Citat:

Ursprungligen postat av 
klock-freak

Hej Flashback. Jag skulle behöva lite juridsk expertis. Situationen är som följande:
Jag har precis fått ärva ett lägenhetshus från en släkting. Huset har 5 lägenheter varav 4 av dessa har hyrts ut på korttidskontrakt, airbnb m.m. I en av lägenheterna bor sedan länge en hyresgäst som har besittningsrätt. Hyresgästen är aldrig sen med hyror, orsakar inga störningar eller liknande. 
Mitt mål med huset nu är att omvandla det helt till ett nytt airbnb koncept, det går inte i dagsläget då jag behöver komma åt hyresgästens lägenhet också. 
Huset ägs av ett företag och inte privatperson.
Hur går jag tillväga för att få bort hyresgästen?
Svar om att jag borde föra en dialog med hyresgästen, köpa ut honom, erbjuda en annan lägenhet m.m undanbedes då detta redan har diskuterats utan framgång.
Tacksam för svar.
Mvh.

Har en släkting med hyresfasrighet, då diskuterades för några år sedan hur det skulle gås tillväga för att omvandla hyresfastigheten till enfamiljshus. 
Fick då svar av jurist att om fastigheten skulle byggas om i syfte att bli enfamiljshus kunde man på något vis upphäva besittningsrätten för hyresgästen. 
Kanske är det likadant om fastigheten ska omvandlas till annan verksamhet?