Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Känner du någon som jobbar där eller jobbar du där själv? Bor du i närheten, eller hur vet du detta?
Jag har jobbat åt honom så det jag skriver om är sådant som jag själv har sett, hört och upplevt. Det som står i utredningen från Falu tingsrätt är offentliga handlingar som alla kan få ut.
Rita (delägaren) var alltid snäll och glad. Upplevde henne som en väldigt rar kvinna. Men när hon var tillsammans med Habib blev hon mycket stelare och inte alls lika avslappnad som hon var när han inte var där. Jag upplevde att en väldigt stor del av personalen blev mer i "givakt" eller hur man nu ska uttrycka det i hans närvaro. När de gick tillsammans gick hon alltid snett bakom honom. Alla verkade mycket gladare när han inte är där.
Efter att ha läst utredningen från Falu tingsrätt kan jag se två saker som både Habib och Rita sade som inte stämmer. Jag har bevittnat och upplevt raka motsatsen. Habib sade att han aldrig kramas från sidan och om man inte kramar tillbaka kramas han inte mer, men det är fel. Mig kramade han från sidan utan att jag kramade tillbaka. En gång lade han till och med sin kind mot min kind samtidigt som han kramade. Väldigt obekväm situation, särskilt eftersom han gjorde det ett par dagar efter att ha skrikit på mig bland kunderna i butiken. Är väll inte olagligt men är ju konstigt att en arbetsgivare gör så. Vid ett annat tillfälle när jag stod på parkeringen efter stängning och skulle fråga honom en sak, då ställde han sig väldigt nära. Jag hade en sån där T-shirt med krage och knappar, den översta knappen var inte stängd så den delen särade han på lite. Troligtvis inte olagligt, finns inga vittnen eller annan teknisk bevisning så ord skulle ändå stå mot ord.
Rita påstod att Habib aldrig har betett sig olämpligt mot någon anställd, det stämmer inte. Jag har bevittnat ett tillfälle när han ringde hem till en kollega en lördag och skällde ut honom om saker man kan prata om på måndagen efter. Rita smög runt och tittade efter kunder. När jag tittade på henne såg hon alldeles tom ut, hon bara stirrade rakt ut i luften typ. Nästan som militärerna på film gör när de får kläderna kontrollerade. Samma där, ingen teknisk bevisning och ord kommer stå mot ord.
På den arbetsplatsen ska man lyda order och rätta sig efter mallen, inget annat. Störst går först.
Mycket skit har hänt på den arbetsplatsen som både är olagligt och moraliskt fel, men ingen vågar säga något med rädsla för att förlora jobbet. De som har lyft fram bristerna har inte fått jobba kvar. Finns många där som har jobbat åt honom mycket längre än mig, men jag tror inte att de någonsin kommer kliva fram och prata om vad de har fått uppleva.
Jag skulle kunna skriva betydligt mycket mer om vad som egentligen föregår på den arbetsplatsen, men med rädsla för att inte bli betrott eller att det ska börja snackas bakom min rygg vågar jag inte göra det. Jag är rädd att inte någon av mina tidigare kollegor skulle stå upp för mig om jag skulle göra det.