2023-11-03, 12:06
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Vet du hur mycket böterna är på?

Jag ska köra två vändor med fyrhjuling på släp, för service (en hjuling i taget) och är tvungen att passera ett getto så risken att farbror blå ser mig är ganska stor.
Har satt på vinterdäck på bilen förra veckan men har inga vinterdäck till släpet då de inte brukar användas under vinterhalvåret.
5000kr för service och soppa kostnad räcker bra så vill ju helt undvika böter också.
Är det inte enklast att bara köpa en uppsättning begagnade dubbdäck att ha till släpet så slipper du oroa dig?
Citera
2023-11-03, 12:11
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
inte den dimmigaste vad böter ligger på. men femenistgissar på en tusing per fel däck. plus att man måste kroka av där man står i stort sett.
Haha det finns inte en chans att jag krokar av i de områdena. Då blir jag av med allt på 5 minuter.
Blir intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är det inte enklast att bara köpa en uppsättning begagnade dubbdäck att ha till släpet så slipper du oroa dig?
Jo så är de väl, men har inte behövt de på 10 år tidigare då släpet bukar stå inplogad och aldrig användas under vintern.
Den här grejen var inte planerad att bli nu.
Just nu är det inte den billigaste tiden att köpa vinterdäck häller, speciellt inte till släp som har en egen storlek.
Men får kanske kolla runt lite.
Citera
2023-11-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För att göra det enkelt, det är exakt samma krav på släp som på bil.
Du behöver inte ha vinterdäck på bilen heller på julafton om det är barmark, men vem håller på att byta däck varje dag baserat på väderprognos?

Inte många. Men när det gäller släp är det lite annan situation. Det innebär ju att man kan ha odubbade vinterdäck eller sommardäck på släpet under hela vintern och enbart använda släpet när det är barmark och plusgrader.
Citera
2023-11-03, 12:14
Citat:
Haha det finns inte en chans att jag krokar av i de områdena. Då blir jag av med allt på 5 minuter.
Blir intressant.

Jo så är de väl, men har inte behövt de på 10 år tidigare då släpet bukar stå inplogad och aldrig användas under vintern.
Den här grejen var inte planerad att bli nu.
Just nu är det inte den billigaste tiden att köpa vinterdäck häller, speciellt inte till släp som har en egen storlek.
Men får kanske kolla runt lite.
Hyr ett släp
Citera
2023-11-03, 12:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Inte många. Men när det gäller släp är det lite annan situation. Det innebär ju att man kan ha odubbade vinterdäck eller sommardäck på släpet under hela vintern och enbart använda släpet när det är barmark och plusgrader.
Exakt så.
Självklart håller man inte på och byter däck hit och dit efter väderprognos. Men har man flera bilar som det ska köas däck och ytas hit och dig prioriteras inte släpvagnen då den vanligtvis bara används på sommarhalvåret.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hyr ett släp
Då ska de hämtas och lämnas också. Bor inte direkt nära.
Får se hur jag gör.
Citera
2023-11-03, 12:27
Medlem
george.sthlms avatar
Är väl väldigt få som fått böta för detta dom senaste 20 åren.

Skulle vara på Gotland där Polisen har så lite att göra att man kolla sådana saker eller ger
folk böter för "dålig surrning"
Citera
2023-11-03, 12:36
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Är väl väldigt få som fått böta för detta dom senaste 20 åren.

Skulle vara på Gotland där Polisen har så lite att göra att man kolla sådana saker eller ger
folk böter för "dålig surrning"
Varför skulle de va mindre vanligt de senaste 20 åren?
Jag tror inte polisen åker och letar efter sånt här, men om man blir stoppad så lär dom ju kolla.
Har man dessutom fyrhjuling på släpet ökar ju risken att bli stoppad då dessa är stöldbegärliga. Att då också köra vid getton där polisen ofta är och håller koll ger ganska stor chans att stoppas.
Citera
2023-11-03, 12:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
För att göra det enkelt, det är exakt samma krav på släp som på bil.

