2023-11-02, 23:18
Medlem
Jag vill fan öppna ett konto utomlands. Men vet verkligen inte vart och hur jag ska göra det. Vad skulle ni rekommendera
Citera
2023-11-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabDoktorn
Jag vill fan öppna ett konto utomlands. Men vet verkligen inte vart och hur jag ska göra det. Vad skulle ni rekommendera
Du får nog vara lite tydligare. Du kan öppna ett danskt konto på Lunar på några minuter. Men det är nog inte det du menar.

Ska det vara ett lönekonto?
Vill du ha ett kort anslutet?
Ska din behållning vara i utländsk valuta?

Och säkert lite till.
Citera
2023-11-02, 23:24
Medlem
Du kan ju öppna typ ett konto på N26 vilket är en tysk bank via internet så. Inget konstigt med att kunna göra de
Citera
2023-11-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får nog vara lite tydligare. Du kan öppna ett danskt konto på Lunar på några minuter. Men det är nog inte det du menar.

Ska det vara ett lönekonto?
Vill du ha ett kort anslutet?
Ska din behållning vara i utländsk valuta?

Och säkert lite till.

Bryr mig verkligen inte om kortet mer om att pengarna är utomlands i ett land utanför eu. Tänker inte ha det för lön utan mer för insättningar och gärna i sek om det ens går. Är lite av en prepper och skulle typ gärna ha ett konto med ränta långt borta utan att behöva tänka på det mest.
Citera
2023-11-02, 23:33
Medlem
Det är olagligt att undanhålla skatt det vet du väl. Nåväl, du flyttar över dina tillgångar snabbt till Revolut och sen därifrån kan du flytta vidare till Cypern exempelvis. Det handlar om jurisdiktion och om du överhuvudtaget är tilltänkt för att vara anklagad för brott.
Citera
2023-11-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är olagligt att undanhålla skatt det vet du väl. Nåväl, du flyttar över dina tillgångar snabbt till Revolut och sen därifrån kan du flytta vidare till Cypern exempelvis. Det handlar om jurisdiktion och om du överhuvudtaget är tilltänkt för att vara anklagad för brott.

Nej asså pengarna är skattade, inte det som är meningen med kontot. Och att öppna ett konto med revolut är ju lätt men hur gör jag samma i Cypern?
Citera
2023-11-03, 00:12
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Bryr mig verkligen inte om kortet mer om att pengarna är utomlands i ett land utanför eu. Tänker inte ha det för lön utan mer för insättningar och gärna i sek om det ens går. Är lite av en prepper och skulle typ gärna ha ett konto med ränta långt borta utan att behöva tänka på det mest.

Så du tänker att om det går åt helvete för Sverige så åker du ner till skitlandet du har pengarna i och lever loppan...

Du får nog tänka om lite nu!
Citera
2023-11-03, 00:17
Medlem
Citat:

Norge är nära och utanför eu. Kanske behöver fixa D-nummer först men det är lätt sen bara öppna konto på vilken bank som helst.
Citera
2023-11-03, 05:21
Medlem
Citat:

Är du en prepper och litar mer på banker utanför EU?
Låter ju helt idiotiskt.

Sen när har en svensk bank gått omkull eller tagit svenskars pengar?
Du har ju insättningsgaranti på de flesta svenska banker, något du kanskeinte får utanför EU.
Dessutom säger en sådan garanti ingenting i någon skurkstat heller.

Det finns så kallade offshorekonton i vissa länder men dom kostar ofta ganska mycket att skaffa.
Har för mig att RAK kostar kring 30k att öppna men sen är det avgifter utöver det.
Citera
2023-11-03, 09:40
Medlem
Men Vafan ett bankkonto i exv schweiz är ju skit säkert och det är ju iaf säkrare att ha lite pengar någon annanstans också än att ha alla mina pengar liggandes på Swedbank. Tror inte de kommer komma i användning men för säkerhets skull så är det trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in