2023-11-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kanske lite dumt att starta ett krig om man bara har pinnar mot kärnvapen kan man ju tycka.

Hamas har inte startat ett skit. Nästan så jag börjar tro jag argumenterar med botar.
Citera
2023-11-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag vet att Usa har rådgivare där. Detta handlar väl inte om vad som ska evakueras från Libanon? Och med risk för att få dig att gråta, prio kanske inte ligger på Amerikaner i Libanon? Jag förstår såklart att Usa har stor inverkan.

Det handlar att ha den resursen där om det behövs. Risken för att kriget sprids har ökat.

Nu har Israel frågat om sjukhusskepp. 26 MEU har tillgång till sådant

https://www.reuters.com/world/middle...ed-2023-11-02/

PS Prio ligger på de som USA beslutar att evakuera. Därför har man skickat resursen så den kan användas.
Citera
2023-11-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Din idol PUTIN är vår tids Hitler. Netanyahu står upp för sitt land och sina invånare som brutalt blev attackerad utan anledning den 7 okt 2023.

Oskyldiga ungdomar blev mördade när de var på musikfestival. Familjer blev mördade i sina hem.

Av vilka jo dina idoler HAMAS. Hur jävla sne i skallen är du egentligen. Uppmanar till folkmord på ett öppet forum.
Dina föräldrar kan fan inte vara stolta över ett sånt as som du är.

Det verkar som om du försöker måla en svartvit bild av konflikten i Israel-Palestina, och jag måste säga att din jämförelse mellan Putin och Hitler är verkligen missvisande. Låt oss ta en närmare titt på din argumentation. För det första, att jämföra Putin med Hitler är en grov överdrift. Putin har visserligen genomfört kontroversiella åtgärder, men att jämföra honom med en av historiens mest ökända massmördare är varken rättvist eller konstruktivt.

När det gäller den 7 oktober, är det sorgligt när oskyldiga människor lider, oavsett vilken sida de tillhör. Men vi måste komma ihåg att den israelisk-palestinska konflikten är komplex, och båda sidor har begått övergrepp. Att ensidigt skylla allt på en sida är orättvist. Netanyahu har också fått kritik för sitt ledarskap och för hur han hanterat konflikten. Det är viktigt att vara objektiv och titta på hela bilden.

När det gäller Hamas, är det sant att de har använt våld i konflikten. Samtidigt ser vissa dem som en motståndsgrupp som kämpar för palestiniernas rättigheter mot ockupation och förtryck. Att kalla någon som uttrycker stöd för Palestina för "sne i skallen" är bara ett annat sätt att säga att man inte har några vidare argument utan är mer en liten känslomässig flicka.
Citera
2023-11-02, 21:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inget land stödjer ett annat land om det inte är finns i landets intresse att göra det. På ett plan är båda länderna lika dåliga kålsupare. De styrs av grupper som vill mer eller mindre förinta den andra gruppen eller åtminstone se till att den andra gruppen inte får en egen stat. På Palestiniernas sida är det Hamas. Al Fatah är mest korrupta skitstövlar. På Israels sida har vi Netanyahu, som i princip vill att bosättarna på västbanken ska utvidgas så mycket så en Palestinsk stat ska vara omöjlig. Sen ska de antingen tvinga bort palestinierna helt eller styra genom Apartheid.

Det tråkiga är att USA aldrig har kunnat göra den sista pushen efter Lyndon Johnsson att tvinga Israelerna att skärpa sig och få de allierade arabländerna att tvinga Palestinierna gå med på en tvåstatslösning. Man var relativ nära år 2000. Ett skäl hos arabländerna har varit att man kan hålla sin egen befolkning upptagen med att vara sura på Israel. Nu på senare tid har ledarna velat ändra ståndpunkt och Hamas anföll.

USA vill också därifrån och lämna MÖ till någon annan. USA behöver inte längre MÖ. Det är kineserna som gör det.

