Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Synen på människor och vad för prioriteringar och värderingar man har är helt annorlunda i judendomen än kristendomen. Det handlar inte om att det finns ett fåtal extremister som är onormala.
Ja, Talmud är inte helt rekorderlig men det finns alltid tendenser att tolka saker åt olika håll, vare sig man vill det eller ej är gamla testamentet en del av kristendomen och Jesus gjorde skillnad, men upphävde inte utan fullföljde det. Trivselkristna verkar fokusera nästan enbart på Nya Testamentet, medan vissa kristna fundamentalister/kooks lägger mycket tolkning från gamla också.
Vad gäller judar har jag stött både på varianten att "Beacon of nations" betyder att de har särpräglad roll och mer värdefulla än icke-judar, samt även dem som ser det som att de ska vara en förebild för
icke-judar likt äldre syskon.
Citat:
Gamla testamentet existerar för kristna men det är snarare en parentes och används inte som någon moralisk vägledning.
Enligt tidigare, det kanske är en "parantes" för trivselkristna i moderna kyrkor i väst, men knappast enda eller ens dominerande tolkningen i världen.
Citat:
Du får tänka dig ett hypotetiskt scenario där israelerna inte har muslimer att kriga med och inte kan bli straffade från utlandet då skulle de syssla med att förfölja kristna.
Ja, det blir ju i högsta grad hypotetiskt samt väldigt spekulativt. Spekulationer brukar oftas färgas av ens grundinställning i frågor, men låter det vara osagt ifall det kan stämma eller ej.
Men om stannar vid de teologiska sakerna där, så avgör ju inte vilken religion som är sämst huruvida någon part i konflikten har rätt i sak. Men ska man spekulera i den riktningen så är det väl främst den muslimska delen som är intressant för den är vad som skulle avgöra i det fall Hamas skulle få övertaget, medan Israel redan har övertaget där religion/inställning inte kan påverka lika mycket.
Personligen tycker jag det är väldigt mycket som Israel skulle kunna hanterat annorlunda ur allmänmänsklig synpunkt, men utmärker de sig väldigt illa jämfört med övriga skräpländer i regionen där det snarare är norm att uppföra sig dåligt? Jag är inte så övertygad om det.