2006-08-04, 17:54
Medlem
sicnexs avatar
Ja som topic...

Mina naglar är ganska fula och ojämna, spricker ibland även upp på längden.
Samtidigt har mina nagelband dragit sig tillbaka och vägrar återbildas.

Antar att detta naturligtvis har ett samband, men vad kan man göra åt det? Brukar smörja med lite mjukgörande ibland men det har bregränsad verkningsgrad.

Stör mig egentligen inte så mkt på det, om det inte vore för att folk ser så förfärade ut när de tittar på mina händer.
Citera
2006-08-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Ja som topic...

Stör mig egentligen inte så mkt på det, om det inte vore för att folk ser så förfärade ut när de tittar på mina händer.
Har precis samma problem, men jag biter så inihelvete på naglarna.
Har provar stoppåväx men det är ingen höjdare.
Smörjde in naglarna/nagelbanden med nagelstärkare och nagelbandskräm i en månads tid men det blev bara lite bättre..
Orkar inte hålla på hela tiden men jag vet vad du menar när folk tittar och påpekar.. jobbigt.
Du får gå med handskar hela tiden.
Jah har funderar på att köpa läkarhandskar och fylla med handkräm sen sova med dom på=)
Citera
2006-08-06, 22:47
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory
Jah har funderar på att köpa läkarhandskar och fylla med handkräm sen sova med dom på=)

inget ja skulle kunna göra, ligger gärna på händerna.
sen kan man fråga sej hur bra det är för huden, huden kan ju inte andas i vinylhandskar med kräm vilket i sej kan ge problem.

förövrigt finns såna handskar bl.a på clas ohlson 50 spänn för ett hundrapack om ja minns rätt och rätt hållbara är dom också.
passar finfint när man ska måla göra rent förgasare och dylikt.
Citera
2006-08-07, 00:43
Medlem
Någon som vet något annat medel än Stopp-å-väx för att slute bita på naglarna?
Citera
2006-08-07, 02:04
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory
.
Har faktiskt tunna vita bomullshandskar ibland när jag sover, glömde påpeka att jag har eksem också
Det blir faktiskt bättre, men ingen höjdare såhär i sommarvärmen
Citera
2006-08-07, 02:15
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Ja som topic...

Mina naglar är ganska fula och ojämna, spricker ibland även upp på längden.
Samtidigt har mina nagelband dragit sig tillbaka och vägrar återbildas.

Antar att detta naturligtvis har ett samband, men vad kan man göra åt det? Brukar smörja med lite mjukgörande ibland men det har bregränsad verkningsgrad.

Hoppa in på nån hälsokostaffär och be om råd? Nåt att smörja med kanske.
Alltid varit så? Fattas det nån mineral måhända?
Citera
2006-08-07, 02:22
Medlem
KalleXs avatar
Få i dig rikligt med C-vitamin.
De små problemen jag har med mina nagelband försvinner när jag dricker ett par glas apelsinjos om dagen.
Citera
2006-08-07, 04:00
Medlem
bjornebarns avatar
Här hittade jag lite på google (1 sekund)
Citat:
* Arbete som t.ex. rengöring, pappersarbete, matlagning, hantverk, tät handtvätt och trädgårdsarbete kan verka uttårkande på naglarna. Blir ens händer och naglar skrovliga och skrapade kan det vara en god idé att använda handskar eller en handcreme.
* Vid förkalkning är nageln hård och spröd.
* Kraftig nagelväxt kan vara ett tecken på psoriasis.
* Djupa räfflor och ränder på tvären av nageln visar avfalls- och giftämnesupphopningar eventuellt på grund av dålig matsmältning eller diverse brist på näringsämnen.
* Mycket bleka naglar tyder på blodbrist.
* Fördjupningar eller mindre hål i naglarna kan vittna om psoriasis eller skallighet.
* Blåaktiga naglar kan tyda på hjärt- och lungsjukdomar, då det förekommer syrebrist samt cirkulationsstörningar.
* Gulaktiga naglar tyder på gall- och leversjukdomar.
* Grönaktiga naglar tyder på inflammation i blodet eller organ.
* Vitfläckiga naglar kan vara ett tecken på skadade nagelband eller eller rot och /eller zinkbrist.
* Mörka områden vid nagelroten som växer kan vara ett tidigt tecken på hudcancer.
* Kloaktiga naglar som är tjocka och böjda kan tyda på kronisk sjukdom.
* Fårade och räfflade naglar kan ofta förekomma efter att man blivit utsatt för större chock. Sjukdomar, olyckor, skador och längre tids sträng diet kan minska kroppens näringsämnen, det som kan ses på naglarna.
* Bräckliga och knäckta naglar tyder vanligtvis på ämnesomsättningssjukdomar och/eller brist på mineraler och spårämnen.
* Glanslösa, platta eller skedformade och spröda naglar tyder på järnbrist.
* Sköra naglar som är "skedformade", saknar den ljusröda färgen under naglarna och eventuellt har längsgående räfflor kan bero på järn- eller blodbrist eller ett dåligt kretslopp.
* Sköra, klyvna och tunna naglar tyder på kalcium och/eller kiselbrist.
* Sköra, spaltade och tunna naglar kan uppstå p.g.a. vätske- och fettämnnesbrist, sträng diet eller junk food.
* Lösa och generellt dåliga naglar kan i sällsynta fall bero på en selénförgiftning.
* Stora vita fläckar tyder på obalanser i lever- eller blod.
* Färgförändringar, t.ex. ljusröd färg på toppen och vit vid nagelroten tyder på njurproblem eller problem i kretsloppet.

från http://www.vitaviva.com/sv/Health/He...tails.280.aspx
Citera
2006-08-07, 11:56
Medlem
Morbror_tucks avatar
Ni som biter på naglarnaen bästa (Kanske den enda?) metoden att sluta bita på naglarna är att ge fan i det, hur lockande det än är. Självdisciplin.

Då människor lyckas sluta med heroin , så ska ni nog lyckas sluta bita på naglarna.
Citera
2006-08-07, 16:28
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svimfärdig
Fattas det nån mineral måhända?
Det var lite det jag undrade över
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Här hittade jag lite på google (1 sekund)

från http://www.vitaviva.com/sv/Health/He...tails.280.aspx
Man tackar, det där var infomativt. Kiselbrist (tvärgående fåror i naglarna) skulle kunna vara en trolig anledning då iom att jag inte kan äta spannmål, kanske måste öka min dos ÖL
Citat:
Kisel i kosten
Om man bortser ifrån skinnet från kyckling innehåller animalier ganska lite kisel. Lämpliga källor är spannmål, framförallt fullkornsprodukter, samt öl.

Allmän näringsbrist kan jag nog säkert lida av också.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Få i dig rikligt med C-vitamin.
De små problemen jag har med mina nagelband försvinner när jag dricker ett par glas apelsinjos om dagen.

Blir nog att handla någon slags vitaminpiller och prova någon månad.
Citera
2008-02-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
Ni som biter på naglarnaen bästa (Kanske den enda?) metoden att sluta bita på naglarna är att ge fan i det, hur lockande det än är. Självdisciplin.

Jag lyckades ge upp nagelbitandet (gnagde dock mest på nagelbanden) för ganska många år sedan, enbart på viljestyrka. Det är svårt det där med självdisciplin, men har man fått nog så har man!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in