2023-10-31, 15:46
Medlem
Hallå där,

Nu är dagen kommen, tillverkaren av den rakhyvel eller rakblad jag använt dom senaste åren har utgått från produktion. Jag har använt specifikt en från Lidl som hette Cien Men Shark 5 bladssystem, den va perfekt lagom vass så man fick en nära och slät rakning men skar inte upp små skavanker som ärrbildad hud eller födelsemärken osv. Har provat sån riktig rakkniv men dessa är alldeles för vassa. Samma sak med Gilette typ Mach 3 där mellanrummet mellan bladen skär upp 2 födelsemärken jag har uppe på hjässan. Jag är nog specifikt ute efter en flerbladshyvel med så lite rum som möjligt mellan bladen.

Utöver att jag nu söker en ny och i förhoppning att jag inte behöver prova 25 nya olika så skulle det va kul och höra vilka andra kör med och varför.

Ni som rakar skallen, vilken rakhyvel kör ni med?
Och varför kör ni med just den rakhyveln/rakbladen?
Senast redigerad av Splittad 2023-10-31 kl. 16:09.
Citera
2023-10-31, 16:01
Medlem
KingHisss avatar
Tycker Gilette mach 3 är bra för skalle.
Citera
2023-10-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Tycker Gilette mach 3 är bra för skalle.

Kan tänka mig att just den kommer va den absolut vanligaste, känner flera som kör på den men för skäggrakning. Riktigt tråkigt för min egen del att den inte funkar för mig, verkar billig och bra för dom flesta.
Citera
2023-10-31, 16:16
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splittad
Kan tänka mig att just den kommer va den absolut vanligaste, känner flera som kör på den men för skäggrakning. Riktigt tråkigt för min egen del att den inte funkar för mig, verkar billig och bra för dom flesta.

Tycker deras 5 bladiga Fusion är lite för vass o får skärsår då o då, den funkar bra för skägg dock. Rakar huvet typ var 5-6 dag efter bastu går ändå rätt smidigt med 3 bladiga.
Citera
2023-10-31, 16:49
Medlem
PubMixs avatar
Venus är den jag använder till skalpen, ja det är en ”kvinnohyvel” men den gör verkligen jobbet. Helt utan skärsår… den är ju framtaget för lite mer ”kuperad” hud, som smalben och sånt…
Citera
2023-10-31, 20:03
Medlem
Minimuchers avatar
Remington xr1500
Är så mycket smidigare än hyvel, och det bästa - den sliter inte på hårbottnen.

Körde hyvel tills jag hittade denna.
1,5 år och den är lika bra.
Glöm hyvel.

Citera
2023-11-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Venus är den jag använder till skalpen, ja det är en ”kvinnohyvel” men den gör verkligen jobbet. Helt utan skärsår… den är ju framtaget för lite mer ”kuperad” hud, som smalben och sånt…

Har inte tänkt på denna men nu när du säger det låter det väldigt logiskt. Tack för tipset, brukar se den på ÖoB faktiskt kanske blir att prova. Tur att man är överlag trygg i sin maskulinitet så att den är avsedd för kvinnor spelar mindre roll, bara den får jobbet gjort så bra som möjligt.
Citera
2023-11-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Remington xr1500
Är så mycket smidigare än hyvel, och det bästa - den sliter inte på hårbottnen.

Körde hyvel tills jag hittade denna.
1,5 år och den är lika bra.
Glöm hyvel.

Har inte vågat mig på trimmer än, det är inte som en epilator där hårstrået rycks ut? Det verkar väldigt smärtsamt. Blir det lika slät och fint som med hyvel? Såg den du länkade va 25% rabatt på också, riktigt nice! Tack för tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in