2023-10-29, 17:24
Medlem
Citat:
PFAS är syntetiskt framställda ämnen som finns i allt från matförpackningar till hygienprodukter, en del av ämnena kan vara skadliga för både hälsa och miljö. Eftersom PFAS-ämnen är så svåra att bryta ned kallas de ibland för ”evighetskemikalier”. Dessa ämnen läcker ut från ett flertal produkter och kan kontaminera bland annat dricksvatten. De har även påträffats i bröstmjölk och det har tidigare varit svårt att hitta effektiva metoder för att avlägsna dem.

Citat:
PFAS-destruktionsenheten innehåller teknik som utvecklats vid University of Washington och Colorado School of Mines. Enheten använder ett väldigt högt tryck och höga temperaturer på upp till omkring 300 grader. Därefter tillsätter man lut, en ingrediens som bland annat finns i tvål för att skapa en frätande miljö. Detta ska sedan demontera PFAS-ämnena genom att bryta av föreningen i dess huvud, hacka upp dess ryggrad av kolmolekyler samt hugga av fluoridmolekylerna som löper längs ryggraden.

https://nyadagbladet.se/miljo/ny-teknik-rensar-bort-pfas-amnen/

Hur viktigt är denna teknik? Kommer den komma till Sverige? Borde det bli en EU lag att införa detta som en del av avloppsreningen?

Eftersom PFAS normalt inte bryts ner så är det väl revolutionerande att de nu hittat en teknik som kan ta bort detta från avloppsvatten som kretsloppet blir renare.

Finns det några bieffekter?
Citera
2023-10-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
https://nyadagbladet.se/miljo/ny-teknik-rensar-bort-pfas-amnen/

Hur viktigt är denna teknik? Kommer den komma till Sverige? Borde det bli en EU lag att införa detta som en del av avloppsreningen?

Eftersom PFAS normalt inte bryts ner så är det väl revolutionerande att de nu hittat en teknik som kan ta bort detta från avloppsvatten som kretsloppet blir renare.

Finns det några bieffekter?
Behövs nog ingen eu lag för det, alla vet att problemet finns och något system kommer användas för att rena bort det , frågan är när och hur bra det faktiskt fungerar.

Bieffekter, frågan är var man gör av restprodukten samt hur mycket energi som krävs för reningen.
Plocka bort saker ur vatten brukar inte vara problem, problemet är reaktionen efter samt vad man gör med allt oönskat man renar bort.
Citera
2023-10-29, 17:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det låter som en dyr och energikrävande process, så ägarna av avloppsreningsanläggningarna lär inte vilja installera tekniken utan att få bidrag från staten.

Jag tycker mig ha hört någonstans att det finns reningsanläggningar för färskvatten som sänker nivåerna till långt under gränsvärdet, även när man tar vatten från hårt kontaminerade täkter.
Citera
2023-10-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Behövs nog ingen eu lag för det, alla vet att problemet finns och något system kommer användas för att rena bort det , frågan är när och hur bra det faktiskt fungerar.

Bieffekter, frågan är var man gör av restprodukten samt hur mycket energi som krävs för reningen.
Plocka bort saker ur vatten brukar inte vara problem, problemet är reaktionen efter samt vad man gör med allt oönskat man renar bort.

Upphettning till 300 grader låter extremt energikrävande så jag antar att man bara kommer använda denna teknik om PFAS ämnenen i avloppsvattnet överstiger ett visst värde.
Citera
2023-10-29, 18:19
Medlem
Vad kostar det att hetta upp allt avloppsvatten som en stad genererar, till 300 grader?
Dessutom tillsätta lut o hålla på o gegga.
Detta är inget som kommer att genomföras utanför labbet.

Ja, det är klart man kan destruera PFAS. Allt kan destrueras. Bara att skicka in det i solen så är det puts väck sedan. men hur ekonomiskt försvarbart är det och är det ens möjligt?

Samma sak här. Man kan inte hetta upp allt avloppsvatten.
På Ryaverket, som tydligen är Nordens största reningsverk, får man in 4000 liter vatten...PER SEKUND. Regnar det ute så är siffran tydligen fyrdubbelt. dvs 16 000 liter vatten per sekund.
Hur skulle det gå till att värma upp 4000 liter vatten till 300 grader på en sekund?

Som det är idag hinner man inte rena allt vid kraftigt regn utan man släpper ut allt orenat rätt ut i Göta älv. Skall man då lägga till ytterligare reningsprocesser när man inte klarar av att rena det skit som skall renas idag?

Nej, detta är en fantasi som inte kommer slå in.
Citera
2023-10-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det låter som en dyr och energikrävande process, så ägarna av avloppsreningsanläggningarna lär inte vilja installera tekniken utan att få bidrag från staten.

