Citat:
Ursprungligen postat av
Prutten12
Javisst är det bättre att samla upp det.
Samtidigt måste man ta i problemet att i bla nya kläder finns just p-fas , kan man få bort det där så tillkommer det inte ännu mer i mark och vatten.
Brandsläckare samt brandkårens släckskum är väl ersatta numera så bara äldre släckare som har p-fas i sig
Sist jag gick heta arbeten, 2019 tror jag det var, var instruktören brandman och han sa att de KAN ibland använda PFAS eller PFOS vid släckinsats om de gör bedömningen att släckresultatet blir så pass mycket bättre med så mycket mindre vatten som sprider gifter från själva branden mindre.
Jag gick sedan en skogsbrandsbekämpningsutbildning, då sade instruktören en jävligt smart grej: Man tillsätter en flaska grönsåpa per vattentank, nästan lika bra släckresultat som de flourerande grejerna, men bara biologiskt nedbrytbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Det är ju PFAS i allting nuförtiden.
Skidvalla, tält, Gore-tex, dragkedjor, jackor, smörjmedel till mc-kedjor, teflonpannor.
Ja fy fan vad utbrett det är.
Någonting som är tragiskt är att sådana som mig, jag tar mig själv för en vanlig Svensson utan särskild utbildning men som hänger med lite grann i många ämnen, inte förstår hur mycket eller lite PFAS det är i saker. Jag har verkligen ingen aning om hur farligt det är.