2023-11-03, 21:15
Medlem
Ja, inget ni bara hört nu. Ni känner till personer helt säkert som tjänar pengar på sin egna musik. Hur mycket? Bara från Spotify? Hur många månliga lyssnare krävs för att slippa ha ett helvetes meningslöst jobb att gå till?

Gigs ger kan ge rejält betalt, det vet vi. Jag syftar nu enbart på musiken nu, inte personens uppträdande (som lika gärna kunde varit en stand-up komiker).

Vad vet ni säkert?
Citera
2023-11-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNord
Ja, inget ni bara hört nu. Ni känner till personer helt säkert som tjänar pengar på sin egna musik. Hur mycket? Bara från Spotify? Hur många månliga lyssnare krävs för att slippa ha ett helvetes meningslöst jobb att gå till?

Gigs ger kan ge rejält betalt, det vet vi. Jag syftar nu enbart på musiken nu, inte personens uppträdande (som lika gärna kunde varit en stand-up komiker).

Vad vet ni säkert?

Alltså det finns ju siffror. Runt 50 lök för 1 miljon streams på Spotify. Andra siffror på andra plattformar, det bara att söka upp.
Citera
2023-11-03, 22:17
Bannlyst
Jag känner en som får mycket royalties än i dag för en meget populär låt som producerades i samband med ett stort event på nittiotalet. Alla kände till den när den var poppis.

Han gör musik än i dag men en annan genre.
Citera
2023-11-04, 02:36
Medlem
OneTaps avatar
en kompis e rappare o har tjänat över 2 miljoner på sin spotify =)
Citera
2023-11-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattanLinear
Alltså det finns ju siffror. Runt 50 lök för 1 miljon streams på Spotify. Andra siffror på andra plattformar, det bara att söka upp.

Stream-kalkylatorn jag och du sett på stämmer inte i realiteten, då 500 kr i tjänade streams kan bli 20 kr efter alla ”avdrag” (DistroKid), som jag känner en upplevde.
Citera
2023-11-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
en kompis e rappare o har tjänat över 2 miljoner på sin spotify =)

Har du sett konkret att han spenderat pengar som inte annars kunde ha funnits? Kan vara nonsens...

Antal lyssnare hos Spotify?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in