2006-08-04, 16:38
Medlem
Sun Rulers avatar
Har ett personnamn en verklig betydelse?

I mnga kulturer och samhllen har namnet en viktig betydelse. Det r ofta av stor vikt fr ursprungsbefolkningen, t.ex. navajoindianerna i Amerika. De br ofta tre namn, ett formellt namn, ett namn som beskriver deras karaktrer och slutligen ett hemligt namn, som bara r knt fr givaren och den som br namnet. Ett namn ger ocks en vgledning till en persons ursprung. Heter en person Lu Chin frs tankarna oskt till Asien och ven Kina.
1: r ditt namn viktigt fr dig?

2: r ditt namns betydelse viktigt fr dig?

3: r ditt namns betydelse ngot du strvar efter, t.ex. om ditt namn betyder den tappre?

4: Hur resonerar du kring givande av ett namn till din avkomma. Har namnets betydelse ngon innebrd fr dig?
Citera
2006-08-04, 20:29
Medlem
1. Nej, inte direkt men man har ju vant sig vid det.

2. Nej.

3. Nej

4. Kanske skulle jag bry mig, kan tnka mig att jag skulle namge barnet med ett namn som hade en betydelse som jag upplevde som positiv. Ljligt egentligen, det r konstig hur mycket vi mnniskor hnger upp oss kring sna saker.
Citera
2006-08-04, 21:03
Medlem
Klints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nej
Citat:
Nej
Citat:
3: r ditt namns betydelse ngot du strvar efter, t.ex. om ditt namn betyder den tappre?
Nej
Citat:
4: Hur resonerar du kring givande av ett namn till din avkomma. Har namnets betydelse ngon innebrd fr dig?
Om jag fr en son vill jag inte ge honom ett bg-namn (Sebastian, Jonathan), om jag fr en dotter vill jag ej ge henne ett hor-namn (desire, Jasmin, Gabby). Om det blir en transa dper jag henne/honom/det/den till Bengt . Blir det en blatte dper jag den till Mehab Rechrti!
Citera
2006-08-05, 12:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Inte direkt, dock r jag glad att namnet r Bibliskt.

Citat:
Nu har mitt namn ingen direkt betydelse men enligt Bibeln r att bra namn viktigare n guld, dvs. att man skall ska vishet och godhet fra rikedom.

Citat:
Nej, d mitt namn inte betyder ngot speciellt.

Citat:
Det har en vldigt viktig innebrd, vlsignar Gud mig och min lskade med avkomma vill jag att mitt barn br ett namn som vittnar om Guds vlgrning. Funderar starkt p Elijah om det blir en kille och Miriam om det blir en tjej.
Citera
2010-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
[b]Har ett personnamn en verklig betydelse?

1. Ja, eftersom det lter trevligt r bibliskt

2. Ja

3. Jag lever vldigt tydligt efter vad mitt namn betyder. Undviker att sga det hr eftersom jag planerar att hlla mig anonym dock.

Ifs s kan man skert om man vill hitta en koppling till de flesta namn och en sjlv...
Citera
2010-05-22, 19:17
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

1. jag skulle inte byta ut det direkt, men annars nej
2. nej
3. ja men inte pga av att mitt namn betyder det.
4. njo, i frsta hand mste det lta bra. sedan kanske man skulle kunna ge h*n ett mellan namn som har en mening vars innebrd jag knner r viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in