2025-09-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Åh fan! Men var det verkligen någon som trodde det skulle fungera? Butik långt upp i Sverige mitt i buschen... Sett recensioner från folk som varit där. Verkar inte gått något vidare. Folk har skrivit i stil med att det är skräp och andra sortering och mycket tomma ytor och ljudnivån där inne är hög. Inte imponerande och så vidare... Naturligtvis synd om personalen, men de kan hitta bättre arbetsplats. De öppnar nog inte igen... Till våren ligger området ute till försäljning...

Är det förresten någon som vet hur det gått efter alla anklagelser/händelser/domen?

Fallet har hamnat hos hovrätten. Det ska tas upp någon gång denna höst, troligtvis september.
Citera
2025-09-16, 16:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropa10
Fallet har hamnat hos hovrätten. Det ska tas upp någon gång denna höst, troligtvis september.

Aha, ok. Inte långt borta då. Då får vi vänta med spänning på vad det blir...
Citera
2025-09-24, 17:25
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Finns en artikel för prenumeranter publicerad igår... Någon som är prenumerant som kan dela med sig av vad det står?

https://www.dalademokraten.se/artike...ens-overgrepp/
Citera
2025-10-02, 18:38
Medlem
Citat:
Finns en artikel för prenumeranter publicerad igår... Någon som är prenumerant som kan dela med sig av vad det står?

https://www.dalademokraten.se/artike...ens-overgrepp/

Det stod att personalen sökte efter flyktvägar så fort de hörde honom. Står även att en av kvinnorna som anmälde var arg på sig själv som inte gick tidigare, men hon behövde jobbet så därför stannade hon. Först trodde hon inte att det var så farligt med hans kramar (vilket tydligen var många), det var inte förrän han började tafsa som hon reagerade på att det inte är rätt. Stod lite om vad hon har blivit utsatt för, men det kan man läsa om man begär ut förhandlingen som finns hos tingsrätten. Enligt mig stod det inte så jättemycket intressant. Men jag blev både arg och ledsen, och hoppas verkligen kvinnorna får den hjälp de behöver för att komma vidare från detta.

Hittade en annan artikel som var mer intressant. Den publicerades 1/10 i samma tidning. Där stod det att H:s advokat var hoppfull då de hade hittat ny bevisning som kan styrka att han var oskyldig. Bevisningen var schema som visar att kvinnorna inte jobbade då de påstod att ha jobbat. Klen bevisning kan jag tycka eftersom i en affär kan man ju jobba även om man inte ska göra det enligt schema. Plus att schemat går att ändra i efterhand så det ser ut som att man har varit ledig. Stod även att miljön kvinnorna har beskrivit att brotten har begåtts på, inte stämmer överens med hur det ser ut i verkligheten. Det kan jag inte kommentera då jag aldrig varit där.

Åklagaren var även han hoppfull, han tror att H kommer bli dömd. Men det beror på vad rätten anser (minns inte exakt vad det stod gällande detta). Men han tyckte han hade tillräckligt med bevis som borde leda till en fällande dom. Tydligen hade både H, åklagaren och minst en av de utsatta själva överklagat. Vet inte hur vanligt det är att en åklagare gör det. Borde ju endast göras om det finns mycket bevis för en fällande dom kan jag tycka.

Nu är alla förhandlingar klara i alla fall. Enligt hovrätten kommer domen om några veckor, så typ mitten på oktober. Jag hoppas han blir fälld och får sitta i fängelse många år.
Citera
2025-10-02, 20:17
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Det stod att personalen sökte efter flyktvägar så fort de hörde honom. Står även att en av kvinnorna som anmälde var arg på sig själv som inte gick tidigare, men hon behövde jobbet så därför stannade hon. Först trodde hon inte att det var så farligt med hans kramar (vilket tydligen var många), det var inte förrän han började tafsa som hon reagerade på att det inte är rätt. Stod lite om vad hon har blivit utsatt för, men det kan man läsa om man begär ut förhandlingen som finns hos tingsrätten. Enligt mig stod det inte så jättemycket intressant. Men jag blev både arg och ledsen, och hoppas verkligen kvinnorna får den hjälp de behöver för att komma vidare från detta.

