2023-11-02, 14:20
Medlem
Det nya EU-kravet kring arbetstid omfattar alla yrken som jag förstått det. Detta innebär minst 11 timmars sammanhängande vila per 24-immarsperiod. Beredskapstid tror jag dock klassas som vila.
Citera
2023-11-02, 14:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror att snöröjning anses som samhällsnytta och därför är undantagen kör- och vilotider.

Edit:
Jag hade fel; reglerna har ändrats:

Snöröjningen är ytterligare ett område som får problem med elva timmars dygnsvila, det EU-direktiv som nu införs i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...ga-sig--wxnaym

Ja nu verkar det ha ändrats, men jag hade just en snöröjningsfirma som jag lade ned för ett par år sedan.

Då vart det undantaget iallafall vad gällde mitt upplägg.
En av händelserna som ledde just till att jag sade upp kontraktet var att jag hade kört prick 23 och en halv timme, jag svänger in på en ficka och ställer klockan på 30 minuter.

Efter 10 ringer en Fitta från Svevia och frågar varför jag står still.

När jag säger att jag kört i 23.5 h i sträck får jag mer eller mindre en uppsträckning för det.
”Det är bara att köra”, det var bara en av många idiotgrejjor man började med i mitt distrikt då man gjorde ett generationsskifte.

Det är helt okej att vilja bestämma, men då skall man veta hur jobbet går till också.
Citera
2023-11-02, 14:28
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det är väl lätt, bara att ta betalt för vad det faktiskt kostar. Alternativet är inte att bryta mot lagen, tror inte exvis kommuner är så pigga på att köpa olagliga tjänster, när media får tag i det så blir det otrevligt och otrevligt gillar inte kommuntjänstemännen.

Om det nu är så att man behöver ha 50 personer från Baltikum som rullar tummarna när det inte snöar så får man väl ha det. Och ta betalt för det.
Är man smart affärsman så hittar man alternativ sysselsättning för de under dessa perioder.
De bör ju rimligen köra samma maskiner bara göra andra uppgifter med dem. Röja snö är inget enkelt jobb i sig och för att överhuvudtaget kunna utföra det måste man vara rätt bra på körning av traktor eller lastbil
Citera
2023-11-02, 14:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Skärp er och håll er till juridiken. Vad ni tycker i största allmänhet om varandra, vad man ska eller inte ska lägga sig i eller varandras könstillhörigheter hör inte hit.

/Mod
Citera
2023-11-02, 14:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Firman får väl ta in mer folk då vad fan är problemet köra snöplog kan ju en neger göra så svårt är det inte. Enkla jobb som snöröj finns det hur många som helst att anställa.

Lastbilar och traktorer betalas det jour för, och sedan får du en ersättning antingen per kilometer eller timme beroende på kontrakt.
Det hjälper inte att anställa en massa förare.
Citera
2023-11-02, 15:36
Medlem
Wabass avatar
Citat:
Ludret skrev ju att han körde grävare när det inte snöar och det är samma spånjobb det också.
Du verkar ha vaknat på fel sida idag.

Jobbar du inom branschen eftersom du verkar veta vilken typ av kompetens som behövs för att framföra olika fordon/maskiner?
Citera
2023-11-02, 16:10
Medlem
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Du verkar ha vaknat på fel sida idag.

Jobbar du inom branschen eftersom du verkar veta vilken typ av kompetens som behövs för att framföra olika fordon/maskiner?

Har rätt bra koll på arbetstidslagarna och kompetens eftersom jag äger 14 hjullastare, midjestyrda, som går i snösvängen. 7 timmerbilar med släp också plus som kuriosa är jag delägare i två bordeller i Hamburg
Citera
2023-11-02, 16:34
Medlem
Här är en tolkning och förklaring till reglerna.

https://www.lag-avtal.se/nyheter/var...verige/3922497

Tolkningen av tider verkar vara extremt märklig i Sverige jämfört med många andra länder för tex blåljuspersonal.

Sedan är det svårt att få tag i snöröjare med godkänd utrustning. Många, typ vägverk och kommuner, skriver numera avtal som kräver GPS styrd registrering av när och var röjning skett.

Att snöandet inte kan planeras underlättar ju inte planeringen med arbetstid heller.
Citera
2023-11-02, 16:50
Medlem
Citat:
Firman får väl ta in mer folk då vad fan är problemet köra snöplog kan ju en neger göra så svårt är det inte. Enkla jobb som snöröj finns det hur många som helst att anställa.

Gissar att du aldrig varit i närheten av en snöplog.

Det är inget jobb för en idiot, vilket du direkt kommer märka när första idiotien sätter sig bakom ratten för att köra. Du kommer ha glashala vägar, igensatta brunnar, sönderkörda bilar överallt, och troligen snöhögar överallt, inklusive på vägbanan.

Edit: Så du driver en firma men tror ändå att vilken idiot som helst kan köra?
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-11-02 kl. 16:55.
Citera
2023-11-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evveliinaa
Det är lite det jag oroar mig för nu, men då kanske jag har lite på benen så jag kan stå på mig. Dock är det nog inte min sambo som behöver få info, är nog snarare hans chef.

Han kan väl bara säga nej har han inga bollar eller?
Citera
2023-11-02, 17:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evveliinaa
Det är lite det jag oroar mig för nu, men då kanske jag har lite på benen så jag kan stå på mig. Dock är det nog inte min sambo som behöver få info, är nog snarare hans chef.

Branschen kan vara ful.
"Jobba eller sluta".
Det finns emellertid bra företag också (de svenska, stora).
Citera
2023-11-02, 17:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja nu verkar det ha ändrats, men jag hade just en snöröjningsfirma som jag lade ned för ett par år sedan.

Då vart det undantaget iallafall vad gällde mitt upplägg.
En av händelserna som ledde just till att jag sade upp kontraktet var att jag hade kört prick 23 och en halv timme, jag svänger in på en ficka och ställer klockan på 30 minuter.

Efter 10 ringer en Fitta från Svevia och frågar varför jag står still.

När jag säger att jag kört i 23.5 h i sträck får jag mer eller mindre en uppsträckning för det.
”Det är bara att köra”, det var bara en av många idiotgrejjor man började med i mitt distrikt då man gjorde ett generationsskifte.

Det är helt okej att vilja bestämma, men då skall man veta hur jobbet går till också.

Från SVEVIA?
Det var som fan; jag trodde bara små fulskuttar höll på så.

Men jag känner till några fulskuttar som är / har varit UE till just Svevia.
Senast redigerad av Vitis 2023-11-02 kl. 17:50. Anledning: Tilläggsinfo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in