2023-11-04, 14:35
Medlem
Låter mer rimligt att Israel terrorbombar lite på måfå för att skrämma gazabor att fly, vad har dom att förlora? USA, Nato backar dom, inget arabstat vågar utmana.
Citera
2023-11-04, 14:39
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Nu varnar IDF igen så råttorna kan evakuera söderut. Kom inte och gråt om de stannar trots varningar långt innan bomberna kommer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...4e24876bc30cd6
Israels militär skriver på X att de kommer att tillåta trafik att röra sig söderut på Salah Al Deen-vägen, den stora väg som går rakt igenom Gaza, mellan klockan 13.00 och 16.00 idag lokal tid.

Detta för att ytterligare tömma norra Gaza, där striderna är som värst, ytterligare.

"Om du bryr dig om dig själv och dina nära och kära, bege dig söderut enligt våra instruktioner. Var säker på att Hamas ledare redan sett till att skydda sig själva", skriver militären.
Citera
2023-11-04, 14:44
Medlem
Hur mycket muslimer än kör sina desinformations kampanjer på diverse sociala medior och forum, hur mycket de än gråter och bölar om att juden är dum och juden har gjort si och juden har gjort så, hur mycket man än ältar 1947, hur mycket muslimerna än hävdar att juden har mobbats genom tiderna, hur mycket man än hävdar att juden har dödat islamister sedan 1947. Så påverkar inte dessa hundratals timmar av skrift folket nere i Gaza, när någon skriver något nedvärderande till mig eller om mig så ler jag bara, och får ännu mer förståelse varför muslimer är i konflikt precis överallt de kommer.

Dessutom som grädde på moset så kvarstår ju ett faktum:

Juden ÄR och bombar skiten ur Gaza i skrivande stund, och kommer så att göra månader framöver, många fler kommer att dö tills Hamas lämnas över av palestinier som inte står bakom Hamas, Hamas ger upp eller utrotas av Israel, sedan är jag relativt övertygad om att Västbanken står på tur.
Citera
2023-11-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Men Palestinier födda i Sverige, Tyskland och Danmark har den rätten?

Fakta är och det svider förmodligen för dig att det senaste oberoende staten i de Palestinska området var det Ottomanska riket - dagens Turkiet - och efter attNF förvaltat området genom britterna 1918-148 var det meningen att två stater skulle bildas sida vid sidasom båda har historiska band till området. Israelerna/judarna accepterade detta men det gjorde inte Palestinierna/Muslimerna.

Därför har vi det som vi har idag.

Om du hänger upp dig på formella statsbildningar så skapades den palestiska staten 1988 och är äldre än Ukriana.
Senast redigerad av larsjohansson 2023-11-04 kl. 15:38.
Citera
2023-11-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Just med den utgångspunkten är det väldigt märkligt att göra vissa av de insatser IDF gör.

Jag räknar till minst tre-fyra ”fuck you” till Biden från Israel de senaste dygnen. Det kanske inte är avsett så men det är så det kommer landa.

Biden är hårt trängd av både demokrater i kongressen och opinion i tillägg till västallierade. Demokrater i kongressen har efter bombningarna av flyktingläger initierat en process för att få stopp för ALLT stöd till Israel i enlighet med Leahy Act.

Att i det läget klippa till en ambulans med en robot för att komma åt vad som uppges vara en terrorist utan att kunna bevisa att det fanns en terrorist där är ett exempel på en spektakulär oförmåga att göra en rimlig cost-benefit-vägning.

Min bild av de sparsamma uttalandena från Israel är inte att detta var någon förberedd operation för att komma åt ett mål utan ett plötsligt uppdykande mål som man klippte till lika plötsligt.

”An IDF aircraft struck an ambulance that was identified by forces as being used by a Hamas terrorist cell in close proximity to their position in the battle zone”

Troligen har Israel hela tiden flyg standby i luften. Så när man har ett identifierat ett viktigt mål så är robot/bomb mot målet. Frågan är på vilken nivå beslutet tas för att attackera och vilka "bevis" man behöver.

Innan 7:e så krävdes det säkert mer för att fyra av en robot mot ett mål. Israel har sänkt gränserna. Det innebär också säkert att vad som anses godtagbara indirekta skador har höjts, dvs fler civila kan stryka med när Israel neutraliserar ett mål.
Citera
2023-11-04, 15:20
Medlem
Israel kan aldrig bli av med hamas.
Dom klär sig bara i civila kläder och blandar sig med övriga palestinier.
Citera
2023-11-04, 15:28
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Troligen har Israel hela tiden flyg standby i luften. Så när man har ett identifierat ett viktigt mål så är robot/bomb mot målet. Frågan är på vilken nivå beslutet tas för att attackera och vilka "bevis" man behöver.

Innan 7:e så krävdes det säkert mer för att fyra av en robot mot ett mål. Israel har sänkt gränserna. Det innebär också säkert att vad som anses godtagbara indirekta skador har höjts, dvs fler civila kan stryka med när Israel neutraliserar ett mål.

