2023-11-02, 18:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Firman får väl ta in mer folk då vad fan är problemet köra snöplog kan ju en neger göra så svårt är det inte. Enkla jobb som snöröj finns det hur många som helst att anställa.
Traktorer är idag extremt avancerade datoriserade fordon. Du måste vara rätt klipsk för att klara av det.

Jo det är ett precissionsarbete.

De stora vägarna sköter vägverket. De som rings in av kommunen sköter resten.
Ska kebabtekniker som inte har framförhållning sköta jobbet så kommer stora snöhögar vara i vägen överallt. För att inte tala om alla vikta lyktstolpar och repade bilar.
De här människorna kan ju inte ens köra bil. Vet inte var de har fordonet och kan inte backa.

Ontopic.

Att köra snö är frivilligt och ger stora inkomster (det vita guldet)

Kommunerna snålar med att kalla ut snöröjarna till förtret för medborgarna.

Ska facket nu lägga sig i blir det ännu värre. Fler brutna lårhalsar och fler trafikolyckor.
Citera
2023-11-02, 18:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja nu verkar det ha ändrats, men jag hade just en snöröjningsfirma som jag lade ned för ett par år sedan.

Då vart det undantaget iallafall vad gällde mitt upplägg.
En av händelserna som ledde just till att jag sade upp kontraktet var att jag hade kört prick 23 och en halv timme, jag svänger in på en ficka och ställer klockan på 30 minuter.

Efter 10 ringer en Fitta från Svevia och frågar varför jag står still.

När jag säger att jag kört i 23.5 h i sträck får jag mer eller mindre en uppsträckning för det.
”Det är bara att köra”, det var bara en av många idiotgrejjor man började med i mitt distrikt då man gjorde ett generationsskifte.

Det är helt okej att vilja bestämma, men då skall man veta hur jobbet går till också.
Om det är din firma, varför har nån annan koll på om du står still?

Googlade på Svevia, fattade inte riktigt. Trafiksäkerhetsverket tar de stora vägarna.
Vilka anlitar Svevia?
Senast redigerad av Gertrud1 2023-11-02 kl. 18:27.
Citera
2023-11-02, 18:36
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Traktorer är idag extremt avancerade datoriserade fordon. Du måste vara rätt klipsk för att klara av det.

Jo det är ett precissionsarbete.

De stora vägarna sköter vägverket. De som rings in av kommunen sköter resten.
Ska kebabtekniker som inte har framförhållning sköta jobbet så kommer stora snöhögar vara i vägen överallt. För att inte tala om alla vikta lyktstolpar och repade bilar.
De här människorna kan ju inte ens köra bil. Vet inte var de har fordonet och kan inte backa.

Ontopic.

Att köra snö är frivilligt och ger stora inkomster (det vita guldet)

Kommunerna snålar med att kalla ut snöröjarna till förtret för medborgarna.

Ska facket nu lägga sig i blir det ännu värre. Fler brutna lårhalsar och fler trafikolyckor.

Det är klart som fan att folk inte kan sitta och ploga hur långa pass som helst, därför finns regler som ska följas fattar du väl själv?

Att du är så oteknisk får stå för dig - det vimlar av negrer som kör stora snötraktorer med bravur. Jag skulle hellre låta en blåneger köra än nån lat jävla incel med en gnällig fitta som TS som ska lägga sig i.
Citera
2023-11-02, 18:43
Medlem
Man kan förskjuta dygnsvilan till efterkommande helg.
Citera
2023-11-02, 19:18
Medlem
Vet din sambo om att det är han som åker på böter om han bryter mot kör/vilotider.. Detta åker han på oavsett vad hans såkallade chef tycker.
Citera
2023-11-02, 21:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Om det är din firma, varför har nån annan koll på om du står still?

Googlade på Svevia, fattade inte riktigt. Trafiksäkerhetsverket tar de stora vägarna.
Vilka anlitar Svevia?

SVEVIA hyr in en jävla massa olika entrepenadfirmor, annars hade dom ju behövt ha förare och maskiner själva.. typ hundratals.
Man åtar sig alltså ett område/distrikt, och kör för dom.

Lättast:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svevia
Citera
2023-11-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evveliinaa
Min sambo arbetar på sommarhalvåret med att köra grävmaskin och har nu på vinterhalvåret även snöjour. De senaste dagarna har han jobbat nästan dygnet runt med att ploga, städa bort snö och sanda. Jag tycker det är helt bananas att det ska få gå till så, men han säger att snöröjningen inte omfattas av de vanliga reglerna med dygnsvila.

Så jag undrar, vad gäller egentligen? Får man jobba hur mycket som helst?

Transportstyrelsen säger såhär:

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ider---forare/
I snöröjning ingår även bortforsling av snö från gator och torg till deponiställe. Körning till och från silo och sandupplag till det ställe där sandningen börjar respektive slutar är undantagen från reglerna.

Däremot är inte transporter från sandtag till påfyllning av silo och sandupplag undantagna.