Nej, det är fel.

Då måste du slänga in "när det inte föreligger risk för halka" i din mening, för annars är det inte så enkelt.

Vid risk för halka, vintertid, tillkommer ett krav på bilens däck, som beror på kärrans däck. Ett krav som då naturligtvis inte finns på kärran i sig.

Citat:
vem håller på att byta däck varje dag baserat på väderprognos?

Det är nog inte många. Men det är nog många som anpassar sina körningar efter väderprognos och efter vad fordonen har för däck.

För anledningar att köra som inte inträffar så ofta, så kanske man inte alltid har sett till att på förhand vara beredd på alla väder. Och ibland är det inte ens möjligt. Exempelvis för att flytta en sommarbil, köpa och sälja bil, köra flyttlass, verkstadsbesök som dragit ut på tiden, mm.

Därför är det bra att koll på reglerna och på vädret, och inte för att man ska hålla på byta däck efter vädret för att reglerna möjliggör det.
Citera
2023-11-03, 12:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hur är det om man har dubbdäck på bilen men sommardäck på släpet, är de ok?
Och hur är det tvärt om?
Måste de vara lika på båda varje gång, eller bara vid vinterväglag?
Som många skriver så ska vinterhjul på släpet användas. Dubb på bilen dubb på släp men undantagsfall är: så får du köra dubbfritt på bilen och dubbat på släp men inte tvärt om. Finns en konstig undantags regel till att är släppets hjul mindre än 10 tum behövs inga vinterhjul och tro mej att få sladd på ett släp i is halka i en kurva där släpet är lastat med 500 kilo är inte roligt alls så för att vara ekonomisk och gniden, åk till skroten och köp 2 dubbade hjul och sätt på släpet innan allt kanske ligger i ett dike
Citera
2023-11-03, 13:03
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Som många skriver så ska vinterhjul på släpet användas. Dubb på bilen dubb på släp men undantagsfall är: så får du köra dubbfritt på bilen och dubbat på släp men inte tvärt om. Finns en konstig undantags regel till att är släppets hjul mindre än 10 tum behövs inga vinterhjul och tro mej att få sladd på ett släp i is halka i en kurva där släpet är lastat med 500 kilo är inte roligt alls så för att vara ekonomisk och gniden, åk till skroten och köp 2 dubbade hjul och sätt på släpet innan allt kanske ligger i ett dike
Jag kör inte om det ät tveksamt väglag. Den risken tar jag så klart inte.
Men som det ser ut just nu så kommer det att vara flera plusgrader, regn och barmark när jag ska köra på den dessutom saltade riksvägen just dom dagarna.
Blir svårt att hitta begagnade däck där ja bor just nu men det löser sig säkert på något sätt.
Citera
2023-11-03, 13:23
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Dra på snökedjor på däcken så räknas de som vinterdäck.
Fast då måste du ju skaffa kedjor istället...

Jag sitter med ganska exakt samma problem - har ett släp som normalt inte används under vintern men just nu skulle jag behöva köra lite skräp till tippen... det blir nog en uppsättning dubbdäck ändå.
Citera
2023-11-03, 13:27
Medlem
Citat:
Varför skulle de va mindre vanligt de senaste 20 åren?
Jag tror inte polisen åker och letar efter sånt här, men om man blir stoppad så lär dom ju kolla.
Har man dessutom fyrhjuling på släpet ökar ju risken att bli stoppad då dessa är stöldbegärliga. Att då också köra vid getton där polisen ofta är och håller koll ger ganska stor chans att stoppas.
Personligen har jag kört med dubbdäck året runt i typ 3-4 år i sträck på en av mina bilar, har kört i flera av storstäder där det är förbud mot dubbdäck, ghetton, blivit stoppad av polisen flera gånger varav en gång mitt i natten när dom också ville söka igenom hela bilen för dom trodde att alla papperspåsar jag flytta var stöldgods eller nått. Aldrig har dom sagt något om däcken.

Men dom kanske är mer aktiva på den fronten när det gäller sommardäck på vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in