• 1
  • 2
2023-10-31, 15:47
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har länge tänkt köpa en LP-spelare (eller vinyl spelare säger man kanske?) och nostalgilyssna lite på gamla blandade LP-skivor.
Jag vet inte hur länge intresset kommer att hålla i sig så jag vill betala så lite som möjligt. Inget värsting behövs men vill inte ha nåt skräp heller. Nåt som fungerar ok räcker bra.
Kanske någon spelare värd att ha koll på till Black Friday.
Jag har en Technics SU-V460 förstärkare och Pioneer HPM-100 högtalare (inköpta på slutet av 80-talet) som jag tänkt använda så skivspelaren ska fungera med det.

Vad har ni för tips?
Citera
2023-10-31, 15:50
I stort sett vad som helst duger. Köp inte det du själv tycker ser ut som skräp så kommer du nog klara dig.

Köper du begagnat får du en helt ok för under tusenlappen.
Citera
2023-10-31, 16:14
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I stort sett vad som helst duger. Köp inte det du själv tycker ser ut som skräp så kommer du nog klara dig.

Köper du begagnat får du en helt ok för under tusenlappen.
Jag har inte kollat så noga mer än på nätet, men vissa ser ut att kunna gå sönder på 10 min.
Begagnat är svårt då man inte bor i storstäder och kan åka och kolla/hämta, och dom jag sett som är lite billigare ser ofta ut att va lite väl gamla. Hade önskat nåt från samma tid som övriga grejerna, eller nyare.

Är de nåt man ska ha koll på om man köper nytt?
Citera
2023-10-31, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har inte kollat så noga mer än på nätet, men vissa ser ut att kunna gå sönder på 10 min.
Begagnat är svårt då man inte bor i storstäder och kan åka och kolla/hämta, och dom jag sett som är lite billigare ser ofta ut att va lite väl gamla. Hade önskat nåt från samma tid som övriga grejerna, eller nyare.

Är de nåt man ska ha koll på om man köper nytt?
Hur mycket hade du tänkt dig att den ska kosta?
Citera
2023-10-31, 16:20
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Hur mycket hade du tänkt dig att den ska kosta?
Ingen aning. Så lite som möjligt
Jag har ingen koll på om man behöver lägga 500kr, 3000kr eller mer. Men hellre 500-1000 än 3000 och uppåt
Förr hade jag en Technics SL1210 men dom verkar fortfarande va populära och ligga högt i pris så de får jag skippa
Citera
2023-10-31, 16:29
Citat:
Ingen aning. Så lite som möjligt
Jag har ingen koll på om man behöver lägga 500kr, 3000kr eller mer. Men hellre 500-1000 än 3000 och uppåt
Förr hade jag en Technics SL1210 men dom verkar fortfarande va populära och ligga högt i pris så de får jag skippa
Ska du köpa nytt tror jag det kan bli rätt svårt att hitta något vettigt under 2000, men har inte riktigt koll på den marknaden.

Sen, bara utifall du inte vet det så kan det vara bra att veta att alla förstärkare inte har phonoingång, och är det så behöver du antingen en spelare med inbyggt riaasteg eller köpa ett sådant separat. Kostar några hundralappar.

Och så är det väl i så fall två huvudtyper där du får bestämma dig vad du vill ha, och det är om du vill ha någon automatik eller lägga på nålen manuellt. Jag föredrar det senare.

Här är två som säkert duger åt dig. Under 3000 för båda. En med automatik där man lägger på skivan och trycker på en knapp.

https://www.hifiklubben.se/denon-dp-...spelare/dp29f/
https://www.hifiklubben.se/argon-aud...elare/argttbk/

En sak jag tycker är lite dryg med den sistnämnda är att den bara har tre ben, vilket kan göra den lite vinglig. Inget stort problem, men jag tyckte det var störande.
Citera
2023-10-31, 16:44
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ska du köpa nytt tror jag det kan bli rätt svårt att hitta något vettigt under 2000, men har inte riktigt koll på den marknaden.