Senast uppdaterad: 2023-01-10, kl 16:13

https://www.transportstyrelsen.se/sv...och-vilotider/
Nationella undantag i Sverige

Artikel 13 i förordning (EG) nr 561/2006 ger varje medlemsstat inom sitt eget territorium, eller efter överenskommelse med en annan medlemsstat inom dess territorium, möjligheten att medge undantag från föreskrifterna i artiklarna 5 till 9, och förena sådana undantag med särskilda villkor. Det är viktigt att ha i åtanke att transporterna i dessa fall enbart är undantagna vissa artiklar i förordningen, vilket innebär att förare som utför undantagna transporter enligt följande undantag fortfarande omfattas av lagen om vägarbetstid.

Följande nationella undantag gäller i Sverige:

Underhåll och kontroll av vägar: Underhåll och kontroll inkluderar transporter i anslutning till bättring av skador och slitage, snöröjning, sandning och liknande. I snöröjning ingår även bortforsling av snö från gator och torg till deponiställe. Fordon som används för sandning är undantagen under körning till och från silo/sandupplag till det ställe sandningen börjar respektive slutar. Däremot är inte transporter från sandtag till påfyllning av silo/sandupplag undantagna. Transporter i anslutning till nybyggnads- och anläggningsverksamhet är inte undantagna. Exempelvis breddning eller förändring av en befintlig vägs sträckning betraktas inte som vägunderhåll.

Senast uppdaterad: 2022-12-02, kl 08:35

När det gäller ändringarna från 1 oktober 2023 verkar dessa bara omfatta kommuner och regioner.
https://sweden.representation.ec.eur...-2023-10-03_sv

I Sverige har bestämmelsen avseende arbetstidsförläggning skärpts och förtydligats. De nya bestämmelserna i Sverige, som träder i kraft den 1 oktober 2023, är baserade på ett nationellt beslut och inte på några nya bestämmelser som tagits på EU-nivå. Här finns mer information om dygnsvila och undantagsfall i Sverige.

https://skr.se/skr/arbetsgivarekolle...ila.68896.html

Från 1 oktober 2023 gäller som huvudregel att alla medarbetare i kommuner och regioner ska ha minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod, och att arbetspass ska följas av dygnsvila.

Med det sagt, kan du ju kontakta Transportstyrelsen och fråga om informationen på deras hemsida fortfarande är aktuell.
Citera
2023-11-02, 23:06
Medlem
Wabass avatar
Citat:
Har rätt bra koll på arbetstidslagarna och kompetens eftersom jag äger 14 hjullastare, midjestyrda, som går i snösvängen. 7 timmerbilar med släp också plus som kuriosa är jag delägare i två bordeller i Hamburg
Oh Fy fasen! Va gör dom 14 lastarna när det inte är snö?
Du verkar vara riktigt duktig inom arbetsmiljölagen. Hur får du ihop det med tiderna för alla anställda?
Coolt att du lyckats få tag i midjestyrda dessutom. Dom har jag hört är riktigt svåra att kunna beställa nya. Har även läst i en tidning att branschen egentligen inte vill ha det
Citera
2023-11-03, 05:06
Medlem
oiiihs avatar
i krig finns ingen dygnsvila eller timräknande,om det vill sig illa,så är det lite överallt idag.
Citera
2023-11-03, 06:28
Medlem
Bandydrakens avatar
Har EU nämnt något om utjämningsbidrag för att Sverige ska kunna ha dubbel bemanning på standby hela vintern?

Det är viktigt för EU att det är lika standard för alla länder. Nu när vi ska få betala högre elpris för att det var så orättvist mot spanjorerna att vi är största elexportören, menar jag.

Finns det någon klausul vi kan åberopa?
Citera
2023-11-03, 07:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Du verkar ha vaknat på fel sida idag.

Jobbar du inom branschen eftersom du verkar veta vilken typ av kompetens som behövs för att framföra olika fordon/maskiner?

Citat:
Har rätt bra koll på arbetstidslagarna och kompetens eftersom jag äger 14 hjullastare, midjestyrda, som går i snösvängen. 7 timmerbilar med släp också plus som kuriosa är jag delägare i två bordeller i Hamburg

Isåfall är det jävligt märkligt att du anser att helt värdelösa humanoider kan tränas upp till att köra i snösvängen, då det för alla andra brukar vara stora problem med att hitta personal som har sådan förståelse att dom inte kör sönder grejjorna.

I call bullshit.
Citera
2023-11-03, 12:42
Medlem
Hmm märkligt. Min släkting som jobbar på kommunen har haft snöjour en vecka i månaden i hela sitt liv och påstår att deras chefer säger att nya lagen inte gäller för snöröjning. Alltså har deras chefer fel?

Att jobba vanliga passet 06:30-16:00 för att sedan få fortsätta röjja från 16:00 till typ 04:00 sen åka ut till vanliga passet igen 06:30-16:00 med enbart max 2timmar vila är något som händer ofta. Har dom otur så får dom åka ut igen och får således jobba dag3 06:30-16:00 utan att ha sovit på 2dygn, blir 3dygn vaket.

Förra veckan blev det snökaos och han slutade 16:00 för att sen åka ut 22:00 och jobbade fram tills 16:00 igen dagen efter.

Har cheferna brutit mot nya lagen? Är dom inkompetenta?

För över 10år sen körde han åt Svevia/Vägverket. Rekordet blev 4dygn av nästan konstant snöröjning med lastbil på stora vägar. Han påstod att han började hallucinera pga tröttheten. I ögonvrån i skogen bland alla snöflingor började han se tomtar och troll, älgar stora som hus och pansarvagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in