2023-10-29, 18:24
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag vill i detta sammanhang rekommendera TS att torka sig i stjärten ett par gånger dagligen med baby-servetter. Finns för billigt pris på Hemköp och Willys.
Exakt. Mycket bra förslag.

Och TS, var noggrann. Du skriver att klådan liksom sitter innanför ringen. Använd ett finger för att liksom torka insidan av sphinctern/fisringen med våtservetten. Det är ofta där analsprickor gömmer sig och en bajspartikel i en sådan spricka kan orsaka klåda och sveda.
Citera
2023-10-29, 18:32
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Det är omöjligt, blir nog läkarbesök.
Eftersom du gått med besväret så länge är det nog bra om du får det undersökt.

Det görs på vårdcentralen med ett litet rektoskop och det tar inte mer än några minuter. Man laxerar sig med Microlax 1-2 gånger innan man går dit och sedan får man ligga på sidan med en handduk eller liknande över underkroppen. Inget att oroa sig över. Det är inte pinsamt och det gör inte ont även om det kan kännas lite olustigt när luften pumpas in för att läkaren ska se ordentligt.
Citera
2023-10-29, 18:35
Medlem
Core.s avatar
Har haft samma sak periodvis sedan tonåren. I mitt fall handlar det om sprickor, lär det spricker/läker hela tiden blir det klåda av helvete.

Så länge jag gör rent noga, utan att skrubba men hårt papper som gör att det spricker igen, så klarar jag mig
Citera
2023-10-29, 18:40
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag misstänker en allergisk reaktion. Området vid ändtarmsöppningen reagerar på något i avföringen. Det kan vara rester av något läkemedel som du proppar i dig. Reaktionen kan också uppstå pga för lågt ph-värde. I klartext, bajset är surt som fan, känsliga partier vid analöppningen reagerar på den sura sörjan som passerar. Sluta rök, kröka, vräka i dig kaffe och bullar samt massa godis så får du upp ph-värdet och klådan ger med sig.

Inte bara att det kan vara en allergisk reaktion, starka kryddor i maten kan också påverka med smärta kring ändtarmsöppningen.

Kryddstark mat med olika sorters chilli eller andra starka kryddor kan ge smärta.
Citera
2023-10-29, 19:13
Medlem
PositivPessimists avatar
Jag hade samma problem, fick en hemorrojd efter styrkelyft för några år sedan, den läkte men antagligen fanns det kvar en liten ficka som orsakade kliande när toapapper inte kom åt. Det gick över efter en resa till japan eftersom deras toaletter är hygieniska och spolar rent med vatten som standard.
När jag kom hem köpte jag en tvättställsdusch från jula för 300kr till toan och problemen har inte återkommit. Kanske jobbigare om ditt problem är på insidan, men det kan vara värt ett försök och så är det skönt att slippa slafsa med papper.
Citera
2023-10-29, 19:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Inte bara att det kan vara en allergisk reaktion, starka kryddor i maten kan också påverka med smärta kring ändtarmsöppningen.

Kryddstark mat med olika sorters chilli eller andra starka kryddor kan ge smärta.
Nja, eftersom problemen funnits i fem år är det mindre troligt. Brukar patienten proppa i sig starka chilifrukter varje dag har han sannolikt för länge sen förstått sambandet. Mycket stark föda brukar dessutom ge en brännande smärta, inte i första hand klåda. Klådan är typisk vid allergier och överkänslighet mot kemiska substanser.
Citera
2023-10-29, 19:46
Medlem
Otroligt viktigt och duscha efter du bajsat. Vätska från bajs som inte går bort med toalettpapper skapar eksem och klåda. Kör lite miniderm efter om du är torr. Toaletterna vi använder borde fasas ut med storm men fastighetsägarna är för fattiga. Japans lösning är en bra lösning.
Citera
2023-10-29, 20:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Otroligt viktigt och duscha efter du bajsat. Vätska från bajs som inte går bort med toalettpapper skapar eksem och klåda. Kör lite miniderm efter om du är torr. Toaletterna vi använder borde fasas ut med storm men fastighetsägarna är för fattiga. Japans lösning är en bra lösning.
Men detta sker ju inne i kroppen, alltså innanför analöppningen. Man ska inte vaska med vatten i kroppens innandöme. Att tillföra vatten på insidan riskerar tvärtom att ställa till andra olägenheter.
Detta handlar inte om bakterier i det högst naturliga bajset, utan troligtvis om någon yttre, onaturlig beståndsdel i avföringen som ger en allergisk reaktion alternativt ett för lågt ph-värde orsakat av kosten. Hemorrojd är tänkbar, borde dock inte ge precis samma symtom i många år. Det brukar bli värre, sen bättre, sen försvinna, därefter komma tillbaka etc.
Citera
2023-10-29, 20:56
Medlem
crisscrosss avatar
9 gånger av 10 är det svamp. Samma som ger fotsvamp och svamp mellan benen. Använd nån kräm eller puder mot fotsvamp så ska du se att det försvinner på en vecka eller två...
Citera
2023-10-29, 21:20
Medlem
Necriss avatar
Anaalsprickor kliar inte..... de gör otroligt ont och blöder när du skiter. Är det analsprickor så hade du aldrig kört in ett finger frivilligt. Hur har du haft detta i fem år och vet så lite?
Citera
2023-10-29, 21:27
Medlem
Troligtvis analspricka och ej hemorrojder.

Gör nu detta: blanda ovixan salva med locobase fet kräm 50/50 och applicera. Ovixan kan vara receptbelagd.

Hör av dig om 4 veckor och tacka mig.
Citera
2023-10-29, 21:30
Medlem
Dricker du mycket energidryck, eller pwo? Mycket koffein kan orsaka klåda. Ta ett uppehåll på ett par dagar så kommer det ge med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in