2023-11-03, 13:45
Medlem
"En handling r rtt om och endast om och drfr att den inte strider emot ngot grundlggande vrde."

Om du inte respekterar ett grundlggande vrde s gr du fel, punkt slut. Om en handling respekterar grundlggande vrden s r den rtt.

Hr ligger den etiska statusen p en handling oberoende av dess konsekvenser.

Det finns flera saker som bedmts vara sdana grundlggande vrden. Exempel r liv, fortplantning, socialitet och kunskap. ven rttvisa, frihet, biologisk mngfald och vlfrd har rknats hit.

Ett problem r om det faktiskt r sant att det alltid r fel och aldrig r rtt att bryta mot ngot grundlggande vrde.

Hur tnker ni? Motivationen r att man inte fr krnka ngons rttigheter (ens) fr att gynna ngon annan.

Ett andra problem r att det verkar uppst fr mnga dilemman. Har du tillexempel verkligen ett dilemma nr du tvingas vlja mellan att ljuga eller att orsaka en annans frlust av vlfrd p ett grovt vis?

Ett tankeexperiment r lt oss sga att du r p semester i Sydamerika. Du ser att militrer har radat upp fem urinvnare. Generalen tittar p dig och sger -"Om du skjuter en s lter jag de andra leva, om du inte gr det s kommer alla fem att d." Vad br du gra? Det r det sant vad generalen sger, och du har inga tvivel p att det r sant, osv.

En sdan etisk absolutist kan mena att det r en relevant distinktion r mellan "att lta ske" och handlingar. Det r fel att handla s att du krnker ett grundlggande vrde, men att lta ske att en krnkning blir fallet r inte fullt s dligt av dig.

D fr du slutsatsen att du br underlta att handla. Om du handlar s kommer du dda en person, vilket r ett mycket vrre brott n det r att fem personer dr nr du gr "ingenting."

Eller att underlta att handla nr handlingen krnker ett grundlggande vrde r rtt, ven nr din underltelse kommer lta ske en grvre krnkning av andras liv eller vlfrd. (Om jag skjuter s kommer en oskyldig mnniska frlora sitt liv, men det r fel att krnka mnniskors rtt till liv. D br jag lta ske att fem mnniskor frlorar sina liv och det har vrre konsekvenser fr vlfrd, trots det s r det fel att dda, fel punkt slut.)

r det en rimlig distinktion att gra, p vilket vis har det ngon relevans fr etisk status p en handling? Konsekvenserna blir hr inte lika goda.

En annan distinktion vid dilemman r mellan frutsedda och avsedda effekter. Du fr inte ha fr avsikt att krnka en rttighet, men det r okey att du frutser att det kommer ske.

Om din intention var att dda mannen/en man, s var det fel ven nr att handla s ger den goda effekten av att det rddar fyra mnniskors liv. D ger det utfallet att du handlade fel.

Men om din intention r att rdda fyra personers liv, och du blott frutser att d kommer en man att d ger det utfallet att du handlade rtt.

r det en rimlig distinktion att gra, p vilket vis har det ngon relevans fr etisk status p en handling? Konsekvenserna r samma.

Men om man brjar vga konsekvenser av nr rttigheter krnks eller inte krnks s har man kommit ifrn sjlva formuleringen. Men det kanske r rimligt att komma ifrn formuleringen eftersom den inte hller mttet. Konsekvenser har relevans fr rtt och fel, och br inte frbises. Men det kan skert vara s att det oftast r fel att krnka dessa rttigheter, men om det r fel eller rtt r beroende av konsekvenser fr vlfrd?
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2023-11-03 kl. 14:37.
Citera
2023-11-03, 14:16
Medlem
Det r frvnande fr mig hur mycket folk funderar p snt hr. Om vi tar ditt exempel med han som hotar att skjuta fem pers om jag inte skjuter en s skulle jag sga att tv saker gller, ofrnkomligt:

1) Vad snubben gr, och sger, r helt irrelevant fr mig. Vill han skjuta nn baserat p vad jag gr s r det vl fritt fram, men det sger ju ingenting om mig. Hur tusan kan det pltsligt vara mitt ansvar vad ngon annan gr bara fr att dom sger att det r det?

2) Om jag finner mig i den situationen s r det fritt fram fr mig att gra precis det jag knner fr. Det kanske visar sig att jag r vldigt sugen p att skjuta nn. Eller s r jag inte alls intresserad. Vad ngon filosof tnker om det hela gr ingen skillnad alls, frutom om jag vljer att bry mig om det.

Jag tycker tminstone att allt r precis p det viset och inte kan vara p nt annat stt. Allting r fritt fram och vilar helt p vad folk knner fr att gra. Sen kanske en del tycker det r givande att filosofera, s det r fritt fram fr det med, men det ndrar ju inte p nt grundlggande vad jag vet.
Citera
2023-11-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det r frvnande fr mig hur mycket folk funderar p snt hr. Om vi tar ditt exempel med han som hotar att skjuta fem pers om jag inte skjuter en s skulle jag sga att tv saker gller, ofrnkomligt:

1) Vad snubben gr, och sger, r helt irrelevant fr mig. Vill han skjuta nn baserat p vad jag gr s r det vl fritt fram, men det sger ju ingenting om mig. Hur tusan kan det pltsligt vara mitt ansvar vad ngon annan gr bara fr att dom sger att det r det?

2) Om jag finner mig i den situationen s r det fritt fram fr mig att gra precis det jag knner fr. Det kanske visar sig att jag r vldigt sugen p att skjuta nn. Eller s r jag inte alls intresserad. Vad ngon filosof tnker om det hela gr ingen skillnad alls, frutom om jag vljer att bry mig om det.

