Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Avhugget va? eller vårdas hon fortfarande i Gaza?

Förmodligen. Resten av kroppen kanske behållits av Hamas att förlusta sig på, eller äta i tunnlarna.
Citera
2023-11-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Det är en jävla stor skillnad att attackera ett land, leta efter nyfödda barn och skära deras hals helt medvetet och barbariskt VS att attackera ett land (som gjort en terroristattack mot dig) för att eliminera terroristerna som just attackerat mig (och ja, barn kommer dö vid attacken, men försök själv att hitta de riktiga skyldiga som använder sej av stackars folk)
Öga för öga -metoden alltså?
Om Hamas nu dödat 1400 och kidnappat 220 - då är det bara för Israel att göra precis samma sak och naturligtvis krydda det lite extra och sedan är väl saken ur världen?
Eller måste man multiplicera hämnden för att det ska gälla och vad är principen för det?
Citera
2023-11-01, 20:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Förmodligen. Resten av kroppen kanske behållits av Hamas att förlusta sig på, eller äta i tunnlarna.

Förmodligen bränt, ISIS gillar att bränna folk levande.
Citera
2023-11-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Du leker med ord, som sagt det är inte "NÅGRA FÅ".
Det är majoriteten. Få in det i din skalle.
Palestina har drygt 5miljoner invånare.
"According to the Israeli Defence Forces, Hamas has as many as 40,000 elite fighters,"

>1% av befolkningen kallar jag rätteligen några få.
Få in det in din skalle, efter at du tagit ur den ur röven.
Citera
2023-11-01, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Argentina är en kommunistisk skurkstat.
Vad de tycker är fullkomligt irrelevant för den civiliserade västvärlden.

Att våldta och halshugga och spränga spädbarn är helt okej enligt Argentina eftersom de inte fördömt terrorattacken Hamas utförde.

Argentina och Bolivia har alltså inte fördömt terrordådet den 7e? Fick inget svar från kommunisten tidigare.
Citera
2023-11-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Argentina är en kommunistisk skurkstat.
Vad de tycker är fullkomligt irrelevant för den civiliserade västvärlden.

Att våldta och halshugga och spränga spädbarn är helt okej enligt Argentina eftersom de inte fördömt terrorattacken Hamas utförde.

Folket där beter sig mångt och mycket likadant. Bara kolla in på gore delen här på forumet om någon vågar. Sådan människosyn de har. Socioekonomiska orsaker. 🫠

Ja jag är fördomsfull.
Citera
2023-11-01, 21:05
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Synen på människor och vad för prioriteringar och värderingar man har är helt annorlunda i judendomen än kristendomen. Det handlar inte om att det finns ett fåtal extremister som är onormala.

Ja, Talmud är inte helt rekorderlig men det finns alltid tendenser att tolka saker åt olika håll, vare sig man vill det eller ej är gamla testamentet en del av kristendomen och Jesus gjorde skillnad, men upphävde inte utan fullföljde det. Trivselkristna verkar fokusera nästan enbart på Nya Testamentet, medan vissa kristna fundamentalister/kooks lägger mycket tolkning från gamla också.

Vad gäller judar har jag stött både på varianten att "Beacon of nations" betyder att de har särpräglad roll och mer värdefulla än icke-judar, samt även dem som ser det som att de ska vara en förebild för
icke-judar likt äldre syskon.
Citat:
Gamla testamentet existerar för kristna men det är snarare en parentes och används inte som någon moralisk vägledning.

Enligt tidigare, det kanske är en "parantes" för trivselkristna i moderna kyrkor i väst, men knappast enda eller ens dominerande tolkningen i världen.

Citat:
Du får tänka dig ett hypotetiskt scenario där israelerna inte har muslimer att kriga med och inte kan bli straffade från utlandet då skulle de syssla med att förfölja kristna.

Ja, det blir ju i högsta grad hypotetiskt samt väldigt spekulativt. Spekulationer brukar oftas färgas av ens grundinställning i frågor, men låter det vara osagt ifall det kan stämma eller ej.

Men om stannar vid de teologiska sakerna där, så avgör ju inte vilken religion som är sämst huruvida någon part i konflikten har rätt i sak. Men ska man spekulera i den riktningen så är det väl främst den muslimska delen som är intressant för den är vad som skulle avgöra i det fall Hamas skulle få övertaget, medan Israel redan har övertaget där religion/inställning inte kan påverka lika mycket.

