Jag ska måla upp ett scenario. Mitt lån är lägre men vi gör en uträkning på 1 miljon i exemplet för att göra det enklare att räkna på.
Om jag har ett bolån på 1 miljon med dagens ränta på 4,8%.
Och om jag har ett sparkonto med lika mycket, 1 miljon med nuvarande sparränta på 3,75%.
Hur ska jag agera?
Att jag betalar 48k/år i bolåneränta och får tillbaka 37,5k/år i sparränta eller ska jag betala av hela bolånet med sparkonto-pengarna?
Inkludera också i uträkningen att man får tillbaka 30% (är det rätt?) på bolåneräntan med skatten. Men också det faktum att jag har 1 miljon på kontot nu, men om jag gör mig av med bolånet så har jag inga sparpengar (förutom min återkommande månadslön såklart).
Vad är listigast att göra?
Jag har kommit fram till det svaret att jag fortsätter betala bolånet och får tillbaka 30% av de 48k/år på skatten senare. Men också att jag då fortfarande har pengar på sparkontot och att jag i princip kommer undan billigt tack vare att ränteutgift och ränteinkomst "nästan tar ut varandra". Men tänker jag rätt? Gör jag rätt?
Senast redigerad av Muslimfitta 2023-10-31 kl. 21:22.
Du kommer inte kunna låna upp på ditt hus till fördelaktig ränta igen, om du är typ 60+.
Ingen kommer få ärva dina skulder, men antagligen får någon ärva lite mindre om du har stora lån.
Lånet kommer att minska i värde och kostnad med inflationen. Även sparandet såklart.
Du betalar skatt på räntan du får in. Räntorna kvittas mot varandra.
Jag är 60+, med lån på några hundratusen. Spar och aktier på mer därtill. Det skulle aldrig falla mig in att amortera. Kanske om jag hade varit 35. Snarare att jag borde låna lite till, då jag kommer få låg pension.
Mer lån kommer ge mig mer pengar att leva för efter pensionen. Men mindre för mina efterlevande, vilka absolut klarar sig utan arvet från mig.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-31 kl. 21:28.
Om jag befann mig i den situationen så skulle jag definitivt göra en rejäl amortering med hjälp av sparpengarna. I scenariot så är nettovärdet noll, men personen betalar trots det ca 10000 kronor om året för att det ska stå en miljon på sparkontot. Eventuellt hade jag behållit 100000 kronor som buffert, men det är också det hela.
Hur gammal är du? Det är svårare att få nya lån när man är äldre (typ 60+) så det kan vara värt att behålla lånet i så fall.
Annars är det bara att amortera så mycket som möjligt, men behåll en lämplig buffert för oförutsedda utgifter. Har du hus, barn kan den gott vara lite högre - kanske 300 tkr, annars om du är ensamstående och bor i BR/Hyreslgh räcker det med 100 tkr.
Kom ihåg att du inte bara får göra skatteavdrag med 30% på låneräntorna, du måste också betala in 30% skatt på ränteintäkter. Eftersom låneräntan är högre än intäktsräntan går du med förlust på skillnaden, men en viss förlust är värd att ta eftersom det ger dig flexibilitet i tillvaron.
Hur gammal är du? Det är svårare att få nya lån när man är äldre (typ 60+) så det kan vara värt att behålla lånet i så fall.
Annars är det bara att amortera så mycket som möjligt, men behåll en lämplig buffert för oförutsedda utgifter. Har du hus, barn kan den gott vara lite högre - kanske 300 tkr, annars om du är ensamstående och bor i BR/Hyreslgh räcker det med 100 tkr.
Kom ihåg att du inte bara får göra skatteavdrag med 30% på låneräntorna, du måste också betala in 30% skatt på ränteintäkter. Eftersom låneräntan är högre än intäktsräntan går du med förlust på skillnaden, men en viss förlust är värd att ta eftersom det ger dig flexibilitet i tillvaron.
Ja precis. Det är precis så jag tänker. Att jag gärna betalar lite för att få ha den flexibiliteten och tryggheten om något skulle hända. Men rent ekonomiskt så börjar jag inse att amortering kanske skulle vara bättre. Jag får fundera lite mer.
Och ja det är förstås korrekt att jag betalar skatt på ränteinkomsten också. Jag missade skriva det.
Jag är inte 60+
Jag har hus.
Inga barn.
Senast redigerad av Muslimfitta 2023-10-31 kl. 21:37.
Ja precis. Det är precis så jag tänker. Att jag gärna betalar lite för att få ha den flexibiliteten och tryggheten om något skulle hända. Men rent ekonomiskt så börjar jag inse att amortering kanske skulle vara bättre. Jag får fundera lite mer.
Och ja det är förstås korrekt att jag betalar skatt på ränteinkomsten också. Jag missade skriva det.
Jag är inte 60+
Jag har hus.
Inga barn.
+1 , blir du sjukskriven/skilsmässa/inkomstförändring så säger banken ifrån direkt om du ska låna upp pengarna igen.
visst det är en avvägning man får göra.
Jag ska måla upp ett scenario. Mitt lån är lägre men vi gör en uträkning på 1 miljon i exemplet för att göra det enklare att räkna på.
Om jag har ett bolån på 1 miljon med dagens ränta på 4,8%.
Och om jag har ett sparkonto med lika mycket, 1 miljon med nuvarande sparränta på 3,75%.
Hur ska jag agera?
Att jag betalar 48k/år i bolåneränta och får tillbaka 37,5k/år i sparränta eller ska jag betala av hela bolånet med sparkonto-pengarna?
Inkludera också i uträkningen att man får tillbaka 30% (är det rätt?) på bolåneräntan med skatten. Men också det faktum att jag har 1 miljon på kontot nu, men om jag gör mig av med bolånet så har jag inga sparpengar (förutom min återkommande månadslön såklart).
Vad är listigast att göra?
Jag har kommit fram till det svaret att jag fortsätter betala bolånet och får tillbaka 30% av de 48k/år på skatten senare. Men också att jag då fortfarande har pengar på sparkontot och att jag i princip kommer undan billigt tack vare att ränteutgift och ränteinkomst "nästan tar ut varandra". Men tänker jag rätt? Gör jag rätt?
Det är 30% skatt på räntan på sparkontot också så det bästa i dagens läge är att amorteta vilket ökar din kreditvärdighet också.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!