Jag tycker tminstone att allt r precis p det viset och inte kan vara p nt annat stt. Allting r fritt fram och vilar helt p vad folk knner fr att gra. Sen kanske en del tycker det r givande att filosofera, s det r fritt fram fr det med, men det ndrar ju inte p nt grundlggande vad jag vet.

Tror du att det finns inget som r fel eller rtt? Finns det (inget) fel vis saker kan frhlla sig p fr dig?

Ord som dig, mig, jag, har olika innehll, indexikala uttryck. Frn ett annat perspektiv refererar ordet "dig", till just mig eller ngon som lser detta. Finns det ngot vis (eller finns det inte ngot vis) som saker kan frhlla sig p som r fel fr "dig" nr detta uttryck refererar till en annan individ?

Hller du med om att det r fel att orsaka ondigt lidande? S det finns handlingar som r omjligt rtt, och ndvndigt fel. Eller handlingar som r omjligt etiska.
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2023-11-03 kl. 15:10.
Citera
2023-11-03, 15:15
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
Hller du med om att det r fel att orsaka ondigt lidande?
Ondigt fr vem? Kan du definiera ndvndigt lidande? Det underlttar inte bara en djupare definition och analys utan mjliggr ett svar p din frga.
Citera
2023-11-03, 15:22
Medlem
Citat:
Tror du att det finns inget som r fel eller rtt?
Som Alexander Pope sa, whatever is, is right.

Citat:
Hller du med om att det r fel att orsaka ondigt lidande? S det finns handlingar som r omjligt rtt, och ndvndigt fel. Eller handlingar som r omjligt etiska.
Jag har personligen ingen fallenhet fr att orsaka lidande (eller rttare sagt smrta, lider gr man p eget bevg), inte med flit iallafall, men jag ser det inte som rtt eller fel.

Det r ju bara det att folk inte tycker om att lida, och det fr man antingen respektera eller lta bli. Att kalla det rtt eller fel r vl bara en fantasi om att alla mste tycka likadant; det blir ltt en verklighetsfrnekande process.

Sen kan det ju vara annorlunda om man vill skapa ett samhlle eller vad det nu kan vara; det r ju rtt rimligt att inte g runt och orsaka smrta eftersom typ ingen i samhllet r intresserad av det. Men att gra moral av det? N tack.
Citera
2023-11-03, 15:38
Medlem
Jag tnker alltid p en passage i en bok nr folk sger att allt r fritt fram, s lnge vi inte orsakar lidande hos andra. Det ger ett perspektiv som inte r speciellt vanligt att stta p:
"Richard, in being so fierce toward my vampire, you were doing what you wanted to do, even though you thought it was going to hurt somebody else. He even told you he'd be hurt if. . ."

"He was going to suck my blood!"

"Which is what we do to anyone when we tell them we'll be hurt if they don't live our way."

I was quiet for a long time, thinking about that. I had always believed that we are free to do as we please only if we don't hurt another, and this didn't fit. There was something missing.

"The thing that puzzles you," he said, "is an accepted saying that happens to be impossible. The phrase is hurt somebody else. We choose, ourselves, to be hurt or not to be hurt, no matter what. Us who decides. Nobody else. My vampire told you he'd be hurt if you didn't let him? That's his decision to be hurt, that's his choice. What you do about it is your decision, your choice: give him blood; ignore him; tie him up; drive a stake of holly through his heart. If he doesn't want the holly stake, he is free to resist, in any way he wants. It goes on and on, choices, choices.

"When you look at it that way. . ."

"Listen" he said, "it's important. We are all. Free. To do. Whatever. We want. To do."
Senast redigerad av BuggaMigInte 2023-11-03 kl. 15:49.
Citera
2023-11-03, 17:03
Medlem
pn222jws avatar
Ethikos (forngrekiska - karaktr)...moraletik: att gra det rtta, att inte beg fel...att handla som man sjlv vill bli bemtt...altruism, empati och god kamratskap.
Citera
2023-11-03, 17:54
Medlem
Man mste ju definera grundlggande vrden ocks annars r den intetsgande. Sen kan man ju sga att det t.ex r ett grundlggande vrde att man ska mrda folk och d blir teorin absurd. Frgan r d vad och hur man ska lgga upp vilka vrden som r riktiga.
Citera
2023-11-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ondigt fr vem? Kan du definiera ndvndigt lidande? Det underlttar inte bara en djupare definition och analys utan mjliggr ett svar p din frga.

Extrema exempel r mer tydliga. Lt sga att du har tredje gradens brnnskador, och det som kommer ka ditt vl och minska ditt lidande mer n ngot mjligt annat alternativ r hudtransplantation.

En sdan procedur orsakar lidande, dock hr ndvndigt fr att ditt liv ska vara s rtt fr dig som mjligt. (Ndvndigt men inte tillrckligt)

Ondigt lidande skapar r proceduren dig om det finns ett annat alternativ som har bttre konsekvenser fr vlbefinnande n den.

S hr var mannens dd inget ondigt lidande, om det orsakade bttre konsekvenser n varje annat alternativ. Fel fr honom, men genom utfallen av lycka-lidande sett till helhetsbilden r det inte fel. Men utan en sdan situation s hade det varit ondigt lidande, som att skala av din hud och fsta hud frn en dd person och du inte behver det.

r detta sant dock?
"En handling r rtt om och endast om och drfr att den inte strider emot ngot grundlggande vrde."
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2023-11-03 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in