Ja så är det nog. Jag är övertygad om att IDF inte är har som mål att döda civila och att slå ut mål som normalt är skyddade av folkrätten, man bara skiter lite i om det blir följden just nu. Militärt logiskt, folkrättsligt tveksamt (milt uttryckt), diplomatiskt katastrofalt.

Det kommer bli intressant att se hur Bidens politik gentemot Israel utvecklas den närmaste tiden. Jag skulle tro det kommer bli en del ”uppriktiga samtal”.
Citera
2023-11-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja så är det nog. Jag är övertygad om att IDF inte är har som mål att döda civila och att slå ut mål som normalt är skyddade av folkrätten, man bara skiter lite i om det blir följden just nu. Militärt logiskt, folkrättsligt tveksamt (milt uttryckt), diplomatiskt katastrofalt.

Det kommer bli intressant att se hur Bidens politik gentemot Israel utvecklas den närmaste tiden. Jag skulle tro det kommer bli en del ”uppriktiga samtal”.

Biden är en marionett som inte har något att säga till om mot judarna han är deras bitch. Det skulle vara som en tax skulle skälla på sin ägare.
Citera
2023-11-04, 15:39
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusevski
vågar du inte resa till iran med dom där och kallar mig feg

Det du säger stämmer inte, Iran har enav dm starkaste underrättelsetjänsterna i världen.

Som västerlänning går det självklart inte att resa till Iran i nuläget. Du blir fängslad direkt. Det sitter en svensk i fängelse där som besökte landet som turist sedan i somrars. Det är inte feghet, det är självbevarelsedrift. Vill man turista i ett land ska man inte behöv känna sig nervös att bli tillfångatagen när som helst utan att ha gjort något. Förtar poängen och glädjen med att resa
Citera
2023-11-04, 15:41
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Hur mycket muslimer än kör sina desinformations kampanjer på diverse sociala medior och forum, hur mycket de än gråter och bölar om att juden är dum och juden har gjort si och juden har gjort så, hur mycket man än ältar 1947, hur mycket muslimerna än hävdar att juden har mobbats genom tiderna, hur mycket man än hävdar att juden har dödat islamister sedan 1947. Så påverkar inte dessa hundratals timmar av skrift folket nere i Gaza, när någon skriver något nedvärderande till mig eller om mig så ler jag bara, och får ännu mer förståelse varför muslimer är i konflikt precis överallt de kommer.

För många islamister/muslimer existerar inga mellanlägen. Det finns bara alla i ett kollektivt ”Väst” som ansvariga så så har man lyckats att blanda in Sverige och svenskar i en konflikt som handlar om Mellanöstern och Israel. Man ljuger om att det är europeiska judar (många var återvändande från länder som Marocko efter arabernas etniska rensning på judar från 1920-talet och till 1940) som ”koloniserade” icke-staten Palestina och eftersom det är ”vita” kan man sedan bredda med stora penseldrag för att motivera sitt jihad som ändå hade funnits där oavsett Israel. 1400 år av ”heligt krig” där idolen Muhammed själv drev ut judar och bosatte sig där det tidigare historiskt sett bott judar. Finns ingenting i den här konflikten som musslorna inte själva gjort, och inte skulle tveka att göra om man haft förutsättningarna för det.

Citat:
Juden ÄR och bombar skiten ur Gaza i skrivande stund, och kommer så att göra månader framöver, många fler kommer att dö tills Hamas lämnas över av palestinier som inte står bakom Hamas, Hamas ger upp eller utrotas av Israel, sedan är jag relativt övertygad om att Västbanken står på tur.

Västbanken kryllar av terrorister, b la det relativt nya Lions Den som orsakade israelisk aktivitet på Västbanken för saker som hände innan den 7:e Oktober. Islamisterna ljuger när man påstår att raider där är mot helt oskyldiga. Vill man göra karriär i Palestina skapar man en terrorgrupp och hittar på medel att bedriva terror på folkets bekostnad för biståndspengar.

https://ecfr.eu/special/mapping_pale...ics/lions-den/
Senast redigerad av Krakem 2023-11-04 kl. 15:48.
Citera
2023-11-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Din beskrivning är korrekt förutom att Hamas gör det för att man innan man avskaffade demokratin i Gaza gick till val på att döda judar, alla judar.

Så säg att Hamas utför vallöftet att döda alla judar från Jordan till Medelhavet, man upprättar en ny palestinsk stat med bara muslimer däri, och sharia för icke-muslimer, så kommer man fortsätta att bygga nya och större tunnlar, samt fortsätta norpa alla biståndspengar framför folkets bästa till att bygga raketer, för kriget kommer bara fortsätta och det kommer fortsätta mot nästa stat som har judar (nu har dom blivit etniskt rensade i Mellanöstern så min prognos om Hamas krigsförklaring mot Spanien ligger fast).

Vilket krig mot Spanien (förutom vanliga Hamas-fientligheten mot Väst)? Har jag missat något?
Citera
2023-11-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Israel kan aldrig bli av med hamas.
Dom klär sig bara i civila kläder och blandar sig med övriga palestinier.
Om det är så då är det Hamas fel att civila drabbas till stor del. Fan vad fegt att göra sådär, stackars civila som tvingas leva bland sådana förhållanden. Dom borde stå för sina attacker som riktiga män istället tänker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in