Sen, bara utifall du inte vet det så kan det vara bra att veta att alla förstärkare inte har phonoingång, och är det så behöver du antingen en spelare med inbyggt riaasteg eller köpa ett sådant separat. Kostar några hundralappar.

Och så är det väl i så fall två huvudtyper där du får bestämma dig vad du vill ha, och det är om du vill ha någon automatik eller lägga på nålen manuellt. Jag föredrar det senare.

Här är två som säkert duger åt dig. Under 3000 för båda. En med automatik där man lägger på skivan och trycker på en knapp.

https://www.hifiklubben.se/denon-dp-...spelare/dp29f/
https://www.hifiklubben.se/argon-aud...elare/argttbk/

En sak jag tycker är lite dryg med den sistnämnda är att den bara har tre ben, vilket kan göra den lite vinglig. Inget stort problem, men jag tyckte det var störande.
Tack för dina tips.
Dom såg bra ut. Om jag köper ny väljer jag nog en automatisk, man börjar ju bli till äldre
Stadig vill man ju att den ska vara och svart är ju snyggast, om man ska ner på onödig detaljnivå.
Aragon du länkade va snyggast och mest tilltalande.

RIAA verkar ju bra. De hade ja inte koll på.
Men de funkar på både gamla och nya förstärkare?
Citera
2023-10-31, 16:50
Medlem
Citat:
Jag har länge tänkt köpa en LP-spelare (eller vinyl spelare säger man kanske?) och nostalgilyssna lite på gamla blandade LP-skivor.
Jag vet inte hur länge intresset kommer att hålla i sig så jag vill betala så lite som möjligt. Inget värsting behövs men vill inte ha nåt skräp heller. Nåt som fungerar ok räcker bra.
Kanske någon spelare värd att ha koll på till Black Friday.
Jag har en Technics SU-V460 förstärkare och Pioneer HPM-100 högtalare (inköpta på slutet av 80-talet) som jag tänkt använda så skivspelaren ska fungera med det.

Vad har ni för tips?

Med tanke på befintlig utrustnings ålder så köp något likvärdigt: https://www.referenceaudio.se/katego...e=0&show_all=0

Genomgångna kvalitetsgrejer.
Dual:en för 900kr vore lämplig.
Senast redigerad av Bryling 2023-10-31 kl. 16:58.
Citera
2023-10-31, 17:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Med tanke på befintlig utrustnings ålder så köp något likvärdigt: https://www.referenceaudio.se/katego...e=0&show_all=0

Genomgångna kvalitetsgrejer.
Tack för tipset.
Begagnat är ok, speciellt när dom gått igenom grejerna.
Ska kolla.
Citera
2023-10-31, 17:29
Medlem
Citat:
Tack för tipset.
Begagnat är ok, speciellt när dom gått igenom grejerna.
Ska kolla.

Om du inte känner till Reference Audio så kan jag berätta att det är en mycket väl ansedd butik för kvalitetshifi, så de säljer inte sånt som skadar deras rykte.

Dual var ett kvalitetsmärke för bl.a vinylspelare på sin tid så denna spelare, som är från 74-78, är en bra en. Det låga priset beror nog på det trasiga locket.
Citera
2023-10-31, 17:43
Medlem
Citat:
RIAA verkar ju bra. De hade ja inte koll på.
Men de funkar på både gamla och nya förstärkare?
Du behöver inte någon RIAA-förstärkare till din förstärkare. Om jag tittade på rätt bild :-)
Citat:
Det var ju nästan vad bara en vettig pick-up kostade en gång i tiden.
Citera
2023-10-31, 17:45
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Om du inte känner till Reference Audio så kan jag berätta att det är en mycket väl ansedd butik för kvalitetshifi, så de säljer inte sånt som skadar deras rykte.

Dual var ett kvalitetsmärke för bl.a vinylspelare på sin tid så denna spelare, som är från 74-78, är en bra en. Det låga priset beror nog på det trasiga locket.
Tack, jag hade varken koll på butiken eller märket på skivspelaren.
Den ser lite äldre ut än jag hoppats på men å andra sidan var priset bra.
Hur funkar de med tex stift eller rem om de behöver bytas efter ett tag på en begagnad spelare, går sånt att få tag på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in