Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Jag fick en hövding när jag fyllde 40. Var väl helt ok att cykla runt med. Rätt gött att kunna ha en tjock mössa vinter-/hösttid

Men något år senare körde jag omkull efter att en hund sprungit mot mig. Hövdingen löstes ut och jag klarade mig.

MEN...den satt också så satans hårt runt halsen att jag nästan tuppade av pga syrebrist.
Jag fick in ett finger under så jag kunde andas och hundägaren fick hjälpa mig av med skiten.

Sen dess har jag en vanlig hjälm och tunnare mössa under (vintertid). Lite kallare, mycket säkrare.

Fördelen med en Hövding jämfört med vanliga hjälmar är ju annars att, när den löser ut, den skyddar nacke och hals! Med en vanlig hjälm kan du fortfarande bryta nacken även om du skyddar huvudet. En Hövding stramar åt ordentligt över nacken. Och så är det ju det där med mössa, som är bra att man kan ha utan problem. Ryggsäck däremot kan man inte ha med Hövding, vilket är en nackdel!
Citera
2023-11-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsumentverket-har-beslutat-om-tillfalligt-forsaljningsstopp-av-cykelhjalmen-hovding

Lite märkligt upplägg av kritiken. Du börjar med något slags meningslösa tillkortakommanden som dessutom är högst tvivelaktigt om det utgör en nackdel för hövding. Jag kan inte säga annat än att på den punkten vinner nog hövding överlägset, en traditionell cykelhjälm är obehaglig att ha på sig och skyddet mot sol och regn uppväger inte det obehaget på långa vägar. Det är alltså ett ganska bottenuselt argument för varför man skulle välja en traditionell cykelhjälm helt enkelt.
Citera
2023-11-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hövding Sverige AB har gått med rejäla förluster de senaste 10

https://www.allabolag.se/5567080303/bokslut

Företaget kommer att gå i konkurs. Desperationen som syns när de blåser kunder är en konsekvens av att de inser att slutet är nära men de tar ut vad de kan så länge det går. Varumärket långsiktigt bryr de sig inte om längre.

https://se.trustpilot.com/review/hovding.com
Senast redigerad av Keus 2023-11-02 kl. 09:26.
Citera
2023-11-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Lite märkligt upplägg av kritiken. Du börjar med något slags meningslösa tillkortakommanden som dessutom är högst tvivelaktigt om det utgör en nackdel för hövding. Jag kan inte säga annat än att på den punkten vinner nog hövding överlägset, en traditionell cykelhjälm är obehaglig att ha på sig och skyddet mot sol och regn uppväger inte det obehaget på långa vägar. Det är alltså ett ganska bottenuselt argument för varför man skulle välja en traditionell cykelhjälm helt enkelt.

Hjälm eller ingen hjälm alls är rätt självklart. Då vet man i alla fall vad man har för skydd. Den där hövdingen är ju rena rama lotteriet. Hur många vill gå in i en olycka och veta att det är 50 procents chans att lufthjälmen kommer upp i tid.
Citera
2023-11-02, 09:32
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Är katastrofsossen fortfarande involverad?
Citera
2023-11-02, 09:34
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Företaget kommer att gå i konkurs. Desperationen som syns när de blåser kunder är en konsekvens av att de inser att slutet är nära men de tar ut vad de kan så länge det går. Varumärket långsiktigt bryr de sig inte om längre.

https://se.trustpilot.com/review/hovding.com

Get woke, go broke.
Inget nytt under solen alltså.

Kärring-VD’n och hennes Beta Bob närmaste underhuggare drog en rövare under covidens komponentbrist. Och bristen på risklindring är öppen för var och en att beskåda. Herr ingenjörn (”konsulten”) skakade säkerligen mest på huvudet, tog stålarna, garvade hela vägen till banken och drog sedan vidare till nästa amatörmässiga cirkus.

Repetera ad nauseum.

Att fokusera på självgoda och hycklande kärringar och vänstermongon/hipsters istället för där pengarna finns verkar fungera, tja, riktigt jävla uruselt.
Citera
2023-11-02, 10:14
Medlem
Lustigts avatar
Otydlig rubrik, hjälmen får fortfarande säljas i butik, men hövding får ej leverera mer till butiker.
Citera
2023-11-02, 10:20
Medlem
swedsters avatar
Är man så jävla dum att man använder en sådan produkt förtjänar man att bli invalid eller än bättre avlida
Citera
2023-11-02, 10:24
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr

Fast vanliga cykelhjälmar gäller också för endast ett olyckstillbud. Läs på.
Citera
2023-11-02, 10:33
Medlem
Hövding borde tänka om och börja sälja sin produkt till äldre med hög fallrisk. Borde fungera utmärkt för den typen av problematik.
Citera
2023-11-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Kärring-VD’n och hennes Beta Bob närmaste underhuggare drog en rövare under covidens komponentbrist. Och bristen på risklindring är öppen för var och en att beskåda.
Är det endast de senare modellerna som fungerar dåligt? Är det endast typ felaktiga komponenter som gjort att den inte fungerat ordentligt?
Citera
2023-11-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Ser dock mindre muppigt ut än cykelhjälm på i mataffären eller på fiket.

Är inte direkt svårt eller jobbigt att ta av hjälmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in