Hittade en annan artikel som var mer intressant. Den publicerades 1/10 i samma tidning. Där stod det att H:s advokat var hoppfull då de hade hittat ny bevisning som kan styrka att han var oskyldig. Bevisningen var schema som visar att kvinnorna inte jobbade då de påstod att ha jobbat. Klen bevisning kan jag tycka eftersom i en affär kan man ju jobba även om man inte ska göra det enligt schema. Plus att schemat går att ändra i efterhand så det ser ut som att man har varit ledig. Stod även att miljön kvinnorna har beskrivit att brotten har begåtts på, inte stämmer överens med hur det ser ut i verkligheten. Det kan jag inte kommentera då jag aldrig varit där.

Åklagaren var även han hoppfull, han tror att H kommer bli dömd. Men det beror på vad rätten anser (minns inte exakt vad det stod gällande detta). Men han tyckte han hade tillräckligt med bevis som borde leda till en fällande dom. Tydligen hade både H, åklagaren och minst en av de utsatta själva överklagat. Vet inte hur vanligt det är att en åklagare gör det. Borde ju endast göras om det finns mycket bevis för en fällande dom kan jag tycka.

Nu är alla förhandlingar klara i alla fall. Enligt hovrätten kommer domen om några veckor, så typ mitten på oktober. Jag hoppas han blir fälld och får sitta i fängelse många år.

Ok, artikeln är förmodligen till stor del en upprepning av vad som tidigare kommit fram.

Eh, scheman är väl en dålig bevisning. De går ju att ändra oändligt många gånger och det är inte säkert det går att bevisa vilken version som gällde för den tidpunkten. Väldigt svag "bevisning" att komma med. Sen händer det ju även att personal får lov att byta dagar med varandra om man behöver och även att man får frågan från chefen om man kan jobba en dag som man egentligen skulle vara ledig. Så nej, scheman bevisar verkligen ingenting.

Angående miljön har jag aldrig heller varit där. Men det bevisar inte mycket det heller. Miljöer går att förändra.

Hoppas med att han blir fälld. Har för mig att yrkandet var på 1,5 år. Känns milt. Hoppas även verksamheten blir körd i botten när han sitter inne så han och hans kollega försvinner.
Citera
2025-10-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ok, artikeln är förmodligen till stor del en upprepning av vad som tidigare kommit fram.

Eh, scheman är väl en dålig bevisning. De går ju att ändra oändligt många gånger och det är inte säkert det går att bevisa vilken version som gällde för den tidpunkten. Väldigt svag "bevisning" att komma med. Sen händer det ju även att personal får lov att byta dagar med varandra om man behöver och även att man får frågan från chefen om man kan jobba en dag som man egentligen skulle vara ledig. Så nej, scheman bevisar verkligen ingenting.

Angående miljön har jag aldrig heller varit där. Men det bevisar inte mycket det heller. Miljöer går att förändra.

Hoppas med att han blir fälld. Har för mig att yrkandet var på 1,5 år. Känns milt. Hoppas även verksamheten blir körd i botten när han sitter inne så han och hans kollega försvinner.

Precis, i tingsrätten blev han dömd till 1,5 års fängelse, men den åklagaren ville ju ha 3 år. Därför överklagade även åklagaren, hen tyckte straffet blev för milt i tingsrätten. Vi får se vad hovrätten vill. Oavsett vad tycker jag han ska ha näringsförbud. Även om han inte har gjort sig skyldig till övergreppen (Vilket jag tror att han har), har han väldigt många gånger visat att han inte kan bedriva verksamhet med personal. En sådan som han ska inte kunna anställa folk enligt mig. Sälja prylar kan han väl få göra, men han får göra jobbet själv. Tror inte hans butiker blir så långvariga. Den i Dalarna är ju stängd över vintern=ingen inkomst. Har läst folks recensioner om den där butiken i Södermanland, där går det tydligen omkring en katt i butiken så kläderna är fulla med katthår. Flera har skrivit att de inte kommer gå tillbaka dit mer.

