Topic: Flashback blockerar besök från utlandet!
Nyligen blev jag bortkopplad från Flashback i flera dagar. Jag testade bl.a. telefon/fast uppkoppling, olika VPN (bl.a. USA, Italien) och minst 4 olika sajter av typen "is it down or just me" som samtliga sade att Flashback var nere. Den här sajten har inte kommit åt Flashback på mer än en vecka:
https://snipboard.io/IlBxF6.jpg
Jag befinner mig i utlandet. (Jag använde inte VPN.) Till sist fick jag tips i ett forum att testa svensk VPN, vilket fungerar. Flashback blockerar alltså utländsk trafik på ett brett sätt. Jag kan inte komma ihåg att det har skett tidigare.
Så här säger en moderator:
Citat:
... Frågan är nog bättre ställd till en av admins. Det jag vet är det som stått i metaforumet att trafik från utländska IP av och till begränsats för att motverka pågående Ddos-attacker.
Det är helt oacceptabelt. Flashback är en stor sajt som lagt under sig en stor del av diskussionerna om det svenska samhället.
Flashback får inte försöka förhindra att utländska besökare läser vad vi anser om vårt land och annat.
Undantag för selektiva IP måste naturligtvis göras om sajten attackeras. Men Flashback måste vara tillgänglig internationellt, som andra stora sajter är.
Edit: Jag befinner mig inte i t.ex. Ryssland, Kina eller Nordkorea utan i ett land med många internationella besökare.
(Måste tyvärr kanske göra ett uppehåll i diskussionen. Samsung förstörde min mobil vid ett batteribyte och skall nu försöka laga den igen.)