• 2
  • 3
2023-11-14, 14:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Var i samma sits för några år sen. Hade nån gammal som hade större fel, så den åkte ut.
Gick på loppis där de förekom en del elektronik och hittade en JVC som jag fick för 150:-, ingen värsting, men hade antiskak o div. finesser. Har man tur kan man finna riktiga klipp.
Köpte ny nål och drivband sen en putsning så såg den ut son ny... nästan.
Förstärkare och högtalare hade jag sparat, bara att plocka fram.

Intresset hade väcks nåt år tidigare när jag besökte en större loppis som hade väldigt många loppisbord med vinylskivor av bra kvalitet. Började köpa på mig även via nätet en del, som kompletterade det jag hade sen min ungdom.

Hade framme grejorna nåt år, spelade mycket i början men intresset svalnade. Det var väl så att man har hört skivorna, ca 500 st, så många gånger och inköpen blev mer sporadiska.
Nu står anläggningen i malpåse och väntar på nästa generation.
Jag försöker intala mig att jag kommer att använda den mycket, som förr (80,90-talet) men något realistiskt i mig säger att intresset kanske inte kommer att vara så långt och därför vill man ju inte lägga så mycket pengar.
På div loppisar går de säkert att hitta någon, men här där jag bor är de mest på somrarna. Och just nu har jag ingen lust att åka runt och leta.
Hade jag bott nära Stockholm eller annan storstad hade Blocket fungerat men utbudet här är mer begränsat.
Citera
2023-11-14, 16:08
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag försöker intala mig att jag kommer att använda den mycket, som förr (80,90-talet) men något realistiskt i mig säger att intresset kanske inte kommer att vara så långt och därför vill man ju inte lägga så mycket pengar.
På div loppisar går de säkert att hitta någon, men här där jag bor är de mest på somrarna. Och just nu har jag ingen lust att åka runt och leta.
Hade jag bott nära Stockholm eller annan storstad hade Blocket fungerat men utbudet här är mer begränsat.

Man kan ju oxå höra runt i bekantskapskretsen. En del slänger andra spar, för att men vet ju aldrig.
Senast redigerad av 53....so what 2023-11-14 kl. 16:10.
Citera
2023-11-14, 16:09
Medlem
53....so whats avatar
Intresset brukar komma i intervaller.
Från att i början varit musiknörd i 30 år, ramlar det på en sporadiskt numera, i alla fall när det gäller ren lyssning i bekväm stol och stängda ögon.
Senast redigerad av 53....so what 2023-11-14 kl. 16:26.
Citera
2023-11-15, 14:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Man kan ju oxå höra runt i bekantskapskretsen. En del slänger andra spar, för att men vet ju aldrig.
Jag har kollat runt och dom flesta är nöjda med Spotify i mobilen och har gjort sig av med allt vad skivspelare är både för CD och LP. Tyvärr.
Citat:
Intresset brukar komma i intervaller.
Från att i början varit musiknörd i 30 år, ramlar det på en sporadiskt numera, i alla fall när det gäller ren lyssning i bekväm stol och stängda ögon.
Jag har nog inte varit den som sitter och finlyssnar direkt men man har ju musik på väldigt ofta om de så är i bilen, garaget, köket, vid datorn osv.
Med en LP spelare tänker ja framför allt att det vore roligt att lyssna på sina gamla skivor. De kommer inte att bytas ut mot det enkla med Spotify men vid enstaka tillfällen bli lite mer "fin lyssnande" med äkta knaster
Hade jag varit mer finlyssnare hade jag lagt mer pengar på en skivspelare. Nu är jag realistisk och förstår att de kanske inte blir så jättemycket användande och därför vill jag hålla ner kostnaden.
Citera
2023-11-15, 14:39
Medlem
53....so whats avatar
Om du vill chansa så finns ju ett antal HiFi sidor som har en del.

https://hifitorget.se/visa_annons.ph...57f_190175.htm

Tradera finns ju en del.

https://www.tradera.com/category/170610
Senast redigerad av 53....so what 2023-11-15 kl. 14:46.
Citera
2023-11-15, 14:53
Medlem
53....so whats avatar
Problemet att ha anläggningen framme är platsbristen. Förr var ju stereon det som fick ta plats, men den tiden är ute. Ett musikrum kanske skulle funka.
Citera
2025-02-06, 17:24
Ärvde 200 kg shellack och vinyl.

Jag är intresserad av en skivspelare som klarar 33 45 78 med bluetooth.

Att byta nål är inga problem och det ska inte vara en Technics SL-1200 för den kostar 12,000.

Någon som vet nått?
Citera
2025-02-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonitorLizard
Ärvde 200 kg shellack och vinyl.

Jag är intresserad av en skivspelare som klarar 33 45 78 med bluetooth.

Att byta nål är inga problem och det ska inte vara en Technics SL-1200 för den kostar 12,000.

Någon som vet nått?

Kanske en Audio Technica AT-LP120XBT-USB?

Men om du vill få bättre svar så behöver du antagligen berätta lite mer om vad du vill få ut av spelaren. Ska du spela varje dag eller bara sporadiskt, ska det vara HIFI eller budget, vad är din budget osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in