R kanske inte heller är så bra, men henne tycker jag mest synd om. Tydligen var H hennes första chef när hon kom till Sverige som ung vuxen. Gud vet vad han har gjort med henne.

Lite synd ändå att de som jobbar med fallet inte har grävt djupare. Kan ju finnas andra med liknande berättelser som kvinnorna nu har, men som inte vågat träda fram.
Citera
2025-10-03, 10:24
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Precis, i tingsrätten blev han dömd till 1,5 års fängelse, men den åklagaren ville ju ha 3 år. Därför överklagade även åklagaren, hen tyckte straffet blev för milt i tingsrätten. Vi får se vad hovrätten vill. Oavsett vad tycker jag han ska ha näringsförbud. Även om han inte har gjort sig skyldig till övergreppen (Vilket jag tror att han har), har han väldigt många gånger visat att han inte kan bedriva verksamhet med personal. En sådan som han ska inte kunna anställa folk enligt mig. Sälja prylar kan han väl få göra, men han får göra jobbet själv. Tror inte hans butiker blir så långvariga. Den i Dalarna är ju stängd över vintern=ingen inkomst. Har läst folks recensioner om den där butiken i Södermanland, där går det tydligen omkring en katt i butiken så kläderna är fulla med katthår. Flera har skrivit att de inte kommer gå tillbaka dit mer.

R kanske inte heller är så bra, men henne tycker jag mest synd om. Tydligen var H hennes första chef när hon kom till Sverige som ung vuxen. Gud vet vad han har gjort med henne.

Lite synd ändå att de som jobbar med fallet inte har grävt djupare. Kan ju finnas andra med liknande berättelser som kvinnorna nu har, men som inte vågat träda fram.

Vi får hoppas på bra mycket mer än de tidigare 1,5 åren i alla fall. Näringsförbud borde han haft för länge sen. Både med tanke på hur han behandlar personal och med tanke på hans tveksamma metoder att sälja varor. Finns mycket luft bakom kulisserna...

Ja det där med katten har jag också läst. Det var ju sååå noga med att hundar som gick själva, men i koppel, inte fick komma in i butiken. Men en katt som stryker runt som den vill bland kläder, andra varor och bland kunder och som ligger vid kassan går tydligen bra. Varför i hel-ete har dem katten i butiken och inte hemma? Förmodligen tycker de synd om katten som får gå ensam hela dagen annars. Men då ska man kanske inte ha djur... Djur hör i vilket fall inte hemma på en arbetsplats, i synnerhet inte där det rör sig mycket folk. De som skrivit dessa recensioner har ju rätt. Inte en tanke på allergiker eller att folk överlag vill komma hem med rena kläder och prylar utan katthår på...

R är väl lite småskum hon med. Men det vet man ju inte om det beror på henne själv eller om det är för att hon har H över huvudet... Han är ju den han är så att säga... Med tanke på alla år de jobbat tillsammans är hon säkert rätt påverkad av honom. Ibland har hon ju tagit egna beslut, ibland har hon fått skit för det... Oftast har hon väl inget att välja på... Det enda jag tycker är synd är att hon varit fast med H i alla år och aldrig verkat ha ett privatliv... Bara jobbet som gäller... Hon kommer bli ensam på äldre dar...

Om det hade grävts mer hade det troligtvis hittats rätt mycket. Både gällande övergrepp, närmanden och annat skumrask i företaget... Tänker fortfarande på alla tjejer som var en rätt kort tid och bara försvann... Vad hände egentligen med dem?
Citera
2025-10-06, 15:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nu är det färdigt! Han döms i hovrätten för ytterligare 2 fall av sexuellt ofredande. Han får 2 års fängelse och ska betala skadestånd på 400.000 kr.

