• 1
  • 2
2023-10-30, 20:57
Medlem
TomThumbs avatar
Jag är väldigt negativt inställd inför året 2024. Tror även de flesta investerare är det också. Problemet med detta är att börsen oftast går i exakt motsatt riktning mor hur folk är positionerade. Så på nåt sjukt vis tror jag att vi kan ha sett det värsta, men det jag saknat i denna nedgång på marknaden är det riktiga "sköljet" alltså när alla bara kapitulerar och tror att världen ska gå under. Det borde komma en sådan fas innan vi är färdiga?

Kanske stiltje/fortsatt pyspunka på börsen 6-mån framåt. Sedan breda uppsägningar, arbetslöshet, uppgivenhet, misär. Och medan vi är upptagna med att gråta oss till sömns över vår dåliga ekonomi så börjar börsen sin försiktiga vandring norrut och sedan 2025-2026 så är detta ett minne blott och vi lever i en mer sansad ekonomi. Önskar verkligen att jag visste!
Citera
2023-10-30, 21:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ingen kris är ju den andra lik, men skulle 2022 och 2023 "följa mönstret" från Finanskrisen, skulle 2024 bli ett bra börsår, trots en sur arbetsmarknad. (Alltså att 2022 = 2007, 2023 = 2008 och 2024 = 2009.) Nu går det ju inte riktigt att dra sådana paralleller (äpplen och päron, ni vet), men det är mest bara för att illustrera vad jag far efter.
Tittar man på räntekurvorna är snarare 2023=2007, o.s.v.

1970-talet kan vara ett bättre årtionde att jämföra med.

Knäckfrågan är vilken eller vilka reala flaskhalsar inflationen 21-22 berodde på och om det finns kvar några av dessa fortfarande, t.ex. energi.
Citera
2023-10-30, 22:07
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Skrev ur en "Flashback-kontext". Sett till värderingarna och rådande marknadesläge, är det fortfarande dyrt ja.

Har du själv några stalltips på i din mening översålda bolag givet dagsläget och framtidsutsikterna från 2024 och framåt, eller är allt doom 'n gloom i kikaren?
Byggbranschen har haft det tungt nu med höjda räntor. Vid lågkonjunkturer brukar staten dra igång infrastrukturprojekt för att få igång ekonomin. Har själv köpt en del Skanska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in