2023-11-02, 11:36
Medlem
handtralalas avatar
På Apple-enheter finns en funktion som kallas ”privat reläservice”. Det fungerar genom att all trafik först skickas genom en Apple reläserver (vpn?) där exempelvis ip anonymiseras och sen vidare till en annan reläservice som drivs av en tredjepart. På så sätt får varken din internetleverantör koll på vart du surfar eller nättjänsterna koll på vem du är (iaf i teorin). https://support.apple.com/sv-se/102602

Tyvärr funkar inte Flashback när man har det aktiverat, blir bara timeout. Är detta medvetet från Flashbacks sida, eller är det en bugg som bör åtgärdas?
Citera
2023-11-02, 11:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
På Apple-enheter finns en funktion som kallas ”privat reläservice”. Det fungerar genom att all trafik först skickas genom en Apple reläserver (vpn?) där exempelvis ip anonymiseras och sen vidare till en annan reläservice som drivs av en tredjepart. På så sätt får varken din internetleverantör koll på vart du surfar eller nättjänsterna koll på vem du är (iaf i teorin). https://support.apple.com/sv-se/102602

Tyvärr funkar inte Flashback när man har det aktiverat, blir bara timeout. Är detta medvetet från Flashbacks sida, eller är det en bugg som bör åtgärdas?

Intet är nytt under solen:
(FB) Flashback blockerar IP utanför Sverige?
Citera
2023-11-02, 12:44
Medlem
Sleazetjackisens avatar
För mig funkar det att använda privat reläservice med Brave browsern, men safari bara står o tuggar (laddar inte ens en felsida utan den bara står o försöker ladda)
Skönt o veta att man inte är ensam iaf..
Citera
2023-11-02, 17:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Intet är nytt under solen:
(FB) Flashback blockerar IP utanför Sverige?

Ja, det har kanske med det att göra. Dock har jag valt inställningen där man ska få en geografisk placering som är närliggande den verkliga. Det kan förvisso betyda något av våra grannländer förstås, men å andra sidan så påstår flera i tråden du länkar till att det går bra att nå FB från utländska ip.
Citera
2023-11-02, 17:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
För mig funkar det att använda privat reläservice med Brave browsern, men safari bara står o tuggar (laddar inte ens en felsida utan den bara står o försöker ladda)
Skönt o veta att man inte är ensam iaf..

Ja, bra att veta att felet inte ligger hos mig, men samtidigt störande att det inte funkar. Själva reläservicen är ju en bra grej som åtminstone ger en liten förbättring av ens integritet på nätet.

-edit- anledningen till att det funkar med Brave är att privat reläservice tydligen bara är aktivt för Safari och inga andra appar.
Senast redigerad av handtralala 2023-11-02 kl. 17:20.
Citera
2023-11-02, 17:29
Avslutad
Citat:
Ja, bra att veta att felet inte ligger hos mig, men samtidigt störande att det inte funkar. Själva reläservicen är ju en bra grej som åtminstone ger en liten förbättring av ens integritet på nätet.
Värt att nämna för den som inte vet är att det bara är surfande via Safari och DNS-uppslag i samband med detta som påverkas av Private Relay. Andra webbläsare eller annan kommunikation på nätet påverkas inte annat än i vissa specialfall som inte är viktiga.
Citera
2023-11-02, 17:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Värt att nämna för den som inte vet är att det bara är surfande via Safari och DNS-uppslag i samband med detta som påverkas av Private Relay. Andra webbläsare eller annan kommunikation på nätet påverkas inte annat än i vissa specialfall som inte är viktiga.

Ja, jag gjorde en edit på mitt inlägg om just det, men du han svara innan dess. Också konstigt att Apple valt att göra så. Förvisso OT i denna tråden men antar att det är för att inte störa alla app-leverantörers egna kartläggning av användarna? Eller handlar det om att begränsa bandbredden kanske så Apple slipper betala för att relaya en streamingtjänster och annat med hög dataförbrukning?
Citera
2023-11-02, 18:16
Medlem
Citat:

Själv har jag haft PR aktiverat sedan funktionen kom, och FB funkar normalt blixtsnabbt för mig, på alla mina olika enheter
Citera
2023-11-02, 18:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Själv har jag haft PR aktiverat sedan funktionen kom, och FB funkar normalt blixtsnabbt för mig, på alla mina olika enheter

Ah, det var intressant. Jag vet att jag hade problem precis i början när det var nytt så jag stängde jag av det men i samband med någon uppdatering har det uppenbarligen aktiverats behind the scenes och funkat bra. Fram tills för några dagar sen. Undrar vad det kan vara som gör skillnaden.
Citera
2023-11-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ah, det var intressant. Jag vet att jag hade problem precis i början när det var nytt så jag stängde jag av det men i samband med någon uppdatering har det uppenbarligen aktiverats behind the scenes och funkat bra. Fram tills för några dagar sen. Undrar vad det kan vara som gör skillnaden.

Antagligen kan det vara nåt knas på forumet i sig, för ibland är det segt att komma in och då verkar det i princip alltid ha varit stunder då forumet har attackerats med ddos-attacker eller vad det nu heter. Det är extremt sällan sådant sker men har varit segt att komma in på fb det sista 1-2 dygnen, för att sen funka som vanligt igen rätt vad det är. Har haft ”reläet”aktivt sen det kom.
Citera
2023-11-04, 18:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Antagligen kan det vara nåt knas på forumet i sig, för ibland är det segt att komma in och då verkar det i princip alltid ha varit stunder då forumet har attackerats med ddos-attacker eller vad det nu heter. Det är extremt sällan sådant sker men har varit segt att komma in på fb det sista 1-2 dygnen, för att sen funka som vanligt igen rätt vad det är. Har haft ”reläet”aktivt sen det kom.

Ja, nu lirar forumet som det ska igen, även med reläservice aktiverat, både på telefon och padda. Så, antar antagligen forumknas eller en medveten ändring tillfällig ändring för att motverkar DoS-attacker.
Citera
2023-11-04, 18:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Funkar för mig. Safari iOS 17.0.3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in