• 1
  • 2
2023-11-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo men nu har han 4 års garanti och garanti är tyngre än reklamationsrätt.

Du vet tyvärr inte vad du pratar om. Det är helt okej att backa och säga att man inte hade fullständig koll på vad som gäller. Shit happens och alla har vi fel ibland.

Om både reklamationsrätt och garanti är aktuella så är det som "väger tyngst" det som är mest fördelaktigt för konsumenten. Det innebär inte att garantin måste täcka lika mycket som reklamationsrätten ifall reklamationsrätten har gått ut.

I det här fallet är det bara garantin som är aktuell, och då lyder den under de specifika villkor som tillverkaren/återförsäljaren har bestämt, vilket inte behöver inkludera att man får exakt samma eller en likvärdig produkt utan att behöva lägga mellanskillnaden.
Citera
2023-11-04, 09:25
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Kära undersåte, vänligen läs ts.
Han har 4 års garanti och reklamerar efter 3,5 år. Produkten är alltså fortfarande under garanti. Kan dom inte laga produkten ska kunden ersättas med antingen en likadan eller likvärdig vara. Ersättas!!!! Kunden ska inte lida ekonomisk skada. Säljaren kan även erbjuda pengarna tillbaka.
Så kära undersåte, sluta sprid dynga och vänligen logga ut.

Dränk dig i dyngan som rinner ur din mun.

Hästens sängar har 25 års garanti på vissa komponenter, de gör dock åldersavdrag på sängen, så man får rabatt på en ny säng, inte en ny säng gratis om den drabbats av rambrott efter 22 år.

Det är fri avtalsrätt kring förlängning av garantier.

LL
Citera
2023-11-04, 09:34
Medlem
Core.s avatar
Citat:

Helst vill jag ta din rygg och bråka med resten här, men jag tror ändå det är fel

Reklamation är det lag på, garanti skriver tillverkaren själv spelregler till om jag fattat det rätt
Citera
2023-11-04, 09:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Han har 4 års garanti och reklamerar efter 3,5 år. Produkten är alltså fortfarande under garanti. Kan dom inte laga produkten ska kunden ersättas med antingen en likadan eller likvärdig vara. Ersättas!!!! Kunden ska inte lida ekonomisk skada. Säljaren kan även erbjuda pengarna tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Återigen: Reklamationsrätt och garanti är två helt olika saker. Reklamationsrätt är lagstiftad och gäller i tre år, garanti är något som ges frivilligt av återförsäljare/tillverkare och lyder därmed under de specifika villkor de själva har bestämt.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Är väl tvärtom? Reklamationsrätt är tyngre än garanti. Garanti är nått säljaren hittat på och kan ha massa konstiga regler medans reklamationsrätt är det lag på och det bestäms inte av säljaren
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Du vet tyvärr inte vad du pratar om. Det är helt okej att backa och säga att man inte hade fullständig koll på vad som gäller. Shit happens och alla har vi fel ibland.

Om både reklamationsrätt och garanti är aktuella så är det som "väger tyngst" det som är mest fördelaktigt för konsumenten. Det innebär inte att garantin måste täcka lika mycket som reklamationsrätten ifall reklamationsrätten har gått ut.

I det här fallet är det bara garantin som är aktuell, och då lyder den under de specifika villkor som tillverkaren/återförsäljaren har bestämt, vilket inte behöver inkludera att man får exakt samma eller en likvärdig produkt utan att behöva lägga mellanskillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Helst vill jag ta din rygg och bråka med resten här, men jag tror ändå det är fel

Reklamation är det lag på, garanti skriver tillverkaren själv spelregler till om jag fattat det rätt
NyaHenrikss har tyvärr inte en susning om vad han snackar om, och i princip allt han skriver är felaktigt.
Citera
2023-11-04, 10:30
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
NyaHenrikss har tyvärr inte en susning om vad han snackar om, och i princip allt han skriver är felaktigt.

Då föreslår jag att ts ringer konsumentombudsmannen i kommunen på måndag och återkopplar här i tråden 👍
Citera
2023-11-04, 10:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Jävlar vad du är ute och cyklar.
Att det ens finns sånt här folk som bara babblar strunt.
Citera
2023-11-04, 10:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Då föreslår jag att ts ringer konsumentombudsmannen i kommunen på måndag och återkopplar här i tråden 👍
Det kommer nog inte gå så bra, då hon (konsumentombudsmannen) jobbar för staten.

Du menar förmodligen kommunens konsumentvägledare, vilket är något helt annat. Då får vi hoppas att han bor i rätt kommun, eftersom bara drygt hälften av landets kommuner ens har någon konsumentvägledare.

Det här är inte riktigt ditt område, va, NyaHenrikss?
Citera
2023-11-04, 12:04
Medlem
Citat:

Ett gott råd är att medge att du inte har koll och hade fel. Det ger betydligt mer respekt än att fortsätta med felaktigheterna i absurdum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in