• 1
  • 2
2025-10-31, 22:40
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har arbetar i Tanzania. Där såg jag en "rolig" handling bland folket i Tanzania. Män som håller varandra i händerna när dom går på gator och torg. Men dom var inte gay. Dom gör det därför dom är kompisar.

I mina ögon är det jättegay.

Vad tycker du?

Annat?
Helt ärligt så har jag svårt att komma på någonting dom skulle vara mer gay.
Självklart säger dom att dom är kompisar eftersom det officiellt är förbjudet med homorier, det förstår du väl. Folk i dom där länderna sätter i princip på allt som rör sig, bara man inte blir tagen på bar gärning och officiellt kan hävda att man är hetero är allt grönt.
Citera
2025-11-03, 11:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har arbetar i Tanzania. Där såg jag en "rolig" handling bland folket i Tanzania. Män som håller varandra i händerna när dom går på gator och torg. Men dom var inte gay. Dom gör det därför dom är kompisar.

I mina ögon är det jättegay.

Vad tycker du?

Annat?

Känner till detta från så många olika kulturer och delar av världen att det finns skäl att fråga sig om det är en mänskligt universell praktik. Exempelvis Medelhavsområdet, arabvärlden, stora delar av Afrika, Indien, Pakistan, Bangladesh, Korea, Kina.

Ett undantag är det protestantiska Nord- och Västeuropa. Och den kulturen har spritt sig över världen och förmodligen avskaffat denna kutym till stor del, med undantag för områden som inte nåtts av västinfluens i tillräcklig grad för det.

Av brev och annat kan man för övrigt ana en annan typ av närhet och intimitet i manliga vänskapsförhållanden även i Västeuropa en gång i tiden. Någon gång sexualiserades detta och har utvecklats till ett kulturellt tabu närmast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in