"Det har varit fråga om brott vid upprepade tillfällen med närmast systematisk karaktär".

https://www.sverigesradio.se/artikel...faluforetagare

https://www.falukuriren.se/2025-10-0...fler-sexbrott/

Det var ju "bra" att straffet skärptes. Men ändå lite, snålt? Han dömdes ju dessutom för ytterligare 2 fall... Betyder det att hovrätten har tittat på anmälningar som tingsrätten lagt ner och bedömt som med svag bevisning eller har det kommit in fler anmälningar efteråt?
Citera
2025-10-06, 22:49
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Nu är det färdigt! Han döms i hovrätten för ytterligare 2 fall av sexuellt ofredande. Han får 2 års fängelse och ska betala skadestånd på 400.000 kr.

"Det har varit fråga om brott vid upprepade tillfällen med närmast systematisk karaktär".

https://www.sverigesradio.se/artikel...faluforetagare

https://www.falukuriren.se/2025-10-0...fler-sexbrott/

Det var ju "bra" att straffet skärptes. Men ändå lite, snålt? Han dömdes ju dessutom för ytterligare 2 fall... Betyder det att hovrätten har tittat på anmälningar som tingsrätten lagt ner och bedömt som med svag bevisning eller har det kommit in fler anmälningar efteråt?

Saxat från FK
”Samtliga sexuella ofredanden som XXX döms för är, mot bakgrund av parternas relation, i sig så allvarliga att de har ett straffvärde som ligger på fängelsenivå”, skriver hovrätten.

Hovrätten anser, likt åklagaren, att Faluföretagaren utnyttjat det faktum att kvinnorna varit rädda att förlora sina jobb om de sa ifrån eller berättade vad de varit med om.

”Det har även varit fråga om brott vid upprepade tillfällen med närmast systematisk karaktär”, menar hovrätten och avslutar:

”Mot den bakgrunden och då hovrätten dömer XXX för fler gärningar än vad tingsrätten har gjort är gärningarnas samlade straffvärde högre än vad tingsrätten har kommit fram till”.
Citera
2025-10-07, 09:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Som sagt bra med skärpt straff. Men det var ju inte så markant. 2 år istället för 1,5.... Då är han säkert ute efter 1-1,5 år. Han lär manipulera ett gott beteende och ett bättrat leverne. Under tiden driver R butiken i Sparreholm och på den korta tiden lär butiken klara sig så den finns kvar när H kommer ut...
Citera
2025-10-07, 10:50
Medlem
Citat:
Som sagt bra med skärpt straff. Men det var ju inte så markant. 2 år istället för 1,5.... Då är han säkert ute efter 1-1,5 år. Han lär manipulera ett gott beteende och ett bättrat leverne. Under tiden driver R butiken i Sparreholm och på den korta tiden lär butiken klara sig så den finns kvar när H kommer ut...

Jag är glad över att han fick fängelse och skadestånd, men tycker det är riktigt dåligt att han inte fick näringsförbud. Tyvärr finns ju risken att han kommer ut tidigare, men H verkar inte vara den typen som kan ta order och bli tillsagd. Har även hört att sexualförbrytare ligger väldigt lågt i kurs bland de andra intagna, så han har nog ingen trevlig vistelse framför sig. Men jag skrattar inombords åt att han själv överklagade till hovrätten med förhoppningen om lägre straff, och så får han ett högre istället.

Undrar vad R säger till de anställda i Sparreholm, de måste ju få veta. Butiken i Sågmyra tror jag inte kommer klara sig eftersom den redan är stängd, vem ska rekrytera när våren kommer? Knappast R på egen hand. Den personal han har kvar borde lämna sin arbetsplats fortast möjligt. Man ska inte jobba på en arbetsplats där arbetsgivaren sitter i fängelse. När kunderna får veta detta hoppas jag det blir folktomt i butiken, en sån typ ska inte stödjas på något sätt.

