2023-10-29, 16:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Dränk in en bomullstuss i Ionsilver och stoppa in. Vet att det avhjälpt många analproblem. Jag har själv aldrig provat dock. Men använder Ionsilver till andra saker, såsom sår.
Citera
2023-10-29, 16:30
Medlem
menbrydigejs avatar
Låter som springmask
Citera
2023-10-29, 16:31
Medlem
menbrydigejs avatar
Har du inte besökt läkare? Efter så lång tid av dessa besvär?
Om du skäms eller inte vill köra IRL möte med läkare via någon app eller så.
Du kan ju inte gå runt och testa en massa olika grejer där nere... Sök vård.
Citera
2023-10-29, 17:02
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babiankladd
Hej,

Har haft kliande anus efter toalettbesök i flera års tid nu, säkert 5 år. Detta hände efter att jag spände mig i bäckenbotten länge som en reaktion på stress, vissa spänner axlarna och får värk, jag spände bäckenbotten.

I vilket fall som helst kliar det efter varje toalettbesök och jag har testat alla sorts krämer för anala besvär inkl Scheriproct stolpiller och salva, Xyloproct, naturkrämer, äter en välbalanserad kost med mycket frukt och grönt samt dricker mycket vatten varje dag. Ingenting lindrar. Klådan sitter alltid lite längre upp så att säga så jag är tvungen att sätta in fingret med kräm efter toalettbesök nästan varje dag för att få lindring. Jag är osäker om det är inre hemorrojder eller om det är en spricka, men faktum är att ingenting hjälper, bara temporärt.

Jag undrar om det finns någonting som jag inte har testat som kan ta bort dessa besvär för gott?

Mvh
Skriv alla symptomen på chatgpt och se om något du inte kollat förut dyker upp
Citera
2023-10-29, 17:05
Medlem
Testa ha upp lite matolja gärna olivolja
Så skall du se att kliandet upphör
Citera
2023-10-29, 17:45
Varannan svensk har analklåda (jag sysslar inte med källhänvisningar) så det är väldigt vanligt. Det är sällan springmask, även om det är det som alltid nämns först i sådana här trådar. Det är extremt mycket vanligare med svett/rövsmör och/eller slarvig torkning efter avföring. Bajspartiklar som ligger mot huden irriterar och skapar klåda och sveda. Fistlar är också vanligt, framförallt för den som har oregelbunden mage.

Springmask är inget TS behöver oroa sig för och att springa till läkare behövs inte heller om man inte är hypokondriker. Torka noggrannare, tvätta röven dagligen och ät mer fibrer så ska du se att det blir bättre.
Citera
2023-10-29, 17:55
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Varannan svensk har analklåda (jag sysslar inte med källhänvisningar) så det är väldigt vanligt. Det är sällan springmask, även om det är det som alltid nämns först i sådana här trådar. Det är extremt mycket vanligare med svett/rövsmör och/eller slarvig torkning efter avföring. Bajspartiklar som ligger mot huden irriterar och skapar klåda och sveda. Fistlar är också vanligt, framförallt för den som har oregelbunden mage.

Springmask är inget TS behöver oroa sig för och att springa till läkare behövs inte heller om man inte är hypokondriker. Torka noggrannare, tvätta röven dagligen och ät mer fibrer så ska du se att det blir bättre.
Jag vill i detta sammanhang rekommendera TS att torka sig i stjärten ett par gånger dagligen med baby-servetter. Finns för billigt pris på Hemköp och Willys.
Citera
2023-10-29, 18:07
Medlem
Månsans avatar
Jag misstänker en allergisk reaktion. Området vid ändtarmsöppningen reagerar på något i avföringen. Det kan vara rester av något läkemedel som du proppar i dig. Reaktionen kan också uppstå pga för lågt ph-värde. I klartext, bajset är surt som fan, känsliga partier vid analöppningen reagerar på den sura sörjan som passerar. Sluta rök, kröka, vräka i dig kaffe och bullar samt massa godis så får du upp ph-värdet och klådan ger med sig.
Citera
2023-10-29, 18:11
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Hej,

Har haft kliande anus efter toalettbesök i flera års tid nu, säkert 5 år. Detta hände efter att jag spände mig i bäckenbotten länge som en reaktion på stress, vissa spänner axlarna och får värk, jag spände bäckenbotten.

I vilket fall som helst kliar det efter varje toalettbesök och jag har testat alla sorts krämer för anala besvär inkl Scheriproct stolpiller och salva, Xyloproct, naturkrämer, äter en välbalanserad kost med mycket frukt och grönt samt dricker mycket vatten varje dag. Ingenting lindrar. Klådan sitter alltid lite längre upp så att säga så jag är tvungen att sätta in fingret med kräm efter toalettbesök nästan varje dag för att få lindring. Jag är osäker om det är inre hemorrojder eller om det är en spricka, men faktum är att ingenting hjälper, bara temporärt.

Jag undrar om det finns någonting som jag inte har testat som kan ta bort dessa besvär för gott?

Mvh

Det kan vara stjärtfluss. Det kräver antibiotika.
Citera
2023-10-29, 18:12
Medlem
Någon tidigare i tråden var inne på problem med leder, jag tror också på det (leder/nervsystemet/muskler i en stressad kropp blir givetvis påverkade) - testa att gå till en naprapat. En patient gick för back/ryggbesvär och blev av med sin diarré, naprapaten visste inte att patient ens hade problem med magen utan fick veta detta under återbesöket. Precis som i ditt fall rörde det sig om år av problem där inget annat hade hjälpt.

Med det sagt, läkarbesök för att utesluta annat skit (höhö) är viktigt! Men sluta för snälle nån smörja med krämerna, har de inte fungerat under dessa fem år tror jag inte att de kommer göra underverk de kommande fem heller.
Citera
2023-10-29, 18:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Namn på tabletten?

Ett tips tvätta med vatten torka och smörj med Inotyolsalva. Kan vara irritation pga trög mage och Inotyol är en fet salva som i så fall kan lindra. Gör om proceduren vid toabesök. Om det är irritation eller små sprickor brukar det läka rätt fort några dagar
Det kan också vara hemorrojder. Kliar också.

Använd aldrig parfymerads produkter på såna ställen det kan förvärra besvären
Senast redigerad av Stina-Lina 2023-10-29 kl. 18:31. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-29, 18:23
Medlem
Enligt utbildning jag går där vi ser blodet i mikroskop kan ett "tätt" ihopklibbat blod ge symtomen klåda i anus särskilt efter en varm dusch.
Grundtips:
Drick mer vätska.
Nästa tips:
Ta högeffektiv omega 3
https://www.herbpharma.se/heart-mix

Det häver inflammation och får isär blodkropparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in