11-04, 16:21
Avstängd
Citat:
Först ska de debitera avgiften för bankkortet månadsvis istället för årsvis samtidigt som de höjer avgiften från 275 kr till 300 kr per år. Dvs lika dyrt som storbankerna. LF är ingen nischbank som försöker sticka ut längre med att hålla lägre avgifter än de stora de har gett upp verkar det som.

Finns det några fördelar med Länsförsäkringar längre? För knappt ett år sedan hade de gratis kortavgift om man var guldkund nu höjer de lite varstans i smyg utan att svenson märker av det.

Detta är bara början på alla avgiftshöjningar och stängande av nästan alla kontor och personal.

Man har lyckats lura tillräckligt många idioter att betala med kort och swish istället för kontanter i sverige.

Kontantanvändning är den enda naturliga konkurrenten till för höga kortköpsavgifter,swishavgifter,årsavgifter och andra hittepåavgifter som bankerna nu fritt kan höja hur dom vill eftersom folk använder för lite kontanter i sverige.

De kommer höja mer och mer.

De 4 storbankernas 3månadersvinst landar på 550000 miljoner av våra pengar.

Så påminner dig och alla här inne att gå till bankomaten så ofta som möjligt för att inte ytterligare höja alla avgifter som vi får betala.
Citera
2023-11-04, 18:09
Medlem
Citat:
De började införa kortavgift för bankkort det är bara en tidsfråga innan de tar bort rabatten på försäkringar. Vilket återbäring jag har inte fått någon återbäring från dem.

Återbäringen är bara för sakförsäkringar och inte bankprodukter. Jag får 390kr i återbäring i år.
Citera
2023-11-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Detta är bara början på alla avgiftshöjningar och stängande av nästan alla kontor och personal.

Man har lyckats lura tillräckligt många idioter att betala med kort och swish istället för kontanter i sverige.

Kontantanvändning är den enda naturliga konkurrenten till för höga kortköpsavgifter,swishavgifter,årsavgifter och andra hittepåavgifter som bankerna nu fritt kan höja hur dom vill eftersom folk använder för lite kontanter i sverige.

De kommer höja mer och mer.

De 4 storbankernas 3månadersvinst landar på 550000 miljoner av våra pengar.

Så påminner dig och alla här inne att gå till bankomaten så ofta som möjligt för att inte ytterligare höja alla avgifter som vi får betala.
550 miljarder SEK? För senaste 3 månaderna? Den får du gärna ge någon källa på, då det är ganska enkelt att kolla upp, och se att du är mer desillusionerad än Trump!

Vinst för hela 2022 var ca 130 miljarder sek för Nordea, seb, shb och Swedbank. Att dom skulle göra 4 gånger årsvinsten på ett enda kvartal är högst osannolikt.
Citera
2023-11-04, 20:30
Medlem
Vitman-33s avatar
Länsförsäkringar tillåter inte heller köp av kryptovalutor. Förmodligen kommer jag byta då det är mina pengar och inte deras.. har alltid talat bra om LF men det där rimmar inte bra hos mig.
Citera
2023-11-04, 20:40
Medlem
Jag är guldkund och har därför gratis bankkort och 20% rabatt på försäkringarna
Citera
2023-11-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Länsförsäkringar tillåter inte heller köp av kryptovalutor. Förmodligen kommer jag byta då det är mina pengar och inte deras.. har alltid talat bra om LF men det där rimmar inte bra hos mig.
Vilken bank tillåter handel med krypto då? Alla större banker i Sverige sätter sig på tvären bara du nämner krypto, pga att det blir ett jäkla jobb för dom att uppfylla lagkraven om penningtvätt. Lättare och billigare för banken att försöka bli av med en sådan kund istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in