2025-02-27, 20:47
Medlem
BAB7s avatar
Någonting stämmer inte här.

I januari registrerades det 35.000 nya elbilar i Tyskland.
Varav 81 stycken Citroen e-C3..
Citera
2025-02-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vad stämmer inte? Att den inte blev lika populär som förväntat?
Citera
2025-02-28, 08:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vad stämmer inte? Att den inte blev lika populär som förväntat?

Folk tänker väl som jag, att det är för lite bil för pengarna. Jag betalar gärna den prisklassen, men jag vill ha större batteri, längre räckvidd, mer teknik, mer funktioner etc etc och då väljer man en dyrare bättre bil.

Dessutom, Tyskland, det är Mercedes, Audi och BMW's land och de gillar sina fossilbilar, självklart går de inte och köper stora drivor av Citroen elbil och en väldigt enkelt bil också jämfört med de flesta av de andra jag nämnde. Sen har vi så klart Volkswagen också.
Citera
2025-02-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dessutom, Tyskland, det är Mercedes, Audi och BMW's land och de gillar sina fossilbilar, självklart går de inte och köper stora drivor av Citroen elbil och en väldigt enkelt bil också jämfört med de flesta av de andra jag nämnde. Sen har vi så klart Volkswagen också.
Nu visade ju annan statistik att ELBILSFÖRSÄLJNINGEN som sådan gick upp med remarkabla 54% i Tyskland i Januari! Så förklaringen är nog snarare just den att FRANSKA bilar aldrig varit särskilt populära i Tyskland.
Det vore lite intressant att se e-C3:ans försäljningssiffror i länder där de traditionellt mycket väl kan tänka sig franskt, typ Italien, Spanien, Danmark och framför allt "moderlandet" Frankrike.
Citera
2025-02-28, 10:56
Medlem
Citat:
Nu visade ju annan statistik att ELBILSFÖRSÄLJNINGEN som sådan gick upp med remarkabla 54% i Tyskland i Januari! Så förklaringen är nog snarare just den att FRANSKA bilar aldrig varit särskilt populära i Tyskland.
Det vore lite intressant att se e-C3:ans försäljningssiffror i länder där de traditionellt mycket väl kan tänka sig franskt, typ Italien, Spanien, Danmark och framför allt "moderlandet" Frankrike.

Sant, jag vet inte om de har några bonusar, avdrag eller andra incitament för elbilar i Tyskland, men visst går det upp och jag misstänker att de kanske återinfört elbilsbonus som de hade tidigare? I alla fall var det snack om det.

Men ja huvudgrejen är väl att de vill köpa sina egna märken.
Citera
2025-02-28, 11:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Ja, din trådstart stämmer inte.
"Fölket" ville inte ha en fransk bil, det här året heller.
Citera
2025-02-28, 11:08
Medlem
Citat:
Sant, jag vet inte om de har några bonusar, avdrag eller andra incitament för elbilar i Tyskland, men visst går det upp och jag misstänker att de kanske återinfört elbilsbonus som de hade tidigare? I alla fall var det snack om det.
Ja det känns ju som om det fanns någon ekonomisk fördel som vi har missat för tyskarna att skjuta upp elbilsköpet till Januari i år! Särskilt med tanke på att siffrorna för slutet på 2024 var väl rätt dystra?
Någon mer insatt i ämnet får hemskt gärna luska vidare i varför!
Citera
2025-02-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ja det känns ju som om det fanns någon ekonomisk fördel som vi har missat för tyskarna att skjuta upp elbilsköpet till Januari i år! Särskilt med tanke på att siffrorna för slutet på 2024 var väl rätt dystra?

BAB7 brukar ju ha koll på vad som händer i Tyskland.
Citera
2025-02-28, 17:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Citat:
BAB7 brukar ju ha koll på vad som händer i Tyskland.
Ja, experter har sagt att ökningen i januari var väntad.
Biltillverkarna ville vänta att leverera bilarna tills jan -25, för att kunna räkna till sig lägre co2 utsläpp för helåret 2025, och därmed slippa betala straffavgifter.

Nu blir det ju iofs inga straffavgifter ändå för 2025, men det visste ju inte biltillverkarna om innan.
Citera
2025-03-11, 15:23
Medlem
BAB7s avatar
Nu händer det grejer!

E-C3 mest sålda elbilen i Frankrike i februari.
Citera
2025-03-11, 17:10
Moderator
Gromguttens avatar
När de får värmepump som standard så borde de kunna sälja lite även i Nordeuropa, verkar vara en helt ok liten bil i øvrigt.
Citera
2025-03-11, 17:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
När de får värmepump som standard så borde de kunna sälja lite även i Nordeuropa, verkar vara en helt ok liten bil i øvrigt.
Varför behövs värmepump?
Det kanske hade gett en till två mil längre räckvidd vintertid.
Och är det avgörande?
Knappast för 95% av kundgruppen.

Bilen används väl främst som pendlingsbil, kanske 10-12 mil om dagen, max.
Eller som allround bil, några mil om dagen och så kanske en långtur en eller två gånger om året.

Om då bilen har 16 mil räckvidd på vintern, eller 19 mil, spelar nog ingen roll för de flesta.

Dessutom hade bilen blivit dyrare med värmepump.

Poängen med bilen är pangpriset på 299.900 kronor.
Det är den man ska ha.
Sen kör man billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in