Det är ju bara en ren fantasi att Israel ska lyckas få bort Hamas. Om denna version försvinner så kommer bara nästa version.
Precis. Det är hopplöst. Jag vänder mig trots allt främst mot 1) uppfattningen att det här är ett krig mellan "islam och västvärlden" och 2) de rena lögnerna om att Israel har fått förtroendet av "ett samlat väst" att krossa islamismen i hela arabvärlden, eller nåt åt det hållet. Jag kan acceptera att konflikten mellan Israel och Palestina ibland är ett krig mellan Israel och andra länder i området; till viss del den muslimska världen. Det finns dock inte en europeisk statsman i dag som ger Israel frikort att göra vad som helst för att islam måste försvinna från MÖ. Det frikortet har Israel gett sig själv, och det gäller förhoppningsvis endast Palestina, eller Gaza. Illa nog. Resten är kompletta fantasier från våra kontrajihadister. Jag har rentav svårt att tro att nån anti-islamistisk politiker på vår kontinent anser att det är Israel som ska påbörja nåt slags upprensningsarbete. Man börjar så klart i Europa, i så fall.

Folk misstar solidaritet, talande tystnad, ambivalens, nån form av medgivande, nedlagda röster o.s.v. för nåt helt annat. Just nu handlar det primärt om Hamas. Inte om nåt krig mellan Israel eller "Väst" och islamismen.
Citera
2023-11-02, 21:13
Medlem
Här kan man se Israeliska soldater bli straffade för att Israel inte skickade experter och observatörer till Ukraina. Israeliska soldater verkar tyvärr inte vara utbildade i det "nya" drönarkriget. Här tar Israel 5+ förluster. (De agerar lite som ryssarna i Ukraina)

https://ryanmcbeth.substack.com/p/ha...raeli-soldiers
Citera
2023-11-02, 21:14
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
ja vilken bra bild. En påse bröd och lite röd vätska som kan vara vad fan som helst. Källkritik 0.

Nä, samtliga 8000 dödade har varit kortbärande hamasterrorister...
Citera
2023-11-02, 21:22
Medlem
Ollonbos avatar
När jag var liten och såg på nyheterna med föräldrarna (mitten 70-tal) var det precis samma visa som i dag 45 år senare. Man har slutat bry sig, det som oroat är om det sprider sig och andra lägger sig i.

Roger prickade rätt i Perfect Sense, det kommer bara fortsätta.
And the Germans killed the Jews, and the Jews killed the Arabs, and the arabs kill the hostages and that is the news...
https://www.youtube.com/watch?v=-j4o...annel=yone1968
Citera
2023-11-02, 21:26
Medlem
Huff ja. Många israeler kommer att dö. Går dom verkligen in i Gaza city?? Galet. Nåja som tur är kommer de inte lägga några vantar imellan i Alla fall. De israeliska soldaterna kommer vara ännu farligare än hamas blattarna.
Citera
2023-11-02, 21:42
Medlem
Hur krigar man mot självmordsbombare? Kan bli svårt för Israel när Hamas skickar fram civila istället för att evakuera civila mot södra Gaza. Media speglar verkligen en skev bild av kriget. Den skeva rapporteringen kommer dela upp Sverige ytterligare.
Citera
2023-11-02, 21:45
Medlem
Väldigt hårda strider för tillfället på live streamen, lugnt nu dock...
Citera
2023-11-02, 21:55
Medlem
TeamAbruptos avatar
"Al Qassam Brigade fighter running from a tunnel and placing an explosive charge on the side of an Israeli Merkava tank"

https://twitter.com/MazMHussain/stat...54421026324484

Jag tror muslimerna kommer åsamka judarna stor skada.
Citera
2023-11-02, 22:00
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
"Al Qassam Brigade fighter running from a tunnel and placing an explosive charge on the side of an Israeli Merkava tank"

https://twitter.com/MazMHussain/stat...54421026324484

Jag tror muslimerna kommer åsamka judarna stor skada.
Och där ser man civilklädda palestinier. Nästa gång du påstår att "oskyldiga palestinier" dör, så har du belagt själv att det är lögner tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in