Citat:
Ursprungligen postat av
trippelipp
Lägger upp en vara till försäljning för 300kr på blocket i juni får ett bud av en köpare på 200kr.
Jag säger att isf får hen betala i förskott om jag ska hålla varan åt honom till det priset eftersom jag är trött på att folk tingar saker men aldrig dyker upp.
Hen betalar och säger att hen ska höra av sig till veckan. Hör inget från hen på en månad får ett bud till fullt pris på varan och säljer till den personen istället. Idag hör ursprunglig säljare av sig (inte ett ord på fyra månader tills nu) och begär att få hämta upp varan. Jag meddelar att jag sålt till en annan köpare eftersom jag inte hört ifrån hen på 4 månader. Jag Swishar tillbaka det hen betalat men får en massa påstridiga meddelanden om att jag ska fixa fram en likvärdig produkt till hen oavsett om det betyder att jag måste köpa en ny där priset ligger på över det dubbla. Hen hävdar att han har köplagen på sin sida. Priset på varan i nypris har gått upp jämfört med vad den kostade när jag la ut annonsen. Som sagt vad är rimligt i det här fallet. Känns som jag fått en riktig rättshaverist på halsen.
Det kostar för honom 800kr att göra rättsprocess av saken, be honom få saken prövad i tingsrätten och lämna det svaret varje gång han hör av sig, kommer reta gallfeber på honom och sedan får du ändå rätt.
Alternativt begär du ersättning för fyra månaders lagerhållning, köper en ny produkt till honom emot kostnad lagerhållning á 40kr/dag samt produktpriset.