2023-11-02, 16:16
Medlem
HerrKaleuns avatar
Citat:
FXs Shōgun, based on James Clavells bestselling novel, is set in Japan in the year 1600, at the dawn of a century-defining civil war. Lord Yoshii Toranaga (Hiroyuki Sanada) is fighting for his life as his enemies on the Council of Regents unite against him, when a mysterious European ship is found marooned in a nearby fishing village.

Its English pilot, John Blackthorne (Cosmo Jarvis), comes bearing secrets that could help Toranaga tip the scales of power and devastate the formidable influence of Blackthornes own enemies the Jesuit priests and Portuguese merchants. Toranagas and Blackthornes fates become inextricably tied to their translator, Toda Mariko (Anna Sawai), a mysterious Christian noblewoman and the last of a disgraced line.

While serving her lord amidst this fraught political landscape, Mariko must reconcile her newfound companionship with Blackthorne, her commitment to the faith that saved her and her duty to her late father.

Premir februari 2024.

Trailer:https://youtu.be/yAN5uspO_hk
Citera
2023-11-02, 17:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag sg orginalet nr det sndes (med bl.a. mifune), och sg om den fr ett ngot r sedan. S den sitter rejlt i minnet. Det mesta remakes blir ju pamkaka.
Citera
2023-11-02, 17:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKaleun
Premir februari 2024.

Trailer:https://youtu.be/yAN5uspO_hk

r det en remake av den serien som gick p 70-80 talet ? Minns den lite vagt
Citera
2023-11-02, 17:39
Medlem
Sagodjurs avatar
Minns den gamla miniserien, men den hr nyfilmatiseringen verkar ju mest handla om bruden? r det nn feministisk nyvariant eller?

Har inte lst boken (bckerna?)
Citera
2023-11-02, 18:02
Medlem
Matsu-sans avatar
Herregud ska det kretsa kring en kvinna igen??
Citera
2023-11-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Herregud ska det kretsa kring en kvinna igen??

Tycker du att man skall frng sjlva historian?
Kommer nog nd tycka originalet r bttre.
Fr mycket effekter o skit i moderna filmer.
Citera
2023-11-02, 18:28
Medlem
Wakarimasu, Anjin-san!
Citera
2023-11-02, 18:34
Shogun Assassin som miniserie och ihopklippt film r grejer det. Den hr r jag skeptisk till
Citera
2023-11-02, 18:45
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tycker du att man skall frng sjlva historian?
Kommer nog nd tycka originalet r bttre.
Fr mycket effekter o skit i moderna filmer.

men r det sjlva historien d?

jag fr upp fljande:

"Shogun handlar om den engelske lotsen John Blackthorne som strandar vid Japans kust. Han blir p grund av sitt stora kunnande om sjfart och fartygsbyggande snart en maktfaktor i den stora maktkamp som pgr mellan framfrallt tv daimyos (feodalherrar) om det japanska riket dr mlet r att bli shogun (militrdiktator)."
Citera
2023-11-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
men r det sjlva historien d?

jag fr upp fljande:

"Shogun handlar om den engelske lotsen John Blackthorne som strandar vid Japans kust. Han blir p grund av sitt stora kunnande om sjfart och fartygsbyggande snart en maktfaktor i den stora maktkamp som pgr mellan framfrallt tv daimyos (feodalherrar) om det japanska riket dr mlet r att bli shogun (militrdiktator)."

Vad jag minns av originalet s frekommer det en kvinna som har en central roll och stor pverkan p Richard Chamberlains rollfigur.
Citera
2023-11-02, 21:11
Medlem
drinksareonmes avatar
Hiroyuki Sanada r ju alltid bra, var vl i orginalserien de kokade nn stackare. Blev rejlt pverkad nr man sg det som liten lort.
Citera
2023-11-02, 21:21
Medlem
EnsamStatys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Shogun Assassin som miniserie och ihopklippt film r grejer det. Den hr r jag skeptisk till

Enligt IMDB s r detta inte en film, utan en TV-serie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in