2006-08-04, 16:38
Medlem
Sun Rulers avatar
Har ett personnamn en verklig betydelse?

I många kulturer och samhällen har namnet en viktig betydelse. Det är ofta av stor vikt för ursprungsbefolkningen, t.ex. navajoindianerna i Amerika. De bär ofta tre namn, ett formellt namn, ett namn som beskriver deras karaktärer och slutligen ett hemligt namn, som bara är känt för givaren och den som bär namnet. Ett namn ger också en vägledning till en persons ursprung. Heter en person Lu Chin förs tankarna osökt till Asien och även Kina.
1: Är ditt namn viktigt för dig?

2: Är ditt namns betydelse viktigt för dig?

3: Är ditt namns betydelse något du strävar efter, t.ex. om ditt namn betyder den tappre?

4: Hur resonerar du kring givande av ett namn till din avkomma. Har namnets betydelse någon innebörd för dig?
Citera
2006-08-04, 20:29
Medlem
1. Nej, inte direkt men man har ju vant sig vid det.

2. Nej.

3. Nej

4. Kanske skulle jag bry mig, kan tänka mig att jag skulle namge barnet med ett namn som hade en betydelse som jag upplevde som positiv. Löjligt egentligen, det är konstig hur mycket vi människor hänger upp oss kring såna saker.
Citera
2006-08-04, 21:03
Medlem
Klints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nej
Citat:
Nej
Citat:
3: Är ditt namns betydelse något du strävar efter, t.ex. om ditt namn betyder den tappre?
Nej
Citat:
4: Hur resonerar du kring givande av ett namn till din avkomma. Har namnets betydelse någon innebörd för dig?
Om jag får en son vill jag inte ge honom ett bög-namn (Sebastian, Jonathan), om jag får en dotter vill jag ej ge henne ett hor-namn (desireé, Jasmin, Gabby). Om det blir en transa döper jag henne/honom/det/den till Bengt . Blir det en blatte döper jag den till Mehab Rechrti!
Citera
2006-08-05, 12:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Inte direkt, dock är jag glad att namnet är Bibliskt.

Citat:
Nu har mitt namn ingen direkt betydelse men enligt Bibeln är att bra namn viktigare än guld, dvs. att man skall söka vishet och godhet föra rikedom.

Citat:
Nej, då mitt namn inte betyder något speciellt.

Citat:
Det har en väldigt viktig innebörd, välsignar Gud mig och min älskade med avkomma vill jag att mitt barn bär ett namn som vittnar om Guds välgärning. Funderar starkt på Elijah om det blir en kille och Miriam om det blir en tjej.
Citera
2010-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
[b]Har ett personnamn en verklig betydelse?

1. Ja, eftersom det låter trevligt är bibliskt

2. Ja

3. Jag lever väldigt tydligt efter vad mitt namn betyder. Undviker att säga det här eftersom jag planerar att hålla mig anonym dock.

Ifs så kan man säkert om man vill hitta en koppling till de flesta namn och en själv...
Citera
2010-05-22, 19:17
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

1. jag skulle inte byta ut det direkt, men annars nej
2. nej
3. ja men inte pga av att mitt namn betyder det.
4. njäo, i första hand måste det låta bra. sedan kanske man skulle kunna ge h*n ett mellan namn som har en mening vars innebörd jag känner är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in