2023-11-03, 13:28
Medlem
Sannolikheten för att bötas är mycket liten.
Först ska du bli stoppat eller vara med om något som gör att polisen dyker upp.
Sen ska polisen kontrollera däcken på släpet.
Sen ska polisen bedöma att det finns vinterväglag.
Jag hade tagit chansen, men om du är osäker, så får du antingen lägga resurser på att hyra släp med vinterdäck, eller du får kolla blocket/skroten efter en uppsättning kompletta vinterhjul på fälg.

Hyrsläp kostar runt 300kr, 2 kompletta vinterhjul kostar Max 2000kr (nya).

1400kr i böter.
https://www.husvagnochcamping.se/art...vinterlagarna/
Citera
2023-11-03, 13:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Personligen har jag kört med dubbdäck året runt i typ 3-4 år i sträck på en av mina bilar, har kört i flera av storstäder där det är förbud mot dubbdäck, ghetton, blivit stoppad av polisen flera gånger varav en gång mitt i natten när dom också ville söka igenom hela bilen för dom trodde att alla papperspåsar jag flytta var stöldgods eller nått. Aldrig har dom sagt något om däcken.

Men dom kanske är mer aktiva på den fronten när det gäller sommardäck på vintern.
Tillfälligheter, tur och utur kan man inte förutse, eller om en polis är nitisk eller slapp.
Ofta är dom förstående om man själv är det men man vet ju aldrig vad man möter, om man ens gör de.

Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Sannolikheten för att bötas är mycket liten.
Först ska du bli stoppat eller vara med om något som gör att polisen dyker upp.
Sen ska polisen kontrollera däcken på släpet.
Sen ska polisen bedöma att det finns vinterväglag.
Jag hade tagit chansen, men om du är osäker, så får du antingen lägga resurser på att hyra släp med vinterdäck, eller du får kolla blocket/skroten efter en uppsättning kompletta vinterhjul på fälg.

Hyrsläp kostar runt 300kr, 2 kompletta vinterhjul kostar Max 2000kr (nya).

1400kr i böter.
https://www.husvagnochcamping.se/art...vinterlagarna/
Jag tror inte att sannolikheten är jättestor. Men där jag ska åka och med de jag har på släpet ökar risken att bli kollad.
Blocket och skroten är uteslutet där jag bor, speciellt när de gäller vinterdäck den här tiden på året.
Hyrsläp blir också krångligt då jag inte har nåt ställe att hyra på nära, och så måste släpet va tillräckligt stort.
Men de löser sig.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-11-03 kl. 13:32.
Citera
2023-11-03, 14:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
ja enligt lag. men blir man stoppad av en Karen, så gör dom en bedömning, och har dom lust att kalla det vinterväglag så gör dom det, och man får böter, är det 10 plus ute är det inte vinterväglag i november. 3 plus i november så kan man få problem,

Du får åka med sommardäck oavsett väglag fram till sista november.
Citera
2023-11-03, 14:18
Medlem
Citat:
ja enligt lag. men blir man stoppad av en Karen, så gör dom en bedömning, och har dom lust att kalla det vinterväglag så gör dom det, och man får böter, är det 10 plus ute är det inte vinterväglag i november. 3 plus i november så kan man få problem,

Är du dum i huvudet? I november får du inte böter för att inte ha vinterdäck även om det råder vinterväglag.
Vinterdäck krävs enbart under perioden 1dec-31mar.
Citera
2023-11-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Är du dum i huvudet? I november får du inte böter för att inte ha vinterdäck även om det råder vinterväglag.
Vinterdäck krävs enbart under perioden 1dec-31mar.

vårdslöshet i trafik, behöver jag förklara mer?
Citera
2023-11-03, 14:29
Medlem
Samma på bil som på släp. Om du mot all förmodan har dubbdäck på bilen, så ska du ha i åtanke att släpet kan kasta extremt mycket om du har sommar däck i tex en rondell eller liknande.
Citera
2023-11-03, 14:43
Citat:

Nej, du behöver inte förklara mer. Du behöver länka till ett lagrum eller något rättsfall som styrker det du säger.
Citera
2023-11-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Nej, du behöver inte förklara mer. Du behöver länka till ett lagrum eller något rättsfall som styrker det du säger.

"Vårdslöshet i trafik
Och, enligt Nils Gustavsson som är trafikpolis i Jönköping, kan man göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik om man orsakar en olycka på grund av att ”fel” däck sitter på.