Jag tycker mig ha hört någonstans att det finns reningsanläggningar för färskvatten som sänker nivåerna till långt under gränsvärdet, även när man tar vatten från hårt kontaminerade täkter.
Ja det finns lite olika som tar hand om problemet.
Men kvarstår fortfarande det stora problemet var man gör av p-fas som fastnat i filtret.
Elda upp det så sprids det igen, gräv ner det så har vi det i marken fast mer koncentrerat.
Citera
2023-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Upphettning till 300 grader låter extremt energikrävande så jag antar att man bara kommer använda denna teknik om PFAS ämnenen i avloppsvattnet överstiger ett visst värde.
Just den varianten kanske inte ens kommer användas här.
Men gränsvärdet blir lägre och lägre just för vilka skador det åstadkommer på människor.
Tror det är många som vill vara först ut med en bra anläggning som tar hand om det.
Den som löser det lär bli rik.
Citera
2023-10-29, 20:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ja det finns lite olika som tar hand om problemet.
Men kvarstår fortfarande det stora problemet var man gör av p-fas som fastnat i filtret.
Elda upp det så sprids det igen, gräv ner det så har vi det i marken fast mer koncentrerat.

Ja, det du nämner här är något jag är allt för obildad för att begripa mig på. Det måste hur som helst vara mindre energikrävande än det som 45Lokar ovanför dig exemplifierar.

Jag tänker mig att det måste vara bättre att fånga in kemikalierna i dricksvattenfilter och deponera dem tills någon smartskalle kommer på en slutgiltig lösning på problemet än att folk ska dricka dem.

Varje molekyl av skiten som samlas in, hur liten andel av den totala mängden det än är, är bättre än ingenting.
Citera
2023-10-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ja, det du nämner här är något jag är allt för obildad för att begripa mig på. Det måste hur som helst vara mindre energikrävande än det som 45Lokar ovanför dig exemplifierar.

Jag tänker mig att det måste vara bättre att fånga in kemikalierna i dricksvattenfilter och deponera dem tills någon smartskalle kommer på en slutgiltig lösning på problemet än att folk ska dricka dem.

Varje molekyl av skiten som samlas in, hur liten andel av den totala mängden det än är, är bättre än ingenting.
Javisst är det bättre att samla upp det.
Samtidigt måste man ta i problemet att i bla nya kläder finns just p-fas , kan man få bort det där så tillkommer det inte ännu mer i mark och vatten.
Brandsläckare samt brandkårens släckskum är väl ersatta numera så bara äldre släckare som har p-fas i sig
Citera
2023-10-29, 22:29
Medlem
Citat:
Samtidigt måste man ta i problemet att i bla nya kläder finns just p-fas , kan man få bort det där så tillkommer det inte ännu mer i mark och vatten.
Brandsläckare samt brandkårens släckskum är väl ersatta numera så bara äldre släckare som har p-fas i sig

Det är ju PFAS i allting nuförtiden.
Skidvalla, tält, Gore-tex, dragkedjor, jackor, smörjmedel till mc-kedjor, teflonpannor.
Ja fy fan vad utbrett det är.
Citera
2023-10-30, 06:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Sist jag gick heta arbeten, 2019 tror jag det var, var instruktören brandman och han sa att de KAN ibland använda PFAS eller PFOS vid släckinsats om de gör bedömningen att släckresultatet blir så pass mycket bättre med så mycket mindre vatten som sprider gifter från själva branden mindre.

Jag gick sedan en skogsbrandsbekämpningsutbildning, då sade instruktören en jävligt smart grej: Man tillsätter en flaska grönsåpa per vattentank, nästan lika bra släckresultat som de flourerande grejerna, men bara biologiskt nedbrytbart.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är ju PFAS i allting nuförtiden.
Skidvalla, tält, Gore-tex, dragkedjor, jackor, smörjmedel till mc-kedjor, teflonpannor.
Ja fy fan vad utbrett det är.

Någonting som är tragiskt är att sådana som mig, jag tar mig själv för en vanlig Svensson utan särskild utbildning men som hänger med lite grann i många ämnen, inte förstår hur mycket eller lite PFAS det är i saker. Jag har verkligen ingen aning om hur farligt det är.
Citera
2023-11-07, 21:12
Medlem
Citat:
Sist jag gick heta arbeten, 2019 tror jag det var, var instruktören brandman och han sa att de KAN ibland använda PFAS eller PFOS vid släckinsats om de gör bedömningen att släckresultatet blir så pass mycket bättre med så mycket mindre vatten som sprider gifter från själva branden mindre.

Jag gick sedan en skogsbrandsbekämpningsutbildning, då sade instruktören en jävligt smart grej: Man tillsätter en flaska grönsåpa per vattentank, nästan lika bra släckresultat som de flourerande grejerna, men bara biologiskt nedbrytbart.
Det var ju intressant med grönsåpan.
Hade ingen aning.
Men märkligt man inte använder det idag, men det görs kanske hos brandkår osv .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in