2023-11-02, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Jag har hört från många, särskilt högervridna att USA, det är tydligen det bästa stället att bo på.
Men jag måste bara fråga, ni som är sugna på att flytta eller kanske redan har flyttat. Varför skulle man ens vilja göra det?
USA är nästintill ett U-land, och ni som klagar på kriminaliteten här i Sverige har nog inte sett hur de ser ut i Amerika. För att inte tala om det icke-existerande sociala skyddsnätet som man dessutom måste finansiera själv.

Du tycker inte Europa och Sverige börjar haverera?
Citera
2023-11-02, 16:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag har hört från många, särskilt högervridna att USA, det är tydligen det bästa stället att bo på.
Men jag måste bara fråga, ni som är sugna på att flytta eller kanske redan har flyttat. Varför skulle man ens vilja göra det?
USA är nästintill ett U-land, och ni som klagar på kriminaliteten här i Sverige har nog inte sett hur de ser ut i Amerika. För att inte tala om det icke-existerande sociala skyddsnätet som man dessutom måste finansiera själv.
Friheten, möjligheterna, och en rätt skön avslappnad attityd. Visst finns det nackdelar med jag mina mina år i USA med välbehag. Sedan när det gäller säkerheten varierar det East St Lois eller Detroit är förskräckliga men det finns ställen som är säkrare än Sverige, och förstås områden som San Francisco där man får ta det onda med det goda.
Senast redigerad av Clodius 2023-11-02 kl. 16:31.
Citera
2023-11-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Låter som ett vanligt hembträde i sverige.
Kan man inte stoppa kläderna i en tvättmaskin eller tvätta sin bil själv, då funderar iaf jag hur man lyckats skaffa så mycket pengar.

Förstår heller inte riktigt vad du menar med "service" förutom det du just skrev.
I usa har ju vissa affärer också "plocka ner varor i din påse" service.
Vissa saker är ju helt idiotiska som en vanlig man faktiskt ska klara av själv.

Handlar om vilken bekvämlighet man vill ha.

Han kan fokusera på sitt jobb och fritidsintressen.
Men det tar ganska mycket tid att tvätta och styka all tvätt.
Man behöver bara bry sig om att köra bilen, allt annat sköts av "bostaden".
Och ett hembiträde är inget du kan skaffa i Sverige idag för "Vettiga" pengar.
Men uppenbarligen är det ett liv du inte kan förstå, och därav inte kommer att vare sig efterfråga eller kunna skaffa dig.
Citera
2023-11-02, 16:47
Medlem
Citat:
Plussidan
Mer frihet och låga skatter.
Bilar med V8.
Vapen

På minussidan,
Mycket woke agendor och korrupta politiker.

Men det har vi ju här i Sverige också bara det att vi har inget på plussidan.
Citera
2023-11-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Bra gissat!

Tropiska vatten är ingenting annat än monstersoppa med död överallt, kör knädjupt och minst 5 feta tyskar mellan mig och öppet hav….
Osäker på om du trollar men det dör cirka 40 personer per år av haj attacker.

Med andra ord så oroar du dig över irrationella saker.

Det är som att va rädd för att bli mördad i USA men röka regelbundet.
Citera
2023-11-02, 17:23
Medlem
Är du högpresterande är USA rena paradiset...din köpkraft kommer att vara mångdubbelt större än här...är du sosse...eller av olika anledningar i stort behov av ett socialt skyddsnät (och därmed sannolikt lågpresterande) har du det bättre här...
Citera
2023-11-02, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Osäker på om du trollar men det dör cirka 40 personer per år av haj attacker.

Med andra ord så oroar du dig över irrationella saker.

Det är som att va rädd för att bli mördad i USA men röka regelbundet.

Är jag irrationell?

Ta på dig en svart våtdräkt och lägg dig och plaska i ytan utanför Kapstaden när pälssälarna är där och förökar sig, det kommer antagligen inte hinna gå en minut innan du är vithajsföda.

Jag skiter fullständigt i ormar och spindlar i Sverige, men är jag i dödens land Australien, så jävlar bryr jag mig!

Klart du blir rån-bög-mördad i USA, i många städer är det förbjudet att promenera fritt runt och det är mer eller mindre garanti att du kommer råka illa ut…

Är detta irrationellt, eller är jag medveten om min omvärld och att man inte ska ha en svensk småstad som referenspunkt?
Citera
2023-11-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Är du högpresterande är USA rena paradiset...din köpkraft kommer att vara mångdubbelt större än här...är du sosse...eller av olika anledningar i stort behov av ett socialt skyddsnät (och därmed sannolikt lågpresterande) har du det bättre här...

