Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Inget land stödjer ett annat land om det inte är finns i landets intresse att göra det. På ett plan är båda länderna lika dåliga kålsupare. De styrs av grupper som vill mer eller mindre förinta den andra gruppen eller åtminstone se till att den andra gruppen inte får en egen stat. På Palestiniernas sida är det Hamas. Al Fatah är mest korrupta skitstövlar. På Israels sida har vi Netanyahu, som i princip vill att bosättarna på västbanken ska utvidgas så mycket så en Palestinsk stat ska vara omöjlig. Sen ska de antingen tvinga bort palestinierna helt eller styra genom Apartheid.
Det tråkiga är att USA aldrig har kunnat göra den sista pushen efter Lyndon Johnsson att tvinga Israelerna att skärpa sig och få de allierade arabländerna att tvinga Palestinierna gå med på en tvåstatslösning. Man var relativ nära år 2000. Ett skäl hos arabländerna har varit att man kan hålla sin egen befolkning upptagen med att vara sura på Israel. Nu på senare tid har ledarna velat ändra ståndpunkt och Hamas anföll.
USA vill också därifrån och lämna MÖ till någon annan. USA behöver inte längre MÖ. Det är kineserna som gör det.
Det är ju bara en ren fantasi att Israel ska lyckas få bort Hamas. Om denna version försvinner så kommer bara nästa version.
Precis. Det är hopplöst. Jag vänder mig trots allt främst mot 1) uppfattningen att det här är ett krig mellan "islam och västvärlden" och 2) de rena lögnerna om att Israel har fått förtroendet av "ett samlat väst" att krossa islamismen i hela arabvärlden, eller nåt åt det hållet. Jag kan acceptera att konflikten mellan Israel och Palestina ibland är ett krig mellan Israel och andra länder i området; till viss del den muslimska världen. Det finns dock inte en europeisk statsman i dag som ger Israel frikort att göra vad som helst för att
islam måste försvinna från MÖ. Det frikortet har Israel gett sig själv, och det gäller
förhoppningsvis endast Palestina, eller Gaza. Illa nog. Resten är kompletta fantasier från våra kontrajihadister. Jag har rentav svårt att tro att nån anti-islamistisk politiker på vår kontinent anser att det är Israel som ska påbörja nåt slags upprensningsarbete. Man börjar så klart i Europa, i så fall.
Folk misstar solidaritet, talande tystnad, ambivalens, nån form av medgivande, nedlagda röster o.s.v. för nåt helt annat. Just nu handlar det primärt om Hamas. Inte om nåt krig mellan Israel eller "Väst" och islamismen.