Personligen tycker jag det är väldigt mycket som Israel skulle kunna hanterat annorlunda ur allmänmänsklig synpunkt, men utmärker de sig väldigt illa jämfört med övriga skräpländer i regionen där det snarare är norm att uppföra sig dåligt? Jag är inte så övertygad om det.
Citera
2023-11-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Öga för öga -metoden alltså?
Om Hamas nu dödat 1400 och kidnappat 220 - då är det bara för Israel att göra precis samma sak och naturligtvis krydda det lite extra och sedan är väl saken ur världen?
Eller måste man multiplicera hämnden för att det ska gälla och vad är principen för det?

Det handlar inte om det. Hamas har gjort en terroristattack. Vem fan är så korkad som låter sig attackera utan att reagera?
Reaktionen handlar inte om tal. Det handlar om att de vill hitta de skyldiga.
Men återigen: de skyldiga är ju så pass hemska och inhumana att de gömmer sej bland civila.
Hamas är skyldiga två gånger.
Citera
2023-11-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Förlåt, augusti. Ändå galet genomskinligt att du är ett hasbarakonto.

Tycker du själv att det låter trovärdigt att jag skulle ha registrerat mitt konto här i augusti 2023 för att på uppdrag av Israel argumentera för att Israel gör rätt i att försvara sig mot de attacker som landet utsattes för den 7 oktober 2023?
Citera
2023-11-01, 21:39
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, Talmud är inte helt rekorderlig men det finns alltid tendenser att tolka saker åt olika håll, vare sig man vill det eller ej är gamla testamentet en del av kristendomen och Jesus gjorde skillnad, men upphävde inte utan fullföljde det. Trivselkristna verkar fokusera nästan enbart på Nya Testamentet, medan vissa kristna fundamentalister/kooks lägger mycket tolkning från gamla också.

Vad gäller judar har jag stött både på varianten att "Beacon of nations" betyder att de har särpräglad roll och mer värdefulla än icke-judar, samt även dem som ser det som att de ska vara en förebild för
icke-judar likt äldre syskon.

Enligt tidigare, det kanske är en "parantes" för trivselkristna i moderna kyrkor i väst, men knappast enda eller ens dominerande tolkningen i världen.

Ja, det blir ju i högsta grad hypotetiskt samt väldigt spekulativt. Spekulationer brukar oftas färgas av ens grundinställning i frågor, men låter det vara osagt ifall det kan stämma eller ej.

Men om stannar vid de teologiska sakerna där, så avgör ju inte vilken religion som är sämst huruvida någon part i konflikten har rätt i sak. Men ska man spekulera i den riktningen så är det väl främst den muslimska delen som är intressant för den är vad som skulle avgöra i det fall Hamas skulle få övertaget, medan Israel redan har övertaget där religion/inställning inte kan påverka lika mycket.

Personligen tycker jag det är väldigt mycket som Israel skulle kunna hanterat annorlunda ur allmänmänsklig synpunkt, men utmärker de sig väldigt illa jämfört med övriga skräpländer i regionen där det snarare är norm att uppföra sig dåligt? Jag är inte så övertygad om det.

Det är sant, judendomen är inte öppen på det sättet som kristendom och islam. Muslim är väldigt lätt att bli, även efterblivna kan det, men det är svårt att lämna. Då blir man slaktad. Ok men det var en parantes.

Judendomen är sluten. Dom är för sig och alla andra är nått annat, och dom är utvalda på nått sätt. Naturligtvis tänker inte alla judar såhär. Obs.
Men jag tror seriöst att det ingår i problembilden här. Israels agerande känns ibland som personlighetsstört. Smart men också självdestruktivt.

Jag tror att sådana här kulturella kognitiva strukturer försvårar en lösning.
Citera
2023-11-01, 21:40
Avstängd
Smäller duktigt i skithålet Gaza just nu.

Hamas får öva på Vietcongs tunnlar i nästa liv, komma tillbaka och göra bättre helt enkelt.

Common sense.
Citera
2023-11-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Bukowski-
Snälla, läs min fråga. Den kan inte vara svår att förstå.

Du skrev så här:

"Vad med Egypten och deras stålbarriärer som sträcker sig 18 meter ner i marken och 6 meter ovan? Varför klagar du och andra ej på dem?"

Och jag svarade..

Vad menar du var innebörden i din fråga?
Ska jag gissa igen?

Tycker du det är en miss av mej som inte kritiserar Egypten för det?

Ett påståemde kan bli rätt luddigt om man inte beskriver vad syftet/meningen är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in