Word!
Under alla mina besök och även en del tid som boende i USA, tycker jag det finns mer frihet att välja over there. Men det förutsätter att du är villig att göra något. Vill man dessutom göra mer än bara minimum, finns det betydligt mer möjligheter och det ger oftast mer tillbaka än här i Sverige. Har man lyckats att få till en hög pengar, är södra delarna av USA ett bekvämt ställe att dra sig tillbaka på. Betydligt bättre hälsovård, allmän service och klimat än här i Sverige.
Citera
2023-11-02, 19:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
United States, Germany, and Saudi Arabia are the top countries with the most immigrants, housing millions of foreign-born people, both legally authorized and unauthorized.
https://finance.yahoo.com/news/top-3...8Qcrc7AlnPVB0G
Citera
2023-11-02, 19:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du är högutbildad lär du kunna få en avsevärt högre lön i USA än i Sverige. Den kommer att vara så mycket högre att de extra kostnaderna du måste (?) betala för (tänk diverse försäkringar som täcks av skatter här i Sverige) inte är något problem.
Glöm inte att skatterna är mycket lägre, så det kompenserar ju mycket också. Jag bodde ett år i Texas/Dallas och om jag inte minns fel hade de noll procent i inkomstskatt... jag tror det är så fortfarande. Har man inte barn slipper man betala för andra människors snorungar och deras dagisplatser och blöjor...
Citera
2023-11-02, 20:15
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom-tom-85
Jag har besökt USA ett tiotal gånger o jag älskar landet o skulle lätt kunna tänka mig bo i många av dess delsteter. Jag har två skolkamrater från gymnasiet som har flyttat från Stockholm till USA.
Ena till Asheville North Carolina vilket är en UNDERBAR fin stad o en annan till Syd Dakota.
O nej de är inte några rika knösar från innerstan som utvandrarde utan från förorter i Södertörn. De har vanligt medelklassliv i USA där de jobbar som vilken Average Joe mellan måndag till fredag som viken knegare som helst. De har sjukförsäkring o tandvårdsförsäkring som arbetsgivaren står för så länge du är anställd hos dem. Detta är universiella delstatslagar som gäller alla anställda. Du har rätt till mellan 2-4 veckor semester även om det inte finns någon skriven semesterlag så får folk semester mellan Juli Augusti September månaderna.

De var less på den svenska avgrunden o dess kvicksand vårt land befinner oss i så de gav sig iväg på vinst eller förlust för att söka jobb istället för att semestra o de letade aktivt i städer o samhällen som delade deras värderingar av hur ett samhälle o dess invånare ska leva o värka i.

För svenska konservativa medborgare som jag själv är o vill ha ett samhälle som är raka motsatsen till Malmö eller Stockholms förortsghetton så ska ni flytta till Mellanvästern eller till Präriestaterna. Befolkningen är vit både i storstäderna med dess förorter. Undantaget Chicago o Minneapolis som jag inte räknar in i kategorin även om de befinner sig i dess region. Men dessa städer är så stora att de kunde lika gärna vara egna delstater vid dem stora sjöarna.

Dem enda invandrargrupper värt att nämnas o som är synliga på gatorna är sydostasiater dvs Vietnameser, Filipiner, Thailändare o en del Indier o kineser. Vilket generellt är skötsamma invandrargrupper o som inte håller på att jävlas eller prackar på folk sitt tyckande o tänkande på allmänt folk utan sköter sig o är inom sina egna ramar o regler. De är dem som oftast sköter restaurang distrikten i dessa städer som jag har besökt. Man kan gå ut på nätterna utan att vara rädd att bli påhoppad av babbar o övrigt mena folk för de är i princip ej existerande i mellersta USA såsom dem är representerade i kuststaterna. Man ser även mycket av urinvånarna, alltså indianer även utanför reservaten som lever i städerna, förorterna, småorterna o småstäderna som mig o dig.

Folket i dessa stater har RÄTT värderingar när det kommer till familj, kärleken för landet man bor i, lagare o regler o att vara en god patriotisk Amerikan o visa vördnad o respekt för Old' Glory. De röstar rätt o rött alltså republikanskt o man bor på ett betryggande avstånd från bajsträsket Washington DC. Jag själv är väldigt svag för Dakota staterna speciellt Syd Dakota där jag brukar bege mig minst en gång vartannat år för att hälsa på nya som gamla bekanta. Lämnar jag Sverige blir det för Sioux Falls en stad i Uppsalas storlek men ett folk som man känner mig mer hemma i än staden Uppsala eller 100 000 staden Rapid City vid Black Hills bergens fot. Väldigt rik historik i staden med omnejd o nära till Yellowstone, Denver, o Montana. Carolina Staterna är två stater som också ligger mig varmt om hjärtat Charlotte är en mycket vacker storstad men Asheville är verkligen en underbar oas i Blå bergens hjärta. Det finns fler ställen i USA som har bevarat sin traditionella prägel i samhället som leverne o moraliteten. Så jag uppmanar er som vill lämna att möjligheterna finns. De går dagliga direkt flyg till USA från Arlanda o Landvetter o jag är en av dem som absolut funderar på det ju längre tid jag bor här.

Nu kanske man har en liten fördel själv då jag känner folk i USA som kan hjälpa mig komma till rätta i samhället men skam den som ger sig

Intressant inlägg!
Har du någon koll på hur dina två skolkamrater löste det med Green Card?
Det brukar vara det största hindret för att flytta till USA. Jobb är ju enkelt att lösa om man bara har Green Card.

Och så snälla, lär dig skillnaden på de och dem, annars skriv "dom", blir tokig av att läsa din text
Citera
2023-11-02, 20:47
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Du tycker inte Europa och Sverige börjar haverera?
Nja, jag tycker snarare att USA börjat haverera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in