2023-11-01, 06:03
Medlem
Christopher.s avatar
Kort och gott förvaltar en del miljoner samt driver bolag, har väldigt bra privatekonomi. Min fråga är följande, kan bankerna vara flexibla när de får bra kunder?

Det jag söker är följande:

1. Inga fasta utgifter (kortavgifter, kontoavgifter)

2. Räntor Snitträntor - 0.25 % (Fastighetslån, bolån)

3. Räntekonto: SBAB + 0.25 %

4. Valutakonto (USD, Euro, Yuan, GBP - med tillhörande räntekonto)

5. Avgiftsfritt bolagskonto med tillhörande räntekonto

6. Aktiedepå med lågt courtage

Vill samla alla affärer under samma tak och strunta i alla nischbanker man har i dagsläget, möjligen exklusivt ett och annat kreditkort.

Helt enkelt vill jag ha lite extratjänster som valutakonton och avgiftsfria konton samt lite bättre räntor än allmänheten.

Jag kan i min tur tillhandahålla ett par miljoner sittandes på bankens konton samt ha min växande verksamhet stationerad på deras konton.

Vad tror ni, blir jag utskrattad om man kommer med dessa krav, finns det något värde för en bank att ha kunder med x antal miljoner placerade på deras konton eller anser banken att någon dammig pöbellistränta ska gälla?
Senast redigerad av Christopher. 2023-11-01 kl. 06:05.
Citera
2023-11-01, 06:12
Bannlyst
Storbanker skiter i såna som dig och mig. Du får vandra till dom små och se om du lyckas övertala dom.
Citera
2023-11-01, 06:32
Medlem
Vad ska banken tjäna pengar på, om du ska ha allt gratis och att dom förlorar pengar både på lån och sparande?

Edit: felcitering
Citera
2023-11-01, 06:36
Medlem
Duerfs avatar
Du skulle ha högst framgång med bolåneräntan. Om du är en bra kund kan det finnas utrymme för extra ränterabatt på rörlig ränta (så banken får minusmarginal på den affären) om övriga affären är bra nog. Men rent allmänt priskrigar inte de större bankerna med nischbanker på det sättet. Är man en helhetsbank är det rimligt att ha lite högre ränta, eftersom man tillhandahåller många fler tjänster och har bättre tillgänglighet. Försök göra ett övertag på ett bolån i samband med ett dödsbo från t.ex Stabelo.

Valutakonton öppnas i undantagsfall och i princip bara om det finns ett legitimt behov (d.v.s. regelbundna insättningar i den valutan).

Det skadar aldrig att fråga förstås. Du har ju inget att förlora.
Citera
2023-11-01, 06:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad tror ni, blir jag utskrattad om man kommer med dessa krav, finns det något värde för en bank att ha kunder med x antal miljoner placerade på deras konton eller anser banken att någon dammig pöbellistränta ska gälla?
Utskrattad blir du inte i så fall förrän du gått därifrån.
Jag hade börjat med att boka ett besök med min bankman på företagssidan och frågat vad de kan ge för hela paketet om de vässar pennorna ordentligt.
Därefter hade jag med detta bud (en smula förändrat) som grund gått till andra bankers företagssida.
- kan ni möta detta så att det blir lönt att byta bank?
-------------------------
Om man är osäker på om man skall bli utskrattad har man ju ganska dålig koll på vad som kan vara realistiskt: Då är det väl en bra start att ta reda på det först innan man talar om vad man vill ha.
Det blir inga stora vinster du kan göra
Citera
2023-11-01, 07:03
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Vad ska banken tjäna pengar på, om du ska ha allt gratis och att dom förlorar pengar både på lån och sparande?

Edit: felcitering
Kvantitet av pengar.
Citera
2023-11-01, 07:08
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Kort och gott förvaltar en del miljoner samt driver bolag, har väldigt bra privatekonomi. Min fråga är följande, kan bankerna vara flexibla när de får bra kunder?

Åt vem eller vilka förvaltar du dessa miljoner?

Är det inte dina egna pengar så lär bankerna inte ta så mycket hänsyn till dem. De som äger kapitalet kan ju byta förvaltare från en dag till en annan.
Citera
2023-11-01, 11:12
Medlem
Citat:
Kvantitet av pengar.

Men det har du ju redan skrivit att du inte har några I dagsläget?

Ettpar miljoner,säg fem,SEK är ungefär 450000USD.
Dvs enbart I Sverige en summa som tros vara så stor att en bank skulle ge rejäla förmåner för att få en sådan kund.

I stort sett alla Svenskar som har sina inkomster och sparande I SEK är väldigt fattiga I jämförselse med sina socialgruppsjämlikar med inkomster och sparande I EUR CHF USD
Citera
2023-11-01, 12:47
Medlem
Citat:
Kvantitet av pengar.
Banken klarar nog kapitaltäckningen utan ditt bidrag, så varför ska banken betala dig mer än det kostat att ha dig som kund?

Du vill ha allt samlat, du har högra krav på tjänster och förmodligen servicenivå. Ändå vill du att banken ska betala dig för att få allt detta? Som om det är gratis att driva en bank med 10-20k anställda och rikstäckande kontorsrörelse.
Citera
2023-11-01, 12:58
Medlem
Hur mycket pengar rör det sig om? Ett antal miljoner säger ingenting. Om det rör sig om 4-5 miljoner så skiter banken i dig. Om det rör sig om 30-40 miljoner så bryr det sig antagligen lite.
Citera
2023-11-01, 23:37
Medlem
Tro mig, du kan köra upp dom flesta av dina önskemål i röven är jag rädd.

Det du kan lyckas få är nog -0,25% på bolån.

Valutakonton med ränta, avgiftsfria konton, eller sbab+0,25% kommer du inte få från någon av storbankerna.
Citera
2023-11-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Tro mig, du kan köra upp dom flesta av dina önskemål i röven är jag rädd.

Det du kan lyckas få är nog -0,25% på bolån.

Valutakonton med ränta, avgiftsfria konton, eller sbab+0,25% kommer du inte få från någon av storbankerna.
Just bolånen tror jag blir svårast faktiskt.

Enligt Compricer var SHB billigast av storbankerna på snitträntan, 4,61% på rörligt. Att en ny kund skulle få 4,36% på rörligt på ett nytt lån är väldigt osannolikt med tanke på snitträntan är släpande, och vi är i en uppåtgående trend. Då ska dom verkligen dra i det på annat håll, vilket inte denna personen verkar vara beredd att betala för.

Valutakonto går att lösa, inga större problem hos storbankerna. Om det ska dras autogiro i euro inom EU får man hålla sig borta från Swedbank bara.

Rörligt sparande sbab+0,25 innebär rörligt konto med 4% sparränta, det är högre än storbankerna har ens på bundna löptider allt mellan 3mån till 5 år. Kommer inte att ske.

Depå med lågt courtage har alla storbanker, beror lite på hur stora affärer man gör, och vad man anser vara lågt.

Avgiftsfria kort och konton mm för privat och företag går nog att lösa ett enskilt år, men kommer inte hända för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in