All eloge till de modiga kvinnorna i Dalarna som gjorde det som borde ha gjorts för många år sedan! Hoppas också att de andra utsatta, för fler tror jag det finns, nu kommer att kunna läka.
Citera
2025-10-07, 11:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Jag är glad över att han fick fängelse och skadestånd, men tycker det är riktigt dåligt att han inte fick näringsförbud. Tyvärr finns ju risken att han kommer ut tidigare, men H verkar inte vara den typen som kan ta order och bli tillsagd. Har även hört att sexualförbrytare ligger väldigt lågt i kurs bland de andra intagna, så han har nog ingen trevlig vistelse framför sig. Men jag skrattar inombords åt att han själv överklagade till hovrätten med förhoppningen om lägre straff, och så får han ett högre istället.

Undrar vad R säger till de anställda i Sparreholm, de måste ju få veta. Butiken i Sågmyra tror jag inte kommer klara sig eftersom den redan är stängd, vem ska rekrytera när våren kommer? Knappast R på egen hand. Den personal han har kvar borde lämna sin arbetsplats fortast möjligt. Man ska inte jobba på en arbetsplats där arbetsgivaren sitter i fängelse. När kunderna får veta detta hoppas jag det blir folktomt i butiken, en sån typ ska inte stödjas på något sätt.

All eloge till de modiga kvinnorna i Dalarna som gjorde det som borde ha gjorts för många år sedan! Hoppas också att de andra utsatta, för fler tror jag det finns, nu kommer att kunna läka.

Tror inte man brytt sig om att se till verksamhetens vara eller icke vara. Vilket egentligen är väldigt synd och sjukt med tanke på vad han gjort och risken finns att han fortsätter sitt sjuka beteende oavsett var han kommer vara verksam...

Ja, men eller hur! Överklaga i hopp om lägre eller inget straff och sen får han skärpt, fniss på den! Hoppas han får en riktigt otrevlig tid när han sitter inne och att han kommer må riktigt dåligt. Men tror inte han är den som påverkas på det sättet.

Ja, hoppas verkligen detta får mer spridning än vad det hittills fått. Många vet ju om det här, men fortfarande förvånansvärt många som inte vet. Konstigt i en så liten kommun... Vad R säger till de anställda vette tusan. Hon säger nog inget alls eller antyder bara att H kommer vara borta ett tag utan att ange anledning eller så förutsätter hon att alla redan vet och menar att de får arbeta det bästa de kan på egen hand.

De anställda borde verkligen lämna. Tyvärr tänker alla inte på det sättet utan bryr sig bara om att jobba och tjäna pengar. Vet inte hur många som jobbar där idag. Men de borde lämna och ingen borde söka jobb. Finns inga som jobbar kan R inte driva stället. Och kunder borde definitivt få veta. Grejen är att detta inte är spritt i riksmedia. Utan bara i lokala nyheter i Sörmland och Dalarna... Så kunder utifrån lär ju fortsätta komma eftersom de inget vet...

Butiken i Sågmyra kan de glömma att fortsätta driva. Stället har redan rätt dåliga omdömen och R kan inte vara på två ställen samtidigt och att anställa någon ansvarig för Sågmyra är det nog inte tal om. Att hålla stället stängt till H är ute igen och fortsätta driva det senare blir nog svårt. Det blir nog att klappa igen. R och en av de anställda som jag inte nämner vid namn blir nog de som får åka upp och stänga ner och slita med att transportera alla varor till Sparreholm såsmåningom.

Sänder också en tanke till alla utsatta, oavsett om de gjort sin röst hörda eller inte. Vi vet att ni finns där ute! Detta är ju något som kommer hänga med i resten av livet. Men hoppas det på något sätt ger en liten bit upprättelse och att alla berörda kan må lite bättre på något sätt ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in