– Man kanske måste inse att man bör låta bilen stå om det är snö och halt på vägen om man har hunnit byta till sommardäck. Det gäller att vara medveten om riskerna. Vi tittar alltid på omständigheterna kring en olycka och ställer frågan, kunde man förhindrat detta?

Och det finns inget förbud mot att ha dubbdäcken kvar trots att den 15 april nu är passerat, säger han.

– Det är ju så svensk lag är skriven. Råder det vinterväglag så kan dubbdäcken vara kvar. Vi tittar alltid på det enskilda fallet. Är det rim och reson att de här däcken sitter på osv.

Har man dessutom odubbade så kallade friktionsdäck, är det tillåtet att ha dem på hela året."

suckar.
Citera
2023-11-03, 14:54
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Det är ju två helt olika saker.
Vinterdäckslagen gäller enbart från 1 december till den 31 mars så den lagen kan ingen Karen stödja sig på i november och dela ut böter.

Att KÖRA på sommardäck i 30cm snö i november är inte vårdslöshet i trafik och genererar inga böter enligt vinterdäckslagen.

Är du däremot bidragande orsak till att ha utlöst en trafikolycka så kan det bli vårdslöshet i trafik.

Två helt skilda saker!
Citera
2023-11-03, 14:56
Medlem
Citat:
den där är svårare
1 dec - 31 mars råder det vinterväglag, i lagens mening, så är det en Karen man blir stoppad av så får man böter.

Nä, det blir inte vinterväglag vid de datumen, det har med temperatur och frost/snö beläggning på vägbanan att göra.

Däremot är det krav på vinterdäck OM det är vinterväglag under den perioden, vilket det inte är i november.

Dock polisen på plats som avgör, men är det 10 plusgrader och barmark i december lär de ju få svårt att motivera att det är vinterväglag.
Citera
2023-11-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är ju två helt olika saker.
Vinterdäckslagen gäller enbart från 1 december till den 31 mars så den lagen kan ingen Karen stödja sig på i november och dela ut böter.

Att KÖRA på sommardäck i 30cm snö i november är inte vårdslöshet i trafik och genererar inga böter enligt vinterdäckslagen.

Är du däremot bidragande orsak till att ha utlöst en trafikolycka så kan det bli vårdslöshet i trafik.

Två helt skilda saker!

"Det skriver polisen i ett inlägg på sina sociala kanaler.

Med anledning av kallare temperaturer och snö i delar av landet går polisen går ut och påminner bilförare om vilka regler som gäller för sommardäck på vinterväglag. Definitionen av vinterväglag lyder som följande enligt polisens hemsida: ”Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.”

”Att ge sig ut på vägarna med sommardäck när det är vinterväglag ökar inte bara risken för olyckor i trafiken, "det är dessutom ett lagbrott". "Om" det sker en olycka där en förare kört med sommardäck riskerar denne att få böter på 1 200 kronor men det kan också innebära att man blir misstänkt för vårdslöshet i trafik. Det kan även ge en nedsatt försäkringsersättning.” skriver polisen."
Citera
2023-11-03, 14:57
Citat:
"Vårdslöshet i trafik
Och, enligt Nils Gustavsson som är trafikpolis i Jönköping, kan man göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik om man orsakar en olycka på grund av att ”fel” däck sitter på.

– Man kanske måste inse att man bör låta bilen stå om det är snö och halt på vägen om man har hunnit byta till sommardäck. Det gäller att vara medveten om riskerna. Vi tittar alltid på omständigheterna kring en olycka och ställer frågan, kunde man förhindrat detta?

Och det finns inget förbud mot att ha dubbdäcken kvar trots att den 15 april nu är passerat, säger han.

– Det är ju så svensk lag är skriven. Råder det vinterväglag så kan dubbdäcken vara kvar. Vi tittar alltid på det enskilda fallet. Är det rim och reson att de här däcken sitter på osv.

Har man dessutom odubbade så kallade friktionsdäck, är det tillåtet att ha dem på hela året."

suckar.

Det där var varken lagrum eller rättsfall. Orsakar du en olycka, oavsett väderlek och vilka däck du har, så kan det bli vårdslöshet i trafik - förutsatt att du framfört fordonet på ett vårdslöst sätt.

Sommardäck är fullt lagligt i december om det inte råder vinterväglag, och sommardäck är fullt lagligt i Juni även om det råder vinterväglag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in